Min XL - Hassegard

Visa upp den, förklara vad du gjort med den. Modifiering
Trådnamn: ForumNick - Projektets namn
hassegard
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600-99
Ort: Fagerfjäll

Min XL - Hassegard

Inlägg av hassegard »

:roll: Årets första tur gick till Besikta i Stenungsund. Inga problem. Cykeln har jag rustat med handtagsvärmare, motorskyddsbågar och ställ för 2 Giviväskor och toppbox. USB-uttag för navigator finns, men jag har ingen GPS ännu. Har hittills alltid klarat mig med karta, men Transalpens tank har en form som gör det omöjligt att få fast en liten tankväska, där man lämpligen brukar fästa kartan i väskans lock. Har provat olika Vindrutor från MRA, men ingen klarar att hålla turbulensen borta från hjälmen.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Min XL - Hassegard

Inlägg av Fibern »

Hej Hassegard. Jag har förhöjd ruta på min T-alp och längst upp har jag satt en bit Lexan som sticker upp 15-20 cm. Sitter med en enkel klämma på var sida mot vindrutan. Jag är strax över 1,80 och detta håller turbulensen precis över visiret. Hjälmens hjässa får nästan hela insektssvärmen medan visiret bara enstaka. Viker jag ner mig lite så kommer jag helt under.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Min XL - Hassegard

Inlägg av Nysse »

Hej Hassegard,
Jag har en GPS (Garmin, kommer inte ihåg modellen men den är för MC) som jag kan sälja. Den har life-time kartuppdatering (som jag hoppas går att flytta).
Om du är intresserad kan jag återkomma med modell under helgen. Pris 1200kr.
Serendipity
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Min XL - Hassegard

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej,

Instämmer med Fibern här, är själv 181 lång och för att få turbulensen över hjälmen på Transalpen så krävs det en ruta av högre modell samt en extra vindavvisare som t.ex. Varioscreen.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
hassegard
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600-99
Ort: Fagerfjäll

Re: Min XL - Hassegard

Inlägg av hassegard »

Hej, alla!
Tack Fibern, Ralf-Fin och Nysse som har svarat på mina problem med vindbruset runt hjälmen. Ett vanligt förkommande besvär har jag förstått. Har testat med en högre ruta, men utan förbättring. Har inte svarat tidigare, för jag har varit på tur i Tyskland o Önskerike i 10 dagar för att möta våren. Klarar mig utan smartphone ocksåå, än så länge! Men det är klart en GPS vore ju inte så dumt. :D Nysse kanske kan kontakta mig? Det var nästan lika kallt där som här, i södra Tyskland alltså, utom några dagar vid Bodensjön, då det blev uppåt 20 grader. Autozug från Hamburg kan rekommenderas, även om sömnen ombord inte var den bästa. Sista året som tåget går innan nedläggning p.g.a dålig lönsamhet. Synd! :
Skriv svar