Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Fog »

Lite hjälp sökes.
Ja ha mina vänner här kommer lite historia om mitt köp och byte av märke(allt för o emot är bara personligt tycke). Tilläggas bör att jag inte kan stava svenska än mindre ett ord engelska, missade detta i skolan helt. Har kört med Garmin Zumo 500 sen året efter den släpptes(många år sedan), om jag svor i börja ja det ska gudarna veta. Mitt teknik intresse ligger inte riktigt där men tillslut kom vi överens riktigt bra :hug: , o åren bara rullade på. Måste ju få skryta över den då den aldrig strulat för mej under alla år men... Förra året så började den att starta om sej några gånger, och jag märkt med åren att den blivit segare. Jag gissar att den helt enkelt inte orkar med bättre o större kartor utan typ kraschar o startar om. Så jag valde att köpa en ny gps......

Jaja då jag inte är den som går i samma spår så köptes en Tomtom 410 bara för att den ska vara bra helt enkelt ...... Suck att jag aldrig någonsin lär mej :frust:, dra inga förhastade slutsatser än. Det jag menar nu i första hand är ju det där att byta ex mobiltelefons märke som jag av misstag gjort men lärt läxan då jag tar tiiiid på mej för att lära in saker(många fula ord under upplärningstiden). Funkar ett märke så varför byta??? Ja det frågade jag mej många gånger efter Tomtom inköpet nu senast, tom var vad jag kände mej ;-) .
Nu har jag haft den sen i våras ca 5-6 månader och vi börjar komma överens, men är inte helt där än. Men vi börjar trivas ihop riktigt bra, det är några punkter kvar att reda ut om det går. Där kommer ni förhoppningsvis med goda råd och erfarenhet. ja ja glidingar o trams hör till hehe

1. En sak som irriterar mej är att under turen så vill jag kolla alternativa vägar då jag mest åker fri körning, o har den som ett stöd. Zoomar jag ut för att se var alternativa vägen tar slut så försvinner vägar och ortsnamn alldeles för fort, detta gick på Garmin att ställa in på hur mycket detaljer man ville att den skulle visa. Jag hittar inga sådana funktioner på den Tomtom men hoppas på att någon kanske löst detta i alla fall med ex kartbyte eller program uppdatering vad vet jag.

2. Kan ju vara utan detta men.....saknar verkligen min höjdmätare och kompas samt spår var jag varit(kollas på dator med ex *drinking_beer* på kvällen). Ingen som vet om detta går att få fram?

3. Kan inte påminna mej att vid längre turer om jag körde fel att Garmin räknade om hela ruten, men där kan jag ha fel. Tomtom räknar om hela rutten klart och tydligt, om jag inte lägger in en jäkla massa punkter då vill den till baka till spåret utan bekymmer. Så min undran är måste jag jobba med punkter för att slippa lämna mitt första tänkta spår?

4. Denna punkt blir bara lite gnällig känns det som, då vi antagligen inte kan lösa det. Om ingen känner någon som jobbar där förstås och kan ändra programvaran fan det vore nice ;-) . Men när jag åker kurviga vägar o måste in igenom en stad skulle jag vilja kunna växla mellan snabbaste o kurvigaste väg på ett enkelt sätt inte in i en meny till en annan meny till en annan meny :frust: . Garmin var inte enklare att ändra den saken. Måste ju ändå berömma Tomtoms fantastiska kurviga valmöjlighet, som fungerar hur bra som helst för mej. Även Garmin tog mej till många fina småvägar inte att förglömmas.

5. Om jag måste välja om vilken skulle jag då köpa i dag......ny Garmin vs Tomtom troligen skulle jag köpa en Garmin, men om jag nu köpt en ny Garmin så skulle hela detta meddelande troligen kunna vändas då den antagligen är så olik min gamla i alla fall så jag skulle vilja köpt en Tomtom.

6.Nu har jag Tomtom o måste lära mej den, så nästa sak Tyre eller vänta vad hette det andra...... Myroute. Jag har inte satt mej in i dessa än men testat Tyre lite med blandat resultat. Har läst en del om det på svenska forum med blandat tycke, det lutar åt Myroute och betala en peng för medlemskap. Ni som har det ena eller andra eller kanske helt annat, vilket är mest lättanvänt tycker ni?

ojoj tog mentalt helt slut, fortfarande feber i kroppen. Den kom som en present på födelsedagens tidiga morgon. Hoppas på några svar för att få till det sista med min Tomtom, byta kommer jag inte att göra då den i det stora hela fungerar alldeles utmärkt och jag vänjer mej sakta men säkert.

