Jakt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Ja och det var jättegott
Vill ha mer! Det passade fint med en god malt och trevligt sällskap

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Jakt

Inlägg av Laffe »

Peter skrev:Ja och det var jättegott Bild
Vill ha mer! Det passade fint med en god malt och trevligt sällskap Bild

Jag är helt enig med dig där @Peter *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Synd att det kommer en vinter emellan

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Jakt

Inlägg av Laffe »

En vinter kommer och samma vinter går, sen ses vi :hug: *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

Just det ja, hur kunde jag förtränga det :conf: Lysande initiativ av Micke, och redigt gott var det också :clap VVi får hoppas att han kan få med sig en 2/6-dels liten bit nästa år :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Älg-"gjävlarna gjävlas" bara med mig. Börjar misstänka att dom har nåt slags älg-internet att varna varandra när jag går ut med "muskedundret".
En enda gång hittills har jag sett ett skjutbart djur och haft geväret i näven. Fast då var det ca 300m till älgen.

Men imorron ska jag ut och fälla en. 8) :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Ralf-FIN »

Det är faktiskt så att det känns som att de skulle veta vad som är på gång ju längre in i säsongen man kommer.

Det är bra att du väntar tills du vet vad du har i siktet som ju framgår av denhär snart aktuella filmen :mrgreen:

" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Ha ha Ralf, det måste ju ha varit i trakten av Rovaniemi, eftersom det lär vara där "Santa" bor. :lol:
Risken är obefintlig för här syns han då aldrig till och än mindre på jaktmarkerna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern

Att han inte syns till så kan väl bara bero på att ni kanske inte är så värst snälla då eller... :roll: :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Att han inte syns till så kan väl bara bero på att ni kanske inte är så värst snälla då eller... :roll: :mrgreen:
Troligt Ralf, troligt. *visslar*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Mina misstankar besannades. Minst fyra djur fanns där jag trodde och nu är dom bara tre. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Eller för att vara korrekt. Jag fick se fyra älgar och av dessa var det tre som löpte vidare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Jakt

Inlägg av Laffe »

Jag tolkar det som att du fällde en av fyra, så GRATTIS @Fibern *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

*yes*


(min tur att svara kort)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jakt

Inlägg av Jokern »

Jag ser det som att, du fick 4 ben, ut av 16 *face*
Men ändå grattis till "skottet" och köttet *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Grattis till bytet Fibern!

Satt första dagen på passet i ca. 45min när en ko med 2 kalvar kommer ur skogen från höger, med hunden i hälarna. Klockan är 08.30, tempen ca -2 o solen håller sömnigt på att kämpa sej upp. Kon stannar o funderar när hon kommit några steg ut på uthuggningen, kalvarna tätt bakom henne o hunden som spinner runt o skäller. Avståndet ca 120m. Hon konstaterar att sikten är klar, svänger vänster 90 grader o kommer rakt mot mej på passet, vinden ligger rakt på mej som tur var. Hunden rusar runt, kalvarna rakt bakom mor. Jag väntar o håller familjen i korset. På ett avstånd om ca 60m viker en av kalvarna av till höger från mitt håll sett o hunden springer ut till vänster. Saken är biff i pannan med smör att steka i. Jag sätter hårkorset på min Meostar lågt i halsen på kalven o kramar av. Kalven kastas på bakhasorna o faller över på vänstra sidan, medan jag växlar en ny pil i loppet. Jag väntar några sekunder, meddelar jaktledaren att vi har en kalv o att jag går o sticker den. Min kusin kommer sin "skogsmoped", han släpar kalven ut till närmaste väg. Det blir kaffe med macka vid brasan i nöjda jaktkompisars lag.
Sabbade en chans senare efter en vecka då jag gick från passet eftersom jaktledaren bad mej flytta på mej, men jag var lite tveksam då jag hörde hunden ca 700m bort. Vi hade en skadskjuten älg på gång, hade hunnit gå ett par hundra meter då jag hör ett sjujäkla brakande i skogen, svänger mej om o ser älgen dundra förbi där jag just hade suttit, på ett avstånd av ca 20m. Hunden kommer lufsande förbi mer än en minut efter.

Sen blev inte fler chanser för mej, men vi tar en sväng igen nästa säsong eller hur Fibern?
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Men absolut "herr Speederman". Fin beskrivning du gör av din jakt. Jag kan riktigt se "filmen" rulla framför mina ögon. En ganska typisk jakthändelse med hund och älg inblandade. Och just det där med att lämna passet under pågående ståndskall, kan vara både på gott och ont.

Under min kanske fjärde eller femte älgjakt, för cirka trettio år sedan, hade jag hittat en älgväxel långt ute på en myr. Sa till svågern, som var både jaktledare och hundförare, att jag kunde ta pass där ute. Okej tyckte han och så postades det ut runt den såten.
Då han gått runt nästan hela och inget hade hänt, lät han meddela att jag kunde börja gå tillbaka om inget hörts av inom en halvtimme. Jag hade längst att gå, säkert mer än två kilometer, därav denna uppmaning. Sagt och gjort, jag petade ut glöden i elden lite och stoppade in grejerna i ryggsäcken och började sakta ta mig tillbaka. Då börjar hunden skälla, bara ett par hundra meter bort. Fasen tänkte jag, tittade bakåt och undrade om jag skulle smyga tillbaka till myrholmen jag suttit på. Nej jäklar bestämde jag, på de hundra metrarna kanske jag skrämmer bort djuret, så jag lade ner ryggan på marken och väntade. Efter ca. 30-40 sekunder hör jag, "klafs klafs klafs" i blötmyren, hur en älg kommer lunkande. Osäkrade och stod beredd. Så dyker han upp bland slyet och småtallarna och stannar i bredsida bara 60 meter från mig. Och som jag sköt så small det, som vi skämtsamt brukar säga och i samma stund kom hunden ifatt. Jag hör hur fjolingtjuren frustar för att rensa luftrören och förstår att han är på väg till sälla jaktmarker. Hunden skäller och får dock iväg han och han lunkar upp till den lilla myrholmen och ställer sig mitt i röken från eldresterna. Jag sätter då en kula i ryggen ovan bogen och där slutar den stackaren sina dagar.
Den gången var jag stolt för att jag hittat en passage där älgar gått så det nästan blivit en stig. Var ju i början av åttiotalet då det var som mest älg i de svenska markerna.
Självklart ska vi ut och jaga nästa höst igen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

@Speederman, du säger "medan jag växlar en ny pil i loppet", jagar du med armborst :conf: Eller är det bara jägarlingo för en kula? :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Ja du Fibern, nästa gång ska jag stå på mej bättre. Jag visste (nästan säkert) att den skadskjutna tjuren skulle använda samma stig som kon med kalvarna. Han kom ut på uthuggningen exakt där kon med kalvarna kom. Nu fick jag sparka mej själv i arslet för min dumhet, borde ha stått på mej lite mera o argumenterat min åsikt. Man lär sej...

Hej Stefan, det är "jägarlingo" för en kula. Rätt gissat.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Nu jäsiken bryter jag mönstret. Senaste veckans alltså. Ska följa med grabben ut och jaga i eftermiddag. Tänka sig...jag får följa min grabb ut på jakt. För inte så värst länge sen fick han följa med mig på jakt. :?
Några få timmar sittande på pass, för nu börjar längtan ut i skogen att bli påträngande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar