Sida 1 av 1

Mineral olja

Postat: fre 01 sep 2017, 00:18
av Devil666
Köppte en 1000 xl 00 idag som gått 5000 mil.
Tänkte byta olja. Har mineralolja hemma som jag brukade ha i min guldvinge. Är den oljan att rekommendera i denna hojen

Re: Mineral olja

Postat: fre 01 sep 2017, 05:24
av Fibern
Är det bara en olja avsedd för mc, så är det väl inga problem. Har själv kört ett par av åren på mineral i min förra hoj, Transalpen, men kör annars mestadels på delsyntet.

edit. Det finns minst lika många åsikter om oljor, som det finns oljemärken.

Re: Mineral olja

Postat: fre 01 sep 2017, 22:29
av Skye
Mineralolja är ju den olja som är avsedd för Varaderons koppling, delsyntet kan funka. Helsyntet undvikas

Re: Mineral olja

Postat: lör 02 sep 2017, 13:41
av Jan-Olov
Jag har kört länge med Biltemas helsyntet och inte haft några problem, oljan är ju för MC så varför skulle det inte funka.
Det är mycket snobberi med olja med en massa tyckande, fyller oljan kvaliteten som är angivet så kan det väll kvitta.

Re: Mineral olja

Postat: sön 03 sep 2017, 11:47
av Skye
Jag har sett exempel på lameller i kopplingen som börjat slira vid användande av helsyntet. Beror naturligtvis på hur hårt motorn körs, utomhustemperatur och så vidare.

Så visst, tror inte våra nordiska förhållanden skapar samma sak men +30°i Alperna med serpentinkörning, lite slirande på koppling kontra att ligga på våra raka vägar som knappt svänger, så är det nog ingen fara med helsyntet

Re: Mineral olja

Postat: tis 05 sep 2017, 16:25
av V Saarela
Det har ju lite med vad för material kopplingen är gjord av. Många av dom stora eftermarknadsföretag är så fega att dom friskriver sig genom att ange "använda ej helsyntet på korkbaserade lameller". Korkbaserade lameller är billigare och används också i hojar som inte kräver massor av effekt liksom helsyntetoljor. Eftermarknadslameller för sporthojar som använder helsyntetoljor brukar ha nån form av kevlar/fiber inblandat i istället, en mer aggressiv koppling.

Det är väl sällan en koppling går på en Varadero. Vilket material det exakt är i Varaderons koppling från fabrik vet jag inte, men förmodligen inte en ren korkbaserad i alla fall. Skulle jag gissa så rullar väl 9 av 10 Varaderon med delsyntet, resten kör väl helsyntet?
Mineralolja känns för mig mer som en olja för hojar som börjar bli lite "gamla i motorn". Många äldre åttiotalare kör med mineral och då med fördel med lite tjockare typ 20w50. Inge fel i mineral för den skull........

Sen är det ju givetvis skillnad på oljor också. En del helsyntetoljor slirar lite lättare än andra........