Justera kopplingen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Justera kopplingen

Inlägg av Osisen »

Förlåt om det redan finns en tråd men jag hitta inget. Ni kan väl i så fall länka eller nåt. Inte riktigt fattat hur man söker heller
Hur som helst.
Min koppling tar väldigt långt ut vilket är ett litet problem då min fingrar inte riktigt räcker till. Är ju smidigt när man växlar men försvårar när man ska glida i väg lite smidigt.
Så min enkla fråga är. För att kopplingen ska ta något tidigare (närmare handtaget) ska jag öka eller minska kopplingsspelet ???
Vore ju semitrist om jag råkar justera bort hela kopplingen menar jag


Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Fibern »

Det ska finnas ett litet spel innan kopplingen aktiveras, men det kan som regel inte justeras till större än ca 10 mm. För stort spel där gör att den inte frikopplar tillräckligt, med högre slitage och svårare få in växlar.
Har handtaget noll spel eller väldigt litet, kan det tyda på slitna lameller eller för hårt spänd vajer.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Osisen »

Jag kanske ska låta den vara iaf. Jag kan ju köra som det är. Den har varit likadan sen jag fick den för 2 år sen. Men när ja jämför med skolans hojar som jag börjat köra först i år så har jag ju märkt att kopplingen tar väldigt långt ut i jämförelsen. Därför jag tänker att en justering hade varit trevligt då mina fingrar knappt räcker till när kopplingen är helt släppt och eftersom den bara tar det yttersta så är det lätt att jag "tappar" den. Iofs inte hänt än men jag får ju anstränga mej

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Stefan »

När du säger att den "tar" långt ut, så tar jag det som att du måste släppa ut handtaget långt innan du börjar rulla.
Det antyder att vajern är lite för hårt spänd. Som Fibern säger, kan bero på slitna lameller. Om du växlar upp till t.ex. rean, oligger på relativt lågt varv, men fortfarande har bra kraft i motorn, och sedn drar full gas, känns det som att det slirar då? Alltså att motorn ökar varvtal fortare än än farten ökar.

I vilket fall bör du kanske släppa lite på spänningen i vajern. Det kan göras på två ställen, antingen vid handtaget med den vajernippel som sitter där. Där hska du kunna dra in handtaget 5-10 m.m. innan du känner att du faktiskt börjar dra i kopplingen, alltså ett visst spel. Det får inte kännas "trögt" direkt.

Om inte det räcker, kan man även justera lite nere vid motorn. Man ser var kopplingsarmen sitter, och då sitter det en motsvarande vajernippel i den änden på vajern.

Se bara till att hojen sedan inte står och "smådrar" med koppligen fullt indragen. Alltså "vill rulla iväg".
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Fibern »

Såg nu att spelet i kopplingen bör ligga mellan 10 och 20 mm.
Om du har svårt hålla handtaget eller att släppa försiktigt vid igångkörning utan ryck, träna fingermuskulaturen. Finns ju redskap för sånt med. Det kan underlätta en hel del att släppa efter sista biten med bara fingertopparna och även med att hålla längre in på handtaget.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Osisen »

Jag upplever inte att det slirar någonting alls.
Men jag ska prova släppa lite på vajern så får vi se om det känns bättre.


Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Skriv svar