Sida 1 av 1

Vinterförvaring

Postat: fre 30 sep 2016, 12:20
av TransAlp Äby
Hej alla :) Med risk för att jag missat en gammal tråd med samma fråga så ber jag i så fall om ursäkt. Har i alla fall letat... Jag står inför min första vinter som återfallsknutte och bor smått men har fått upp en oisolerad friggebod på tomten för lite förvaring. Nu funderar jag lite på var jag ska förvara min TA, om kallförrådet med batteriladdare på kan/får duga eller om jag bör söka reda på ett varmare alternativ. Vad har ni för erfarenheter? Och, vilka åtgärder bör man göra efter sista turen och inför avställningen? Tacksam för alla råd - eller referens till annan tråd i forumet :)
MVH / Anders

Re: Vinterförvaring

Postat: fre 30 sep 2016, 12:50
av Jan-Olov
Om det är risk för möss lyft bort sadeln, kolla glykolen fyll upp tanken och som du sa en underhållsladdare så fixar hojen vintern.

Re: Vinterförvaring

Postat: fre 30 sep 2016, 15:23
av Fibern
Helt klart är ett varmbonat förråd att föredra. Är det inte uppvärmt, så är ett isolerat och tätt tillslutet tillräckligt. Du bor ju dessutom i ett område med rätt så rejäla svängningar i både temp och luftfuktighet.
Temperatursvängningarna gör att metallen kondenserar fuktigheten, vilken sen kryper in i småskrymslen. Jag hade en liten Honda tidigare som hastighets-vajern rostade fast på. Nu berodde det säkert på förre ägarens förvaring av den hojen, då han använde den uteslutande på stugan sin alldeles vid havet.
Vad jag tror kan vara till ganska bra skydd är ett rejält stycke tyg som man kan hänga över hojen så att det täcker ända ner till golvet.
Underhållsladdning behöver du inte hela tiden, såvida batteriet är i god kondition. Har ett Biltemas gelbatteri och har upptäckt att laddning inte alls behövs under vintern. Det håller tillräckligt ändå.

Re: Vinterförvaring

Postat: fre 30 sep 2016, 17:26
av Nesse
jämn temperatur med avseende på rost, ärg och liknande är att föredra. Jag byggde ett litet "förvaringsgarage" till min far för hans elmoppe och hade en frostvakt i den, 45*45 regel och frigolit, då blev det aldrig minusgrader och fukten hölls i schack. Min retur-gasvajer på VTR:en rostade av mitt på... creepy