Norgeresan 2016

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Norgeresan 2016

Inlägg av Laffe »

Söndagen den 31/7
Nu påbörjades en i mitt tycke episk resa från Torrlösa och den avslutade XL-M#5 (som fö var fantastiskt trevlig och kul!) till Norge!
Mina resekamrater var Ralf-FIN (som planerat rutten), Speederman (Roger), Peter, Skramlaha-Micke och Hünda-Patrik. Vi satte av mot dagens mål som var Utne camping.
Bild
Vägen dit var ytterst blåsig (!) och Göteborg....vad ska man säga..en enda lång kö :ffs
Meen - trevligt sällskap och stor förväntan över kommande äventyr gjorde att jag snabbt kom över det!

Denna dag var något av en transportsträcka med mestadels motorväg, men vi hade ett bra flyt i körningen alla 6 och snart korsade vi gränsen till grannen i väst. Väl framme i Utne så checkade vi in i våra stugor. Kvällen bjöd på många skratt och en god gemenskap :D
Bild

1/8
Denna dag började något avslaget eftersom vi var tvungna att skiljas från en av våra resekamrater. Peter kunde inte följa med pga andra åtaganden och vände här av hemåt igen.

En annan filur skulle komma att ansluta till oss resten av resan, nämligen Skye! Ralf försökte nå honom på kvällen för att bestämma mötesplats och tid utan att få kontakt, så vi åkte vidare och tänkte att det löser sig efter vägen. Strax efter att vi lämnat Utne så kom vi till en rondell, och vad skådar mitt öga - vem kommer helt slumpartat glidandes där exakt samtidigt som vi kör in i samma rondell om inte Skye :shock: *virrig* Sannolikheten på det??
Skye tog täten och visade in oss på många snirkliga och trevliga vägar, varav en del faktiskt var bekanta sen tidigare då Fjellturen detta år gick där *thumb_up* Vi passerade över tre fjäll denna dag och kom så småningom fram till Hemsedal Skisenter som var etappmålet för dagen.
Bild
Bild
Bild

2/8
Denna dagsetapp var Hemsedal - Geiranger. Det här var också den enda dagen då faktiskt regnställen åkte på vid ett par tillfällen, och som vanligt när stället väl bökats på plats - så blir det uppehåll :wink: Vi körde en hel del fina vägar, åkte tre (om jag inte minns fel) olika färjor innan vi kom till den färja som tog oss in i Geirangerfjorden.
Bild
Bild

Wow! Vilken upplevelse! Så ofattbart mäktigt och storslaget att man tappar orden liksom. Ok, det var en del moln så vi såg inte alla topparna när vi sakta gled in i fjorden - men det var en fantastisk känsla och ett härligt lugn spred sig inombords. Intressant också att få lyssna till Guiden som berättade om bosättningarna vi passerade, och höra legenden om vattenfallen De sju systrarna och Friaren som ligger på varsin sida om fjorden.
Bild
Efter lite trixande och letande i Geiranger hittade vi till slut Fjordens Camping där vi bokat stugorna.
Och vilket boende sen!! Jättefina stugor med en fantastisk utsikt över Geirangerfjorden :clap
Bild
Bild

3/8
Denna dag bjöd på så många intryck och upplevelser, och ett fantastiskt härligt väder, att det kommer att ta ett tag innan allt satt sig.
Det började med att man vaknar med en bedövande vacker utsikt, tänk att sitta och äta frukost och se ut över en nästan kav lugn fjord!
En kul grej var att det låg en rätt stor skuta där utanför hamnen som Micke Googlade på, det visade sig vara den båt som användes under inspelningen av Speed 2 (Sandra Bullock, Willem Dafoe mfl).
Bild


Vi gjorde klart och packade hojarna och påbörjade resan som skulle ta oss till etappmålet Kristiansund.
Första stoppet blev vid utsiktsplatsen på Örnevegen.
Här hade vi turen att få se Geirangerfjorden i klart väder! Breathtaking! Jag saknar ord för känslan och låter bilderna tala för sig själva.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Resan gick så småningom vidare och vi styrde kosan mot Trollstigen. Ännu en båtresa förflöt och vi stannade strax innan Trollstigen och tittade på en otroligt fin utsikt!
Bild
Bild
Bild
Vi rullade vidare ca 1km och sen var vi framme.
Vi prickade helt rätt dag för vädret var fantastiskt! Nästan klar himmel och solen sken, och värmen var inte att leka med när vi gick upp och ner för backarna utmed utsiktsplatsen 'puh
Men vilken syn!! Man såg hur långt som helst i dalen, och hela vägen upp till topparna på bergen! Inte utan att känslan av svindel infann sig när jag lutade mig ut från räcket och tittade neråt över vägen vi snart skulle köra ner för :roll:
Bild
Bild
Bild
Vägen ner hade varit roligare om inte husvagnsekipage och husbilar varit i vägen, men efter halva nervägen kom vi förbi och fick ändå känna på hur det är att köra Trollstigen :D

Väl nere så körde vi till baksidan och stannade en stund för att betrakta Trollväggen.
Trollväggen är Europas högsta lodräta bergvägg. Det är cirka 1700 meter i höjdskillnad från dalbotten upp till toppen av väggen, därav 1000 meter i princip lodrätt bergvägg som delvis lutar (upp till 50 meter) utåt.
Bild
Bild
Bild

Resan fortsatte sedan vidare tills vi kom ut på Atlanterhavsvegen. Solen fortsatte skina och vinden var inte mer än en lite kraftig bris.
Klart på himlen vilket gjorde att vi fick en härlig utsikt och en fin upplevelse även här!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Slutligen kom vi så fram till Kristiansund och checkade in i våra stugor.
Bild
Bild

Jag kan lova er en sak - att se Geiranger, Trollstigen, Trollväggen och Atlanterhavsvegen på en och samma dag...det tar ett tag att ta in!

4/8
Kl 10 hade vi packat klart och var på väg att lämna mot Sverige igen och vår destination för dagen -Ristafallets Camping.
Just när vi skulle lämna campingen i Kristiansund kom det fram en man som började prata engelska med oss.
Det visade sig att han var belgare, bodde i den fransktalande delen av landet och var gift med en danska men var själv på sem i Norge. När sedan Ralf och Roger kom dit började han helt plötsligt prata med dom också - på finska!! :shock:
Snacka om språkbegåvning :clap Vi stötte sen på honom lite varstans under dagen innan våra olika destinationsmål geografiskt skilde oss åt.

Väl framme i Trondheim mötte vi Gunnar Hansen m fru (vars namn jag skam till sägandes inte minns...) som guidade oss in i stan till Nidarosdomen. Fantastiskt mäktigt.
Bild
Bild


Efter en titt där så åkte vi vidare, korsade så småningom landsgränsen och kom fram till våran camping som visade sig ha en fin omgivning.
Bild
Bild
Sista kvällen med hela gänget samlat kändes vemodigt efter denna härliga resa.
Bild
Vi åt middag tillsammans på campingens restaurang och hamnade sedan vid Ralfs, Rogers och Magnus stuga där vi sammanfattade lite av resans innehåll och upplevelser.
Bild

5/8
Klockan var runt 09.00 när jag och Hünda-Patrik tog ett vemodigt farväl av våra reskamrater och styrde kosan ner mot Gävle igen.
Kändes som en transportsträcka fylld av raksträckor nu när man börjat vänja sig vid Norska vägar :roll:
Två tankstopp och en matrast i Ljusdal blev det innan vi sa hejdå till varandra vid Gävle Norra ca 15.15.
Vi konstaterade att vi sedan föregående fredag kört 343 mil denna vecka *thumb_up*
Bild



Till alla mina reskamrater vill jag rikta ett stort och varmt tack för en härlig resa i härligt sällskap :hug: :hug:
(Film kommer nog vad det lider...finns en del att gå igenom först bara... *visslar* )
Senast redigerad av Laffe den sön 07 aug 2016, 15:03, redigerad totalt 5 gång.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Stefan »

Härlig dagbok, Lasse, tack för den :clap

Men... vad små bilder du bjuder på?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Peter »

Härlig läsning
Du anar inte vad jag var sugen att vara med

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Ivar »

Vilken flott resberättelse Lasse.
Härliga bilder och rolig läsning.
Du anar inte hur sugen jag va med att hänga på. Hade varit så kul.
Hoppas vi ses igen snart.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Fibern »

Just det Lasse, trevlig berättelse. Nu har du gjort en av dina drömresor. Vilken blir härnäst? :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Norgeresan 2016

Inlägg av Jokern »

Myyyyyycket trevligt läsning
10+ på den.
Jag hade gärna fullt med, men tid är som pengar, det växer inte på träden



Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Laffe »

Tack boys
Peter, det går fler tåg - men det hade vart asgrymt att ha dig med
Ivar - vi ses snart, det fixar vi till bara!
Fibern - ja det var en drömresa på riktigt! Lofoten vill jag se och uppleva med hojen. Vem vet vart det bär iväg nästa sommar? Skellefteå kanske


Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Laffe »

Stefan - jag läste i en post någonstans (om jag inte minns helt galet) att man via Tapatalk skulle välja liten som alternativ när man postar bilder.
Så det har jag gjort


Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Jokern »

Du kan välja mellan oxå.
Men inte stor


Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Laffe »

Det är taget


Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av hogge »

Tack Lasse för en trevlig reseskildring. Inte utan att man som Peter hade velat vara med.
Hogge :silver:
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av MrH »

Trevlig reseberättelse!
Åkte Trollstigen från andra hållet med bil -94 och fick uppleva både den och Geiranger i strålande vackert sommarväder så jag förstår precis dina känslor inför den storslagna naturen. Atlanterhavsveien har jag däremot kvar att åka.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Fibern »

Ivaradero skrev: Fibern - ja det var en drömresa på riktigt! Lofoten vill jag se och uppleva med hojen. Vem vet vart det bär iväg nästa sommar? Skellefteå kanske Bild
Ja Storkågeträsk har du ju inte upplevt på hoj ännu. Det är en riktig drömresa. :mrgreen:
Bara hör av dig, nästa säsong har jag all tid i världen. (nästan)

Dessutom, kika in på Grattis-tråden. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av TommyF »

Härlig reseskildring med fina bilder !
( Ja, lite avis blir man . . . . )

TommyF
8)
Kör, så det ryker!
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Stensi »

Härligt Ivar, riktig bra reseskildring. Skulle önskat att jag haft möjligheten att åka med. Lofoten står på min lista också, så kanske vore nått nästa år. :)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Norgeresan 2016

Inlägg av Jokern »

Lofoten står oxå på min lista, men det får väl vänta tills barnen har blivit stora o kan klara sig själv.
Det finns ju många andra träffar o turer, som känns viktigare.


Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Skriv svar