Råd angående Tomtom Rider

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Råd angående Tomtom Rider

Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Jag har en Tomtom rider 2:nd edition köpt begagnad och ca 6-7 år gammal. Jag trivs bra med den och vi har varit till Norge, Finland, Holland och England utan problem. Jag börjar dock fundera på en ersättare därför att pekskärmen krånglar något, svårt att trycka tex bokstaven M men till Malmö hittar jag ändå. Dock har jag inte hela kartmaterialet för Östra Europa i den och förre ägaren sa att den inte har livstids uppdatering av kartor.

Jag funderar över en ny Tomtom som finns hos Netonnet för 2490:-. Om jag förstått rätt på olika forum så finns kartmaterial för hela Europa när jag köpt en ny Rider men efter att jag gjort den första uppdateringen av kartmaterialet så får jag plats endast med delar av Europa i min GPS och måste ändra del av Europa beroende av vart i Europa jag tänker åka. Detta suger!

Min fundering är: Funkar det att köpa en ny Rider och aldrig göra någon uppdatering?? Har jag garanterat hela Europa i min Rider när jag köper den ny och har jag fortfarande hela Europa kvar om jag avhåller mig från att göra kartuppdateringar?

Jag gillar Tomtom, kanske därför att de flesta använder Garmin och skulle aldrig lägga in en rutt i min GPS. Jag har ju 6-7 år gammalt kartmaterial i min nuvarande och det har aldrig krånglat till det även om de nybyggda motorvägarna till Oslo gör apparaten litet brydd.

Med hopp om goda råd. Med vänlig hälsning, Olle
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Råd angående Tomtom Rider

Inlägg av hogge »

Hej
Tror inte att den Europa kartan som ligger på den som ny är komplett. Tror dom har ca 2 gb i minne. En kartzon ligger på ca 1500mb. Tycker dock inte att det är böckigt med dom olika kartzonerna. Dom är ju bra uppdelade och tar ju bara ca 8 min och byts på pc:n. Kör själv nu på östra zonen som innehåller allt i Eu - frankrike o England o spanien o Portugal. Tycker dock det är dåligt att dom inte byggt ut minnet men det kommer säkert. Jag älskar min TomTom för den den är så enkel att handha. Lycka till med köpet
Hogge :silver:
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Råd angående Tomtom Rider

Inlägg av twowheeltours »

Tack Hogge! Bra information.

Med vänlig hälsning, Olle
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Råd angående Tomtom Rider

Inlägg av shadowgunnar »

Köpte den nya tomtom med den stora skärmen förra året och den fungerar bra. Minnet är numera 4 Gb så hela västeuropa är med. Kolla på tomtom vilka länder som är med.
Köpte även usa kartor till den som användes till vår usa resa.
Är mer än nöjd, det jag inte gillar är deras funktion att stänga av ljudet. När man stänger av ljudet så sänder den fortfarande en bärvåg till bluetooth headsetet och då bryts ett pågående intercomsamtal.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Råd angående Tomtom Rider

Inlägg av twowheeltours »

Tack Gunnar! Det borde ju få plats med ett hyfsat gäng GB i dosan. Tomtom anger att det finns kartmaterial för hela Europa, ja tom delar av Turkiet när man köper den ny.

Olle
Skriv svar