Gps tråd

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Gps tråd

Inlägg av Jokern »

Jag har garmin 660, men den finns väl inte längre.
Tomtom har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Garmin tycker jag är bra o på min har jag livstid gratis uppdatering på.
Kanske värt att se på den punkten, då det annars kan bli dyrt i längden.
Annars tror jag inte det är av större vikt på Gps av olika märken o modeller.
Frågan är nog vad du själv vill den skall kunna o visa


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av MrH »

Jag köpte en Tomtom Rider förra året, men vi har svårt att komma överens.

Har sedan måååånga år tillbaka haft en liten Navigon som jag flyttat mellan mina båda bilar. När jag köpte den fanns inte det här med livstids kartuppdateringar utan man fick snällt betala om man ville ha uppdaterade kartor. Varje gång man sen skulle uppdatera så strulade det och till slut låste det sig på något sätt så det gick inte längre att uppdatera. Däremot funkade navigatorn perfekt ändå! Den var dessutom lätt att hitta i menyerna och hantera de olika funktionerna. Trots uppdateringsstrulet har jag varit toknöjd med min lilla Navigon!

När jag nu köpte hojen så kändes det naturligt att köpa en ny navigator som kunde funka både på hojen och i sommarbilen. (Bruksbilen har inbyggd navigator) Valet föll på en Tomtom Rider 400! Den känns välbyggd och skärmen är riktigt bra. Inga problem att se även i soligt väder. Däremot tycker jag att den är väldigt krånglig att hantera! Jag tycker menyerna är ologiska och det är ett jä-la scrollande fram och tillbaka. Ett av det tyngsta skälen till att jag valde en Tomtom var möjligheten att sitta hemma vid datorn och skapa rutter som sen enkelt skulle gå att föra över till navigatorn. My ass att det är enkelt! Att skapa rutterna är inte så svårt men att sen föra över dom höll på att göra mig galen när jag pillade med det inför USA-resan i höstas.
Väl på plats i USA så skickade den oss, med en dåres envishet, till samåkningsfilen längst till vänster på de stora trafiklederna. Det är inte helt enkelt att ta sig därifrån över fem filer när den plötsligt sa att vi skulle svänga av på nästa avfart så givetvis missade vi redan den första avfarten. Vi tog nästa istället och navigatorn började räkna om rutten till vad vi trodde skulle leda oss tillbaka till den ursprungliga rutten. Efter ett tag insåg jag att vi nog fått en annan rutt så jag zoomade ut och japp, navigatorn hade skapat en helt ny rutt där bara de sista 2-3 milen överensstämde med den ursprungliga. :/ Det hela slutade med att vi laddade ner en gratisapp i kompisens iPad och körde efter den istället resten av resan.
Att vi leddes till samåkningsfilen visade sig senare, efter mycket letande i menyerna, bero på att navigatorn var fabriksinställd (!) på det.

Här hemma testade jag att spela in rutten när jag tog senaste turen på ön. Funkade kanon, men, jag har inte lyckats komma på hur jag för över den från navigatorn till kartprogrammet i datorn! Tanken var ju att kunna lägga upp en kartbild med rutten här på forumet tillsammans med dom foton jag tog under turen. Men det blev inget med det för jag kan inte hitta filen med den sparade rutten trots att jag kan ta fram den igen i navigatorn.

Summa summarum, jag är inte jättenöjd med min dyra och fina Tomtom! Jag tycker det är på tok för krångligt att hantera den för att det skall kännas roligt. Man ska inte behöva vara en tekniktok för att kunna klara ut de olika funktionerna utan att bli förbannad, och förbannad har jag blivit varje gång jag använt den hittills. Hur Garmins navigatorer är att hantera i jämförelse med Tomtom har jag ingen aning om. Jag har aldrig mixtrat med någon Garmin.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Gps tråd

Inlägg av Ivar »

Det lutar nog mot Garmins 590.
Den är också prisvärd just nu då nya 595 har kommit.
Värkar inte skilja så mycket mellan dom förutan att den nya stödjer Spotify.
Man kan tydligen också dela rutter mellan olika Garmins så det är ju lokkande med.
Sen vet jag dom funkar bra när solens strålar träffer skärmen och det är det som har stört mig mäst näg jag har använt mobilens GPS.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Gps tråd

