Gps?

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Gps?

Inlägg av HansO »

Tänkte köpa en gps, men vet inte ett skvatt om dessa underliga saker.
Vad skall man ha? Vad skall man absolut inte ha? Tacksam för råd & tips.
Chrom?? Que?? ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps?

Inlägg av Stefan »

Hej Hans

Jag är ju långt från någon expert, men som jag själv sett det, finns det egentligen två någorlunda kända fabrikat som har GPS (:er i ena fallet) avsedd för MC. Det är TomTam och Garmin.
TomTom är väl lite billigare, men min tidigare erfarenhet av TomTom i bilen gav kanske ingen direkt mersmak.
Sedan är det ju då Garmin. De verkar i dagsläget ha tre modeller för Hoj, 340LM (dyr, men inte jättedyr), 390LM (något dyrare, ett par finesser till) och 590LM (tokdyr) är de jag har sett i alla fall. Men, kolla själv på deras hemsida.

Och, trots att min gamla trogna Zümo 660 just nu bråkar tungt med mig, så skulle jag nog säga att det fabrikatet dominerar. Vad jag kunnat läsa runt lite, så är det också det man kan hitta andra kartor till, som kan hanteras av andra program, och det förefaller finnas en hel del vetande om Garmin därute. Och även om jag helst inte byter till någon av de nyare, så väljer jag det framför att gå över till TomTom. Och andra egentliga alternativ har då jag inte sett. Och så gillar jag ju Garmingrejerna själv också :naughty:

Men, du lär få fler insatta svar, så simma lugnt, och lycka till med ditt val!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gps?

Inlägg av rydde »

Ja , till Garmin finns det gratis att ladda hem OSM (Open Street Map) som duger bra på de flesta platser för vanlig vägnavigering. Vet inte hur det fungerar till tomtom...?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Re: Gps?

Inlägg av HansO »

Tack, Stefan, Rydde och Skye! Jo, jag har ju klarat mej i 62 år utan GPS. Här i gamla Sverige tycker jag det är roligt att köra vilse ordentligt för att se om man kan hitta hem igen. Det har jag gjort hittills. En GPS borde man väl kunna använda till att se var man varit, om man har en sådan dum hobby som jag?
Jag funderar på att åka till England om någon vecka eller två. Är det någon fördel i det landet med den ena eller andra?
Föresten...det kanske är ännu roligare att köra vilse i England ;-)
Chrom?? Que?? ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps?

Inlägg av Stefan »

Hans, det enda jag vill svara på därvidlag, är att ja, du kan definitivt se var du har varit. Med Garmin har jag t.o.m. lyckats para ihop mitt "spår" (som det heter i den) med Google maps, och fått riktigt snygga färdvägar på karta.

Angående att "köra vilse", kan jag ibland hålla med, men själv tycker jag också det är rätt kul att sitta med en bra karta hemma och lägga upp en rutt, och sedan köra mestadels efter den. Gör man sedan en avstickare, är det enkelt att hitta tillbaka till rutten, eller söka annat mål. Dock ska i min mening en GPS alltid kombineras med papperskarta, så man får överblicken. Den tycker jag försvinner helt på gps-skärmen.

Ett spännande sätt (i Garmin) är också att be GPS'en att ta en till ett mål, med navigationsvalet "kortare väg" inställt. Den vägen kan bjuda på en hel del överraskningar :D :naughty:

Fibern verkar inte instämma till fullo, men jag har haft både trevliga och mindre trevliga turer på det sättet, man har goda chanser till ett litet äventyr *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Gps?

Inlägg av mel »

Precis så, Stefan. När vi har åkt på våra turer har vi många gånger skakat på hjälmen och undrat hur vi har hamnat i "det här äventyret". Men samtidigt har det känts säkert med Gps:en.
Jag åker med Garmins enklaste mc-gps, Zumo 220.
Jag tappade den på väg till Funäsdalen. Hade glömt att spänna fast den i hållaren. Den studsade och hjulade på hörnen. När jag kom fram till den låg den med skärmen ner. Bara sopor kvar, tänkte jag. Så lyfte jag den och läste på skärmen att den tyckte att det hade blivit mörkt... Ändra ljusstyrka?
Lilla kompis! På med bältet och nu har vi åkt 400 mil till.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Gps?

Inlägg av Stefan »

Mel, min vän!

Var MYCKET rädd om den lilla kamraten :clap :clap :clap

Ändra ljusstyrka? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Re: Gps?

Inlägg av HansO »

Precis sådär gjorde min gopro. Bara hoppade av. Den höll inte. Men det blev en film som heter "I en centrifug".
Var köper ni era GPSer?
Chrom?? Que?? ;-)
Skriv svar