Forumuppdateringar

Inställningar, regler, driftinformation mm
Reglerna är till för att läsas för bättre förståelse!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Stefan »

Jag vart nyss utloggad under tiden jag skrev ett inlägg :conf: Snyggt tillbaka efter förnyad inloggning, gissar att det är något tillfälligt. Som de extremt långa svarstider som uppträder intermittent.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Stefan »

Se där ja, övergående som sagt. Smällar man får ta ibland :naughty: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av rydde »

Jag är förskonad från problem än så länge iaf. Ni kan ju prova tömma "aktiva inloggningar" i webbläsaren (olika beroende på läsare) om det bråkar mycket.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Stefan »

I-landsproblem :mrgreen: Helt lugnt, så länge man kan ta sig runt det och få skríva av sig lite, är det lugnt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Fibern »

Fungerar som det ska idag. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Stefan »

Känns helt OK härifrån. *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Paerhc »

En kort fråga: Vad gör Bing Bot?
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Paerhc »

Skye skrev:Alla botar är här inne och uppdaterar informationen till sina sökmotorer så att det som skrivs här inne även hamnar utanför forumet när någon söker efter svar till sina motorcyklar.

Tack för ditt svar! :)
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Vagabond »

I trådar som t ex "Idag" där det är många bollar i luften samtidigt så händer det ju att man replikerar på ett inlägg som ligger ett antal steg bakåt i tråden och då tycker åtminstone jag att det är trevligt att kunna citera så att man (och alla andra för den delen) vet vad man svarat på.
Sen är det ju kanske lämpligt att emellanåt karva bort lite ur citatet så att det inte blir hur mycket som helst utan att bara det relevanta kommer med. Lite sk självdiciplin alltså.
Och så kan man ju låta bli att citera med videoklipp o dyl som jag förmodar tar en hel del utrymme.
Men som sagt, personligen ser jag gärna att citatknappen får vara kvar. *pilot
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Fibern »

I trådar som t ex "Idag" där det är många bollar i luften samtidigt så händer det ju att man replikerar på ett inlägg som ligger ett antal steg bakåt i tråden
Det är ju bland annat det den är till för och i exemplet ovan visar jag ett sätt till att citera på. Om man svarar på en specifik sak i ett långt stycke text, så kan man mycket väl "markera och kopiera in" imitten av kantparenteserna sen man klickat på "Quote"-knappen.
Svarar man sista eller näst sista inlägg behövs ytterst sällan citering. Det går även bra skriva " @ Fibern" när man vänder sig till en särskild medlem.
Hoppas ni inte tar detta som att vi leker poliser, det är bara en vädjan för ett "renare" forum. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Jokern »

Tycker precis som fibern : låt citeringsknappen vara..
Vanligtvis citerar man bara en sättning och inte hela stycket och om den man citerar ligger 2-3 inlägg bak eller på förra sidan..

@skye : sen är det ju medlemmar som inte tittar in på forumet varje dag och vill ha en chans att se vad andra har kommenterat.
Man vet ju som regel vad man själv har skrivit, så om någon citerar ens inlägg behöver man ju inte läsa sitt eget igen..

I KAMP FÖR CITERINGSKNAPPEN ;-)



Sent from my iPad using Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Fibern »

Förslag: Kom in på chatten så kan vi diskutera citeringsanvändandet där. Jag kommer att befinna mig där ett par timmar och skriver o svarar så mycket som hockeyn tillåter.
Nu ska Gävlarna kuvas. :rock-on
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Paerhc »

Blev du på så dåligt humör för det lilla Skye? Jag tänkte inte på det helt enkelt. Men en lite mildare ton hade jag föredragit från din sida.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av mattias_wennberg »

Nu måste det faktiskt vara nog. Jag har från första början inte förstått admins aggression gentemot citeringen på detta forum. Den är överhuvud inte stor, och de flesta har väl en scrollknapp att tillgå, varför det i händelse av långa svar och citeringar är lätt att snabbt ta sig förbi. Läsa behöver man heller inte göra då NYA inlägg har en mycket tydlig orange markering på sig i övre högra hörnet.
Vidare bör man beakta just det att alla inte sitter här inne dygnet runt och därmet kan det dröja mellan svar som utan citering bara verkar helskumma och för nya läsare bara blir onödigt jobbigt om man behöver leta reda på rätt inlägg.

Nej, skärp till er å det skarpaste. Någon moderationspolis av det här slaget vill inte jag ha på vårt forum.
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Fibern »

Men alltså, nu får ni väl ge er. Prova på vara admin/moderator på ett relativt högfrekvent forum och så är du bortrest några dagar/vecka. Hur snabbt tror ni det går att läsa genom och få någorlunda koll på allt som skrivits och att det sätts in på rätt ställe. Inte blir det enklare om du ska sålla bland femton olika citeringar per sida. Och det kan jag säga, att är det någon som håller koll här så är det Skye. Plus att han ständigt kommit med nya lösningar och uppdateringar. Mycket på medlemmars begäran.
Citeringsfunktionen, som nu senast diskuterats, finns kvar. Men hur svårt är det för er som nu protesterar att använda den med sans? Är det som med användandet av blinkers? De flesta bilförare idag verkar inte orka bry sig om att den finns.
Och uppfattar ni oss som poliser, ja då kanske andra vill ta över, för då är vi väl inte lämpliga till det vi åtagit oss.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Jokern »

Takt o ton folkens..
Värkar vara stor frustration över en liten knapp i samband med att våren inte vill visa sig..
Om nu denna knapp skall finnas kvar får vi alla lära os att använda den på rätt sätt och inte som Skye skriver, att man använder den som svarsknapp.

Skall den bort, så får vi göra som Skye oxå skriver.. ANVÄND @ förre namnet på den man vill citera..

Alla kan vi "spåra ur" under en kategori, men då är det upp till alla att häntyda detta och visa vägen för den "stackare" som inte har förståt att detta är ett seriöst forum :rtfm

Det är ju som att ta en bok av Stephen King och halvägs inne i boken starter Dean Koontz att skriva..

Admin/moderator gör ett bra jobb för os dödliga på detta forum..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Nysse »

Nu tycker jag att vi alla sjunger "We shall overcome" tillsammans och lugnar ner oss. ;-)
Serendipity
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Paerhc »

Jag kan dessvärre inte följa med eller delta i debatten om citationsmöjligheten eftersom jag bara får fram en massa felmeddelanden i stället för sidorna som jag försöker komma in på.

Har alla samma svårigheter som jag eller är det bara jag som har de här problemen?

När det gäller hur en moderator eller administratör ska bete sig på sitt forum, så vidhåller jag det jag skrev förra gången jag var här och skrev något angående detta. Som admin bör man hålla sig till en god ton och inte fara ut i ilska mot enskilda medlemmar på forumet.

När det gäller det praktiska har jag samma åsikt som de flesta här att de som är moderatorer och administratörer här gör ett bra jobb.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av Jokern »

Man skulle tro att jag sat med ett 3.1 modem idag..
Det va ju in i H...... som det segar idag och inte kommer in alls.. :ffs :ffs :ffs :conf: :conf:
Hoppas det snart löser sig..
Måste väl vara server uppdateringar :roll:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Forumuppdateringar

Inlägg av mattias_wennberg »

Jag borde kanske lugnat ner mig något innan jag skrev mina synpunkter på saken och ber därför om ursäkt för att min ton var hårdare än nödvändigt. Jag försöker i efterföljande text att lägga fram saklig kritik. Dock så kvarstår faktum att jag från början inte förtått motståndet till saken då jag inte upplever det som ett stort problem, och jag läser nästan varje dag iallafall. Däremot irriterade jag mig något oerhört på tonen som användes redan från första början. Vi är inga barn här inne och jag uppskattar I N T E att bli adresserat som ett sådant. Vill man förändra något i detta hittills eminenta forum så anser jag att man bör göra det på ett trevligt och bedjande sätt. Inte som Gestapo (bildligt talat) hade formulerat sig utan snarare "Gubbar, vänligen tänk på hur ni använder citeringsknappen.." osv. Nu lät det som om detta var det värsta forum som någonsin öppnats gällande detta och trådar på fel ställe. Hövlighet har aldrig någon fått på käften för. Citatet nedan tycker jag exemplifierar min poäng väldigt bra. Jag vill dock påpeka att detta inte är det enda som finns, men jag bryr mig inte om att leta upp fler så det är I N T E menat som personlig kritik.
Skye skrev: men ignoreras av att man av skiter i att uppföra sig och läsa de forumregler vi satt upp för att det ska fungera bättre och vara god stämning. ... Tycker det är ohyfsat att bara trycka citering för det blivit någon ny kultur. Jag missar mycket information för att scrollhjulet suddar förbi alla citeringar och fokuserar in på sista inlägget. Det blir jobbigt för en ny som aldrig öppnat tråden förut att läsa samma sak minst dubbla gånger för att vissa inte kan visa respekt mot de regler vi har satt upp.
För det första tror jag inte att någon som skriver här inne "Ignorerar", "skiter i att uppföra sig" och idkar någon sorts "citeringskultur". Bara att hävda en sådan sak anser jag vara respektlöst och daddande. Det är inte trevligt från admins håll att skriva på detta sätt vare sig första, andra eller tredje gången. Möjligen kan man börja surna till fjärde gången F Ö R U T S A T T att det isf sker på daglig basis och upprepat från samma personer. Man måste också ta i beaktande att nya medlemmar tillkommer och jag tror att väldigt få läst forumsreglerna. Sen kan man tycka vad man vill om det, men vårt forum har inga stora problem och vi är heller inte särskilt många. Med anklagelsen "Vissa inte kan visa respekt mot de regler som vi har satt upp" undrar jag vilka dessa är? Har dessa på ett trevligt sätt blivit informerade om att de kanske bör tänka om? Att varna hellre än att bötfälla är mer min melodi.

Slutligen vill jag tillägga att man bör kunna ta kritik när man är admin. Jag uppskattar ert arbete och vill verkligen inte att ni lägger ner. Men i denna fråga har ni gått för långt och från början haft en otrevlig ton. Därav min starka reaktion. I all vänlighet.
Mattias
Skriv svar