Inlägg av hogge »

@Mr H
Jag känner inte igen att TomTom skulle vara svåra att handha. Har 2 olika på mina cyklar. Helnöjd med bägge.Den ena är från 2012 och den andra från 2013 med större skärm. Har spelat in rutter och dom sparas med filnamn det datum som dom spelades in på. Jag använder Tyre programmet som följde med dom. När jag ska se filen som jag spelat in så väljer jag "min enhet" i rulllisten och dubbelklickar på filen då ploppar rundan upp i Tyre. Vet dock ej om dom ändrat något på dom nya serierna som kanske gjort det svårare att handha. Jag har Garmin till bilen och jag föredrar absolut Tom Tom. Aldrig något klydd vid uppdateringar. Bara att koppla in så uppdaterar den kartor o fartkameror o ändringar som användare gjort.
Hogge
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Gps tråd

Inlägg av JanneBoj »

Samma här, jag har en TomTom Rider 400och den funkar alldeles utmärkt. Har haft tre eller fyra stycken Garmin och det är väl inget större fel på dem men TomTom Rider är suverän på att hitta fina rutter eftersom att den faktiskt är gjord just för mc. Sen har TomTom väligt snabba kartuppdateringar tycker jag. Mycket oftare än Garmin.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Gps tråd

Inlägg av Ivar »

Hmmmm
Nu blev det svårt igen
Let's be careful out there
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av MrH »

@hogge
@JanneBoj

Det kartprogram jag hänvisats till är någon webbaserad historia som heter TomTom MyDrive. Inte Tyre! Kanske är det så att det är programmet TomTom MyDrive som är boven i dramat för min del, men som sagt, det var det jag hänvisades till. Tyre kände jag inte till förrän nu och varken det eller något annat alternativ erbjöds, eller följde med, utan instruktionerna hänvisade till TomTom's websida MyDrive Connect.

Att navigatorn sen är gjord i första hand för MC var ju givetvis ett av de absolut tyngsta skälen till att jag valde just en TomTom. Jag tvivlar inte på att finesserna med anpassade rutter för mc-åkning är bra, men det har jag inte hunnit prova än då säsongen i princip var över efter att jag kom hem från min USA-resa och navigatorn inhandlades ca en månad före resan. Däremot står jag fast vid åsikten att menyerna är röriga och otydliga/ologiska.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Gps tråd

Inlägg av JanneBoj »

@MrH, Mydrive är som sagt, det program som TomTom själva levererar. När jag köpte min Rider400 så följde det med en registreringskod till Tyre som är ett mycket bättre rutthanteringsprogram i mina ögon. Leverantören av Tyre har tagit fram ett modernare program som heter MyRoute och som vi har ett litet rabattavtal på. Det programmet (appen) fungerar lika bra på TomTom som Garmin. Länk till mer info finns här: http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=32&p=58483
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Gps tråd

Inlägg av MrH »

@JanneBoj

Tack för tipset! Ska kolla på det när jag har lite mer tid på mig.
Googlade på Tyre igår kväll efter att jag skrev föregående inlägg och hittade deras webbshop och det är inte speciellt dyrt att köpa. Finns från Basic som kostar gratis till Pro med livstidslicense för 24,50 Euro.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Gps tråd

Inlägg av hogge »

Jag är helnöjd med Tyre. Funkar kanonfint o enkelt att handha och jag är definitivt ingen datahacker. Har även Myroute men Tyre har funkat så bra så jag har aldrig tittat närmre på det andra .MrH ladda ner gratisversionen o prova på det innan du köper det. Skiljer inte så jättemycket mellan gratis o pro. Community och möjligheten att dela med sig av goa rundor och hämta hem andras fina rundor. Ladda själv ner en 25 mila runda Hartzområdet av en tysk som han lagt upp. Kanontur var det.
Lyckat till
Hogge
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Gps tråd

Inlägg av Nesse »

Garmin... nöjd med den sedan flera år, lätt att lägga upp turer i datorn på en bra karta, livstidsuppdatering. Men jag har lärt mig att man bör kunna vägen i stora drag och bara använda gps:en sista biten och möjligen inne i städer. Man blir lurad ibland annars
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps tråd

Inlägg av Stefan »

Garmin här också, likaledes nöjd med den. Basecamp var lite jobbigt att komma in i, men sen tycker jag det funkar bra.

vad man får se upp med är väl om man har GPS (och således Basecamp) inställda på "kortare väg", det kan bli rätt häpnadsväckande resultat :) Men är man bara medveten om det så tycker jag den är mycket trevlig.

