Ivaradero skrev:Hehe, jag sågade BT:s variant nyss - men kan detta vara nåt att ha tror ni
Nån här som har denna och kan lämna en liten recension kanske? Skiljer ju en del i pris + att den finns på hyllan i Gävle
En väldigt snarlik värmare satt på när jag köpte min hoj i höstas. Min har också tre lägen Off, Hi och Low, på Hi värmer den riktigt skönt medan low inte ens känns genom vinterhandskarna.
Den enda nackdelen med min värmare är att den är direktkopplad till batteriet vilket gör att om (när) jag glömmer att stänga av den så drar den ur batteriet.
Den borde vara kopplad över tändningen istället men eftersom jag är en riktig 0:a på el så får jag hoppas att minnet är med mig.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Köra 30 mil för handtag som kostar 299:- känns inte riktigt kostnadseffektivt, små pengar dessutom så jag tror jag knallar in på den lokala BT-affären och köper dom nya faktiskt. Men stort tack för omtanken Skye!
@Micke, för att slippa tomt batteri, sätt ett relä mellan batteri och handtag. Detta styr du sedan via ström från tändningen, Det finns trådar om det, så sök lite, Det är ingen direkt raketvetenskap. Det fixar du. Hör av dig via pm om du vill ha hjälp, Hade själv för bråttom första gången, och stod så klart med tomt batteri i Värmland, men nu är det åtgärdat.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Ja, jag tror vi gör så att jag fixar helt nytt och monterar dit Skye. Du behöver inte skicka prylarna, det är så lite pengar så det tror jag att jag klarar
Stefan skrev:@Micke, för att slippa tomt batteri, sätt ett relä mellan batteri och handtag. Detta styr du sedan via ström från tändningen, Det finns trådar om det, så sök lite, Det är ingen direkt raketvetenskap. Det fixar du. Hör av dig via pm om du vill ha hjälp, Hade själv för bråttom första gången, och stod så klart med tomt batteri i Värmland, men nu är det åtgärdat.
@ Stefan: Tack för tipset, problemet är att jag knappt vet hur ett relä ser ut eller vad som är fram och bak på det. Vet heller inte var/hur jag i så fall skulle ta ström från tändningen.
Är tyvärr en total 0:a på denna typ av el. Dra 3-fas och montera trappströmbrytare mm är ingen match eller bygga egen PC för den delen men detta som jag kallar svagström är ett stort mörkt hål för mig
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
@ Fibern: Ja, när du lägger upp det på det sättet så kanske det skulle gå men i detta fall har jag inget kopplingsschema och av erfarenhet (dock väldigt liten) brukar man inte kunna lite på färgerna på kablarna när det gäller sådana här grejer. Dessutom är det ju så förbenat tråkigt med denna typ av el
@ Ivaradero: Verkar vara exakt samma som sitter på min hoj och som sagt, på HI värmer det riktigt bra.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Du drar sedan en annan kabel ifrån 87-pinnen till den kabel som är märkt + i värmehandtagshärvan.
Nu kommer relät bara att skicka ström till värmehandtaget om relät får en signal om att göra det. D.v.s. du kommer inte att riskera att glömma värmehandtaget på, varpå batteriet dräneras till sin sista fritt simmande elektron, när du stänger av motorcykeln. Denna signal kan tas från många olika ställen. Ett lämpligt förslag är dock att du använder lampströmmen till bakljuset. Leta reda på +kabeln till bakljuset (obs. ej bromslyktstråden...) och koppla sedan in en skarv från denna kabel till 85-stiftet på relät och sen avslutar du med att dra en jordkabel från 86-stiftet till valfri jordpunkt på hojen. Fäst helt enkelt den sista jordkabeln någonstans i ramen.
Nu borde dina handtagsvärmare få ström först när bakljuset får ström. Om du kör i kyla så kommer du alltså snabbt bli påmind ifall du glömt att slå på lamporna...
Såvida du inte tänker bli elektroingenjör på heltid så kommer du med lätthet att klara av dylika eljobb med en vanlig kabelskotångssats. Då får du dessutom med de kabelskor du kommer att behöva för detta jobb.
Namn: Kabelskosats
Artnr: 35797
Pris: 79.90:-
Sist men inte minst: GLÖM INTE SÄKRINGEN!!!
Skaffa förslagsvis en sån här säkringshållare och sen borde det räcka med en 15 ampere säkring.
Namn: Säkringshållare
Artnr: 35647
Pris: 14.90:-
Denna säkring sätter du mellan batteriet och relät. Alltså någonstans på ledningen som går till 30-stiftet på relät.
Ett gott råd är dessutom att använda olika färg på kablarna och vara noga med att kontakterna blir någorlunda täta. Proffs löder och använder krympslang men faktum är att man i dylika fall oftast klarar sig bra med lite vulktejp.
Namn: Vulktejp
Artnr: 29504
Pris: 49.90:-
eller krympslang
Namn: Krympslang
Artnr: 61984
Pris: 129:-
Sen så är det alltid fiffigt att sätta en liten lapp på kablarna som förklarar vad de gör. Ifall du säljer hojen och en ny ägare börjar hitta nya kablar så är sådant alltid uppskattat.
Lycka till
(Puh... hoppas jag skrev rätt nu så jag inte indirekt börjar elda upp hojar överallt... Kan nån elnisse kontrollera mig... ? )
Edit: Jag är inte ursprunglig författare.
Senast redigerad av Laffe den tor 02 apr 2015, 20:10, redigerad totalt 2 gång.
Det ser ut som en riktig manual
Men det kan vara olika beteckningar på olika relän. Jag kör med relä från Saab och jag har för mig att det var andra beteckningar på dom. Men som sagt, det finns ett litet kopplingschema oftast på relät. Man ser vad som drar spolen och då är det viktigt att koppla plus och minus rätt.
Hittade det på nätet, inte jag som har åstadkommit detta, men tänkte att det var matnyttig info till den som behöver
De produkter som nämns i texten är från BT, och då borde nummer o dyl stämma vad jag kan se.
Om man är lite osäker så finns ju internet. Där kan man se symbolerna på relät och förklaringar. Man kan testa med att ta en plus och en minuskabel och prova sig fram vad som drar relät. När det klickar så är det rätt och då är det bara två stift kvar som ska vara till förbrukare. Dom två kvittar hur dom sitter.
@Micke, här snackar vi ju likström och en ren resistans, så polariteten på handtagen (färgerna på kablarna) spelar ju ingen roll. Egentligen samma på reläet, har inte testat, men föreställer mig att spolen drar oavsett polaritet. Och de andra två är ju bara en enpolig brytare, så den fixar du.
Ergo, det enda du behöver hålla reda på är spole/brytare, och som sagt, alla reläer i bil/mc-svängen jag sett, har en liten ritning på sig. Numren SKA ju vara standard, men det kan jag inte uttala mig om...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen