Dalslandsrunda

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Dalslandsrunda

Inlägg av MrH »

I lördags, 14/7, på årets första semesterdag fick jag ett infall. "Jag tar hojen och drar upp till Håverud!"

Det var mulet ute och temperaturen var på behagliga 20-21 grader (vilket skulle visa sig öka med 8-10 grader redan i Uddevalla) så det kändes som ett perfekt MC-väder. Sagt och gjort, jag tankade över en rutt i GPS'n, fyllde en termos med kaffe och stoppade ner en påse med ett par kanelbullar och stack iväg. Då jag får plågsamt ont i både händer och nacke efter en halvtimme-timme så var jag fullt beredd på att få vända och ta mig hem igen utan att ha nått resmålet.

Rutten jag hade lagt upp gick på vägar jag aldrig åkt innan så jag hade ingen aning om vad som väntade mig. När jag svängde av E6 i Uddevalla och in på 172:an för att kort därefter svänga höger mot Lane-Ryr blev jag rätt ensam på vägen. Och vilka vägar jag fick åka på! Stundtals väldigt fint skick och stundtals ganska "bumpigt" men på det stora hela underbar körning hela vägen upp till Håverud. Strax norr om Dals Rostock är det en sträcka på ca 2,5 km som är grusväg, annars är det asfalt hela rundan.

Väl framme i Håverud var det klarblå himmel och bra varmt så det blev bara en kort benstäckare i skuggan nedanför akvedukten. Att ta en promenad i MC-kläder lockade inte så jag fortsatte norrut på den omtalade vägen mellan Håverud och Högsbyn. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att "skrapa fotpinnarna i asfalten" så jag tog det lugnt. Snacka om kurvorgie! Rena berg-och-dalbanan! Efter en stund kom jag på mig själv med att kasta den stora Varaderon genom kurvorna. Och tycka att det var kul och inte obehagligt!
Efter att ha kommit ut på 164:an så är vägen bredare men förvånansvärt glest trafikerad. Tog sedan av söderut via 165:an, också den glest trafikerad, och ut på E6:an söder om Dingle. Där var jag däremot inte ensam!

Väl hemma igen insåg jag att jag inte hade rört kaffet och bullarna! :D
Men framför allt att det enda ställe jag hade ont på var i "sittmusklerna". Märkligt. :conf: Kan det bero på att det var en ren nöjeskörning och inte att jag var på väg till ett jobb jag är innerligt trött på? Jag vet inte, men en trevlig dag fick jag i vilket fall som helst. På grund av värmen som var inåt landet så blev det inga fotostopp men jag bjuder på resrutten. Det var verkligen härliga vägar!

Bild
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av Peter »

Härlig tur
Dalsland har mycket goa mc-vägar.
Jag har kört en hel del på dom och det finns mycket att utforska.
Tyvärr så är den där satans snabelbilen ofta på småvägarna och sprutar ut grus som dom aldrig sopar upp!
Sen kommer den där j...a stödkantsbilen och lägger alldeles för mycket grus i varenda kurva där bilarna genar och så ligger allt grus mitt i kurvan!
Jag tror vägverket hatar motorcyklar

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av Daniel »

Låter som en toppentur!
Får kolla in hur långt bort det är räknat från Kinna.

Själv fick jag med kompisen från Gråbo ner mot Torestorp (i Marks kommun) häromveckan. Jag hade spanat in slalomvägar som skulle åkas på... Då ligger det nyutlagt grus i VARENDA kurva!!! Det var ett totalt antiklimax. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta.
Enligt kompisen gör tydligen gruset i innerkanten på kurvan stor skillnad på vägens livslängd eller nå´t..!? Tyvärr är den dock ett stort hot mot min egen livslängd när jag cyklar...
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av MrH »

@Daniel

https://goo.gl/maps/UuSeUBXhUL72 ;)

Ja, grus i kurvor är jä-ligt lurigt men på den här rundan var det nästan obefintligt med rullgrus när jag åkte. Ja, förutom på den lilla sträckan som är grusväg.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av Daniel »

@MrH
I egenskap av att vara Varekilsbo?, jag har för mig att jag för många år sedan åkte en väg på fastlandet norr om Orust upp mot Skredsviktrakten... Är det möjligtvis så att du vet om ifall det finns trevliga MC-vägsträckor där?
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av MrH »

Ja, sträckan Rotviksbro - Skredsvik - Saltkällan är trevlig. Även Rotviksbro - Grundsund brukar vara med bland "Trevliga MC-vägar", men så här i semestertider är det en hårt trafikerad sträcka. I alla fall första halvan, tills man svänger av från 161:an.

Sen är i princip alla vägar här på Orust lagom krokiga för mc-körning, med undantag då för länsvägarna 160 och 178 som inte är så spännande att köra. Tyvärr är underlaget ganska "bumpigt" på många av de små vägarna. Även Tjörn erbjuder många fina småvägar.

En annan pärla är sträckan längs kusten Smögen/Kungshamn och ända upp till Strömstad. Nu var det längesedan jag åkte där men jag gissar på mycket trafik även där nu i semestertider.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Dalslandsrunda

Inlägg av Daniel »

Tack för tipsen!!!
*thumb_up*
Skriv svar