Mineral olja

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Devil666
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: augusti 2017
Hoj: Varadero xl 1000-00
Ort: Kvibille

Mineral olja

#1 Inläggav Devil666 » fre 01 sep 2017, 00:18

Köppte en 1000 xl 00 idag som gått 5000 mil.
Tänkte byta olja. Har mineralolja hemma som jag brukade ha i min guldvinge. Är den oljan att rekommendera i denna hojen

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5469
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Mineral olja

#2 Inläggav Fibern » fre 01 sep 2017, 05:24

Är det bara en olja avsedd för mc, så är det väl inga problem. Har själv kört ett par av åren på mineral i min förra hoj, Transalpen, men kör annars mestadels på delsyntet.

edit. Det finns minst lika många åsikter om oljor, som det finns oljemärken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 151
Ålder: 48
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Mineral olja

#3 Inläggav Skye » fre 01 sep 2017, 22:29

Mineralolja är ju den olja som är avsedd för Varaderons koppling, delsyntet kan funka. Helsyntet undvikas

Användarvisningsbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 586
Blev medlem: december 2007
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Mineral olja

#4 Inläggav Jan-Olov » lör 02 sep 2017, 13:41

Jag har kört länge med Biltemas helsyntet och inte haft några problem, oljan är ju för MC så varför skulle det inte funka.
Det är mycket snobberi med olja med en massa tyckande, fyller oljan kvaliteten som är angivet så kan det väll kvitta.
jan-Olov

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 151
Ålder: 48
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Mineral olja

#5 Inläggav Skye » sön 03 sep 2017, 11:47

Jag har sett exempel på lameller i kopplingen som börjat slira vid användande av helsyntet. Beror naturligtvis på hur hårt motorn körs, utomhustemperatur och så vidare.

Så visst, tror inte våra nordiska förhållanden skapar samma sak men +30°i Alperna med serpentinkörning, lite slirande på koppling kontra att ligga på våra raka vägar som knappt svänger, så är det nog ingen fara med helsyntet

V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1064
Blev medlem: maj 2006
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Mineral olja

#6 Inläggav V Saarela » tis 05 sep 2017, 16:25

Det har ju lite med vad för material kopplingen är gjord av. Många av dom stora eftermarknadsföretag är så fega att dom friskriver sig genom att ange "använda ej helsyntet på korkbaserade lameller". Korkbaserade lameller är billigare och används också i hojar som inte kräver massor av effekt liksom helsyntetoljor. Eftermarknadslameller för sporthojar som använder helsyntetoljor brukar ha nån form av kevlar/fiber inblandat i istället, en mer aggressiv koppling.

Det är väl sällan en koppling går på en Varadero. Vilket material det exakt är i Varaderons koppling från fabrik vet jag inte, men förmodligen inte en ren korkbaserad i alla fall. Skulle jag gissa så rullar väl 9 av 10 Varaderon med delsyntet, resten kör väl helsyntet?
Mineralolja känns för mig mer som en olja för hojar som börjar bli lite "gamla i motorn". Många äldre åttiotalare kör med mineral och då med fördel med lite tjockare typ 20w50. Inge fel i mineral för den skull........

Sen är det ju givetvis skillnad på oljor också. En del helsyntetoljor slirar lite lättare än andra........


Återgå till "Universal-mek och universal-grejer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst