Kedjekoll: 23 mil...

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Kedjekoll: 23 mil...

Inlägg av September »

Det nya drivpaketet var monterat, kedjan justerad och jag skulle bara åka någon kilometer eller så och kolla så allt var OK.
23 mil senare var den "kontrollen" klar!

Men då ingick tre stopp, fram med verktygen, lossa hjulbulten och skruva, skruva för att 1/ få rätt slack och 2/ få hjulet i linje med ramen, vilket var svårare än jag trodde. Eftersom hjulet satt väldans snett uppstod ett metalliskt sjungande ljud från kedjan. Illa, men nu är det tysts och fint igen!

Turen gick från hemmet i Gothem via Slite och Lärbro till Fårösund. Fika med termos i hamnen.
+15 grader och sol: jag drar söderut. Hamnade i Visby och for vidare till Västergarn och snirklade hemåt på höstfina vägar. Dock med många blöta skuggpartier där löven packats och gjorde asfalten slipprig.
Hemma utan tillbud. Efter att bakhjulet varit av tar bakbromsen inte lika distinkt, kräver hårdare tryck på pedalen. Har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt. Att få trycka lite extra kan ju också vara ett sätt att minska risken för sladd. Inga problem att få hjulet att låsa, det är bara att trycka till lite extra.

När det skrivs är det måndag 27 oktober och väderprognosen ser lovande ut. Det kan bli en tur till Halmstad också innan avställning för i år!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedjekoll: 23 mil...

Inlägg av Fibern »

@September
Jag har följande metod för att parallelljustera bakhjulet.
Jag mäter med skjutmått, avståndet från axelns centrum till svingens bakkant och jämför detta på båda sidor. Med skjut- och ögon-mått har det fungerat tillräckligt bra för mig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedjekoll: 23 mil...

Inlägg av Stefan »

@September och Fibern), Här vill jag betona, just axelns centrum! I ena änden är det ju enkelt att hitta, men i "bultskalleänden" får man väl vara lite noggrann-

Minns jag rätt, så visade det sig efter min punka utanför Avesta, att brickorna för inställning mot svingens markeringar var olika breda :shock: Med reservation för senildemens, så fick jag alltså rätta till efter att mecken kollat med "tummaträ".

Själv kör jag gärna med Biltemas "riktpinne", som man klämmer fast på drevet.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... rev-82663/

Köpte ju en lasergrej, men det var svårt att hitta en riktpunkt för den. Utgår man från ett 100% korrekt riktat hjul, kan man väl sätta någon form av märke att sikta på, men från noll är det rätt bökigt, då känns pinnen enklare och kommer sannolikt nära nog, även den. Vill minnas den kostade runt en hundring :D *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedjekoll: 23 mil...

Inlägg av Fibern »

Nu ska vi kanske inte avhandla just denna fråga här, (mitt fel :oops: ) men helt riktigt Stefan, därför skrev jag axelns centrum och inte mot axelns ytterkant.
Men visst, ett instrument är väl oftast pålitligare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedjekoll: 23 mil...

Inlägg av Stefan »

Då släcker vi den avhandlingen nu, och ber September att vänligen ta upp en ny tråd under "Mek och teknik - Transalp" *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar