Familjetur med lite kultur

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
ordonannsen

Familjetur med lite kultur

Inlägg av ordonannsen »

Idag blev det äntligen en liten tur på Varran med frugan. Skulle väl lagt in lite bilder men sist jag provade med det så gick det inge vidare.
E 16 från Gävle mot Hofors, svårt att hitta tråkigare väg men rationellt. Fin grusväg upp till Korså bruk, som verkligen är en pärla vad gäller järnhanteringshistoria och en vacker plats som fram till någon gång på 40-talet var utan landväg men ångbåtstrafik fanns. Medhavd matsäck vid badet, någon badade, inte jag.
Vidare mot Långshyttan via E 16 en bit, från E 16 till Långshyttan perfekt mc-väg, kurvigt och kuperat. Tog av mot Stjärnsund vid Svinöhed där rådjur behagade passera strax innan vi svängde av mot Stjärnsund, kurvigt och fint. Vätskebalansering vid Badplatsens parkering i Stjärnsund och sedan mot Gammelstilla via Torsåker. Gammelstilla är en idyll mellan Årsunda och Horndal, även här mycket historia kring järnframställning och whiskyframställning på senare tid. Sista biten hem gick via Årsunda, Bovik, Forsbacka och Valbo, totalt 21 trevliga mil i fint väder och gott sällskap, mångas bågar mötte vi och knepiga bilister hade vi ofta i häcken, men vi kom i alla fall helskinnade hem efter en heldag i Gästrikland och en liten bit av Dalarna.
/Flemming...
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Familjetur med lite kultur

Inlägg av Laffe »

Lät som en härlig tur @Ordonannsen! Stjärnsundsvägen hör till en av mina favoriter. Finns en jätterolig grusväg (fråga Stefan, Ivar o Skoogsnisse) på en par tre km där, från insidan S-sund till vä sidan av S-sund måste nog "kapa" din rutt en dag. Sällskap?


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
ordonannsen

Re: Familjetur med lite kultur

Inlägg av ordonannsen »

Vore trevligt med sällskap, gärna med lite variation och så lite E 16 o 4 som möjligt.
Tack för tipset om grusvägen vid Stjärnsund. Är lite blödig när det gäller S-sund, lite taskiga vibbar där (Engla 2008) men å andra sidan har jag kollat in Peter Karlsson och Blå grodorna där en gång för många år sedan och det väger upp en hel del. Kanske är det bra om man kör där lite nu och då, en vacker plats och fina vägar är det.
Körde här om dan från Rämsön vid Kågbo via Bastfallet och ut på Gävlevägen, lite nostalgi, i de trakterna har jag kört mycket Java i början på -70 som mc-ordonanns.
/Flemming...
Skriv svar