AndersG - Utrustning

Trådnamn: "Nick" Ditt forumnamn. Läs mallen och följ
Lista din personliga utrustning. Hjälm, sko, GPS, telefon .Tält camping o.s.v
Skippa smileys, text inlägg föredras om saklighet.
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

AndersG - Utrustning

Inlägg av AndersG »

AndersG - Utrustning:

Personlig utrustning:

Ställ:
Jacka - Biltema. Helt OK för liten penning. Regntätt. I alla fall i tre timmars ösregnskörning.
Byxa - Jofama. Bra och regntätt. En dragkedja börjar bli lite trött efter 5 säsonger. Edit: Efter ytterligare ett år (=6) hålelr dragkedjan fortfarande. Möjligtvis lite blött i häcken efter ett par timmar men det tror jag egentligen gäller alla membranbyxor. Det blir ett rätt ordentligt vattenpelartryck då man sitter. Löstagbart värmefoder i båda. Bra tycker jag fast det blir ju sämre passform utan vilket ökar risk att skydd halkar snett om man far i backen.
Hjälm - Arai Chaser. En av de sista som såldes före Chaser V. Skaplig ventilation fast PinLock behövs. Rätt så tyst, på min skalle. Silver, som syns ganska bra.
Tidigare, KBC Stealth. Riktigt bra ventilation. Immar aldrig. Svart som inte syns så bra. Ligger på hyllan som reserv numera.
Egentligen tror jag att vit syns allra bäst. Till och med bättre än lysgula och allt vad det finns. Folk är nog lite mer uppmärksamma på vita hjälmar, eftersom polisen kör med sådana.

Skor - TCX Infinity GTX
[image]151[/image]
Har ju egentligen slutat säljas till förmån för uppföljaren TCX Infinity GTX EVO men jag fann ett gammalt par med 40% rabatt. Nya 2016 så bedömning kommer senare. Än så länge tycker jag de verkar kanon och bara bättre och bättre. Trodde de skulle vara lite väl stela att gå i och att växla med. De är visserligen lite stela, men inte så det stör. Regnkörning har jag endast hunnit med en halvtimme än så länge men då släppte de inte in en droppe. För att "gå in dem" gick jag ett par km i blöt skog under en pilbågetävling. Kändes bra.
Tidigare Lindstrands Champ. Sköna, även de, att gå i. Helt täta fram till nyss (5 säsonger). Tror jag nött hål på Dryway-membranet lite. Alternativt kanske membranet inte går runt hela foten, som en strumpa, utan endast över ovansidan och slutar vid sulan. I så fall är det där något släppt. Och i så fall kanske konstruktionen inte är helt optimal. Har provat att fetta in dem extra mycket och till och med lagt en tunn sträng med silikon runt alla möjliga kanter. Hjälper inte. Läcker numera direkt.
Handskar: MCPoolen. Sommarhandskar. Ganska täta. I alla fall så länge man rullar, med musöron.
Skydd: Rygg, Biltema. Helt OK, och rätt billigt. Inte heller sämre än andra vad jag kunde se i tester.
Regn: Ett par extra gamla jollebyxor, helt täta, för att slippa sitta in en pöl om det regnar länge.
Vinter: Bil, som till skillnad mot hojen har tak, värme och stödjhul.

Elektronik:
Telefon: Nokia Lumia 920. Fortfarande helnöjd efter dryga fem år. Riktigt kompetent. (Fast snart börjar väl till och med iFån kunna samma saker.)
GPS: Here. Via app i Nokia Lumia. Fördel att den alltid är med. Finns numera som app även till iPhone och Android. Rekommenderas. Nackdelarna är att den inte går att hantera med handskar. Å andra sidan betyder det att jag inte lockas att knappa under färd utan endast tar instruktioner i hjälmen.
Intercom: Scala Rider G9x. Kompetent. Inga problem att röststyra. Fungerar också bra att samtidigt och med olika (volym-)inställningar köra inbyggd radio eller musik/talböcker över BT från mobilen, GPS-instruktioner från mobilen, telsamtal, intercom och även automatisk övergång till telefonsamtal om den man vill snacka med är för lång bort.
Buddyname = "Anders Anders".

Camping: Stuga eller vandrarhem. Står redan uppställda och det regnar sällan in.

Hojen: XL600V -87. Urtransan. Lite (s)liten men bara jobbar och gnor.
Tankväska: Givi Voyager Bag som följde med hojen. Utgången modell. Expanderbar och med magnetfästen. Jättebra. Tar den gärna med om jag av någon anledningen inte får plats med allt i toppboxen. Verkar vara vattentät. Men liite misstänksam jag, eftersom det följde med ett regnskydd. Det borde ju betyda att det kan behövas.
Topbox: Givi Simple 45 liters som följde med hojen. Skapligt stor och sitter alltid monterad. Enda nackdelen är att jag har endast en nyckel. Det kan ju inte Givi rå för, däremot att de vill ha hiskligt mycket slantar för en reservnyckel.
Sadelväskor: Givi WP405. Vattentäta, mjuka och med fula neongula inslag. Återkommer med omdöme men de verkar kanon för att vara mjukväskor.
[image]146[/image]
Hållare för sadelväskorna: Egentillverkad. Materialet gick på 34:- inkl moms! Håller ju inte för att hänga sidoväskor på, men sadelväskorna hänger ju över sadeln och vilar sig bara lite mot hållarna. [image]107[/image]
Alternativet var att köpa en hållare för 1,5 - 2' som jag sedan skulle behöva modifiera eftersom det inte längre verkar finnas någon som är gjord till xl600v.
Varselljus, DRL: Hella, (från Swedol EL-25401). Gul, stor och billig. Väldigt låg IP-klass men med dränering vilket jag tror är bättre. Inbillar mig också att den ganska stora ytan gör att de syns bättre. Dessutom med led istället för glödlampa vilket gjorde att de fick en lite äckligt grön ton i det gula. Även det tror jag ökar folks uppmärksamhet.
[image]145[/image]

//a