Mvh Reine
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Peter »

Hej Fog.
Jag har också växlat mellan dessa märken. (Dock bara bilvarianterna) Men som du säger är det hopplöst med menyerna och att hitta rätt där. Nu är säkert dom billigare bilvarianterna enklare för jag har lyckats tillslut att fixa dom.
På min gamla Garmin hade jag Tyre och den var ganska enkel tycker jag. I alla fall på medeltiden!! Det var ju ett tag sen. Men på min Tomtom funkade den inte alls!
På hojen kör jag snålvarianten med telefonen. Den hittar rätt men har inga funktioner som att hitta kurviga vägar och sånt. Jag kommer nog att köpa en Tomtom när jag har råd.
Inga svar på dina frågor här, men det enda råd jag kan ge dig är att läsa bruksanvisningen och knappra och pilla samtidigt på gps:en så mycket går. Nu är det ju en lång sketen vinter på gång så då finns det lite tid
Lycka till

Skickat från luren
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av JanneBoj »

Hej Reine. Tänkte bara informera att om du vill gå på MyRoute så läs inlägget http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=32&t=4169 om hur du kan få lite rabatt. Jag använder själv MyRoute och tycker att det är det bästa programmet för hantering av GPSen. Det funkar både med Garmin och TomTom. Fördelen med att vara betalande användare är att då kan man använda TomToms kartor (eller Garmins kartor) så att ruttberäkningen blir exakt som GPSen räknar. Alltså, när du gör en rutt så ska du välja rätt bakgrundskarta.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Fog »

Peter skrev:Hej Fog.
Jag har också växlat mellan dessa märken. (Dock bara bilvarianterna) Men som du säger är det hopplöst med menyerna och att hitta rätt där. Nu är säkert dom billigare bilvarianterna enklare för jag har lyckats tillslut att fixa dom.
På min gamla Garmin hade jag Tyre och den var ganska enkel tycker jag. I alla fall på medeltiden!! Det var ju ett tag sen. Men på min Tomtom funkade den inte alls!
På hojen kör jag snålvarianten med telefonen. Den hittar rätt men har inga funktioner som att hitta kurviga vägar och sånt. Jag kommer nog att köpa en Tomtom när jag har råd.
Inga svar på dina frågor här, men det enda råd jag kan ge dig är att läsa bruksanvisningen och knappra och pilla samtidigt på gps:en så mycket går. Nu är det ju en lång sketen vinter på gång så då finns det lite tid Bild
Lycka till Bild

Skickat från luren
Hej Peter. Tack för att du delar med dej, vi är inte ensam om detta bekymmer med menyer o liknande tydligen. Vissa tycker det är kul att pilla o lär sej med en gång o jag är trög o vill bara att det ska fungera utan att pilla på den.....typ. Finns annat att pilla på enligt min mening typ mc ;-)
Har funderat på att använda min mobil som stöd då kan man har tillgång till ex terrängkartan vid sidan om, men vill helst klara mej utan då jag tycker att det ska gå lösa med gpsén. Alltså gpsén fungerar skit bra men jag önskar bara att den var bättre o enklare :conf:
Jag pillar vidare, läsa bruksanvisning pfff jag är ylle svensk bara att pilla vidare *visslar*

Mvh Reine

PS tipps Säljs en Tomtom 410 på bmw forum sida, den med bil tillbehör pris 3000
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Fog »

JanneBoj skrev:Hej Reine. Tänkte bara informera att om du vill gå på MyRoute så läs inlägget http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=32&t=4169 om hur du kan få lite rabatt. Jag använder själv MyRoute och tycker att det är det bästa programmet för hantering av GPSen. Det funkar både med Garmin och TomTom. Fördelen med att vara betalande användare är att då kan man använda TomToms kartor (eller Garmins kartor) så att ruttberäkningen blir exakt som GPSen räknar. Alltså, när du gör en rutt så ska du välja rätt bakgrundskarta.
Hej Janne. Precis sådana svar jag önskar, sparar en bra slant där om jag väljer Myroute via den länken Tack *thumb_up* . Aha intressant det där med att dom har Tomtom´s kartor så ruttberäkningen blir exakt som GPSen räknar, undrar om det kan ändra ruttberäkningen så att den inte beräknar en heeelt annan väg än den man satt hemma o kolla de på i datorn :frust: . Man kan ju alltid hoppas eller så måste jag lära mej lägga in punkter, vilket jag hoppats ruttplaneringsprogramet borde fixa.
Tack för hjälpen

Mvh Reine
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av JanneBoj »

Jag tycker nog att rutterna stämmer väldigt bra. Min första rutt gjorde jag med google maps som karta och förde sen över den till min TomTom. Ja, alla mina "brytpunkter" stämde bra men vägen däremellan var helt olika. Det var alltså innan jag fattade att man skulle byta bakgrundskarta. Nu stämmer det även om jag gör en rutt som tar en massa småvägar.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Fog »

JanneBoj skrev:Jag tycker nog att rutterna stämmer väldigt bra. Min första rutt gjorde jag med google maps som karta och förde sen över den till min TomTom. Ja, alla mina "brytpunkter" stämde bra men vägen däremellan var helt olika. Det var alltså innan jag fattade att man skulle byta bakgrundskarta. Nu stämmer det även om jag gör en rutt som tar en massa småvägar.
Låter som ett av dom problemen jag dras med skulle kunna fixas genom att använda myroute *thumb_up* . Som sagt så fin planerar jag inte jätte ofta men det händer, och då vill man ju att den rutten ska vara kvar i grunden även om man kör lite fel någon stans. Verkar allt närmare som ett medlemskap i myroute :) . Det är nog där någon stans jag känner är största hindret, vilket program man ska ha till gpsén.

Tack igen *thumb_up*

mvh Reine
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av Fog »

Nu blev det Myroute med evigt medlemskap, Har bara kollat lite grann men det ska nog fungera bra tillslut. Tack för råden.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Äldre Garmin Zumo 500 VS Tomtom 410

Inlägg av JanneBoj »

Det var så lite så. Och det är ju faktiskt därför vi har detta forum.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Skriv svar