Och visst bör man ha koll utanför GPS-världen, jag har alltid en bra karta som komplement. Ger överblicken också, vilket jag tycker är svårt att få med GPS rent generellt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Gps tråd

Inlägg av Ivar »

Det blev en 590.
Nu vill man bara ut och åka o tästa
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Gps tråd

Inlägg av Nesse »

Stefan skrev:Garmin här också, likaledes nöjd med den. Basecamp var lite jobbigt att komma in i, men sen tycker jag det funkar bra.

vad man får se upp med är väl om man har GPS (och således Basecamp) inställda på "kortare väg", det kan bli rätt häpnadsväckande resultat :) Men är man bara medveten om det så tycker jag den är mycket trevlig.

Och visst bör man ha koll utanför GPS-världen, jag har alltid en bra karta som komplement. Ger överblicken också, vilket jag tycker är svårt att få med GPS rent generellt.
Basecamp fungerar med min gpsklocka, men till min gamla zümo 500 har jag även MapSource... trodde den följde med alla gps:er med skärm?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps tråd

Inlägg av Stefan »

@Nesse, som jag förstått saken, vill man lägga ner Mapsource och få alla över till Basecamp. Rätt eller ej, jag upplevde att jag inte längre fick uppdateringar på Mapsource, och uppmandes annvända Basecamp i stället. Så, det var ju bara att foga sig, färska kartor vill man ju gärna ha. I mitt fall fick jag då ladda ner BC själv, men det var ju inga direkta problem.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Gps tråd

Inlägg av Nesse »

ok... jag får uppdateringar fortfarande (tror jag, måste kolla hemma), har livstidsabonnemang
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps tråd

Inlägg av Stefan »

Ja, GPS:en blir nog uppdaterad, men Mapsource slutade i alla fall för mig att uppdateras.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Gps tråd

Inlägg av Nesse »

Japp, Programmet Mapsource tror jag inte uppdateras längre, men kartorna verkar göra det... Tänker att det bara är ett skal men BaseCamp kanske är bättre, har inte använt det så mycket men får väl börja med det.

[testar]

Kan ju så här efter en stunds slitande bara konstatera att MapSource är bra mycket enklare att jobba med...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps tråd

Inlägg av Stefan »

Det beror väl lite på hur man vill använda sin GPS. Jag gör ofta så att jag sitter med en karta bredvid datorn (för översikt) och pillar in en rutt som jag sedan vill följa. Då känns det ju praktiskt om även kartan på datorn är någorlunda aktuell.

Om man däremot kör mer "freestyle" och använder GPS mer för att t.ex. hitta till nästa kända plats eller ort, då blir ju kanske behovet lite annat. Men, i mitt fall blir det praktiskt att Basecamp använder samma karta som GPS:en, antingen jag kopplar in GPS:en i datorn eller laddar samma kartuppdatering till disk som som till GPS.

Det blev lite märkligt för mig när Mapsource blev gammalt, gjorde jag en rutt i det och sköt upp i GPS:en, så blev det bara raka linjer mellan de punkter jag satt ut utefter rutten, oavsett hur faktiskt rutten och terrängen såg ut. Samma visa åt andra hållet, tog jag upp en äldre rutt på datorn, var det bara raka strecck :conf:

Men, det är ju bara hur jag ser på det. Det finns säkerligen fler sätt att betrakta saken.

Däremot tycker jag fortfarande att gränssnittet i Mapsource var bättre...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Gps tråd

Inlägg av Nesse »

... det är väl svårt att lära en gammal hund (som mig) att sitta bara... får försöka lära mig BaseCamp... men kartorna verkar vara desamma i båda och jag har inte haft problem i GPS:en att köra med varken det ena eller det andra kartprogrammet när jag skapade en tur (kanske beror på att jag pekat nedladdning av dem till samma plats på disken?)
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar