Jakt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Ja såna där lås har jag också låst mig ute med. Men som tur var så var ingen i Täby och hjälpen var nära. Men den låskistan byttes fort som f-n efter det

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Jakt

Inlägg av Ivar »

Haha
Rolig historie
Aldrig så galt för att det inte är gott för noe. (Gammalt Norsk ordspråk)
Grattis med nytt lås.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

Ja, båda låstyperna har väl sina för- och nackdelar... Fördelen med "smäcklåsen" är väl att man inte glömmer att låsa när man går och lägger sig. Det har allt hänt hos oss /: Kanske rätt lugnt längre från tätbebyggelsen i.f.s. Men visst känns det ju bättre med med typen man man låser manuellt.

Rätt förargligt är ju också när ens bil låser en ute den gången man lämnade nycklarna i tändningen för att gå ut och öppna bakluckan, skrapa is eller annat småfix i omedelbar närhet. Det har både L och jag varit med om :( I mitt fall fick svågern åka några mil med den nyckel L hade kvar i stugan. Värre var väl när hon varit på Ikea. Det var en eftermiddag när det var snökaos (igen) och jag hade suttit i möte inne i stan. Strax innan jag skulle börja göra det sista för dagen, ringer hon och berättar att hon startat bilen och gått ur för att borsta av snö och skrapa is. När hon sedan skulle åka hemåt igen, så hade bilen låst henne ute i snön :frust: Det blev en lång eftermiddag, först hem efter reservnyckel, sedan vidare till Ikea i snökaoset... Tur var väl att hon kunde gå in i deras kafeteria och ta en fika under tiden. Men kul var det ju inte. Så numera undviker vi båda att lämna bilnyckeln i tändningen och stänga dörren utifrån.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

När det gäller husnyckel så är det inte dumt att ha en gömd extra någon stans. Jag har nyttjat detta flera gånger när jag glömt knippan på jobbet o blivit utelåst. Det finns många sätt att gömma tex. borra ett hål i ett vedträ o lägg den bland övriga, omöjligt att hitta om man inte vet var.
jan-Olov
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Så var "älgprovet" undanstökat med full pott. Nu återstår bara poängskjutningen o sen blir det jakt första helgen i Oktober. Med skicklighet + lite tur så blir det en stek till nästa träff. Börjar ju bli tradition... Kanske broder Fibern tar sej an ett hjärtans kär?
Wasted time can not be recycled
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

@Fibern, glömde fråga vilken ammo du använder? Själv använder jag Norma Oryx då Sakos Naturalis kula är lite för lätt till kalibern jag har (6.5x55 SE).
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Hej Speeder-gubben. Jag använder troligen nordens bästa älg-ammo.11,7g "Dunder-klumpen" tillika storsläggan och finska "sisu-sövaren" Sako Hammerhead. :shock: *thumb_up*
Åtminstone till 308W, som jag har, är den alldeles förträfflig.
Hjärta!? Njaa, vi får väl se hur det blir med den saken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Vi startade ju dessutom årets jakt i måndags. Tyvärr har vi ju ingen älghund, så det är rätt tråkig jakt, bara sitta och vänta, vänta, vänta, vänta, Nä just det, inget ännu.
När jag slutar köra hoj, kanske jag skaffar en hund. :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

@Fibern. Jag har två hundar varav en som är svensk viltstspårchampion. Inte fan slutar jag köra hoj för det


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Jakt

Inlägg av JanneBoj »

Jag har förvisso bara EN hund och det funkar alldeles utmärkt att köra hoj.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Vi har alla olika förutsättningar och värdegrund för hur husdjur ska behandlas.
Om huset står tomt ett och ett halvt dygn, känns det inte bra att behöva lämna en hund utan tillsyn. Och det är sånt som sker lite då och då och dessutom inte går att planera långt i förväg.
Visst går det bra att köra hoj och äga husdjur, men samtidigt lägger jag då allt ansvar på hustrun, som har egen rörelse 4 mil bort och förutom att övernatta där, ofta har sena kvällar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Jag håller med, kan man inte ta hand om ett husdjur på rätt sätt så måste man avstå. Själv ville vi skaffa hund men lämna en hund själv 8 till 10 timmar ensam är inte rätt därför lät vi bli.
jan-Olov
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Jakt

Inlägg av JanneBoj »

Jag håller absolut med. I dagens egoistiska samhälle gör man allt för sin egen del och sitt eget höga nöjes skull. Skaffar man en hund eller vilket husdjur som helst så ska det även vara för husdjurets skull. Alltså att man kan ge detta djur ett bra och innehållsrikt liv. Vår hund kan få tillbringa nån timme eller två nån gång i sin hundgård men det bekommer honom inte det minsta. Han går in där helt frivilligt och sover bort den tiden.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Fick under fredag och lördag uppleva något jag aldrig tidigare varit med om, trots att jag i år inledde min 41:a älgjakt.
Under åren har jag sett fler älgar än de jag skjutit. Vid flera tillfällen har skjutbara djur sparats, av ett par anledningar. Dels att jag alltid tyckt det onödigt att fälla bägge kalvar om möjlighet funnits. Sparar man en av två kalvar ökar dessutom kons chanser till överlevnad. Ibland har det varit fel kön eller ålder på djuren. Det kan ibland bli så att antingen den vuxna tilldelningen är klar, ibland är kalvarna skjutna klart.
Jag har därtill aldrig under mina 40 års jagande, haft fler än tre djur inom skotthåll samtidigt.

När jag då i fredags satt och passade i kanten av en kornåker, (lägda på bygdemålet här) skördad naturligtvis, kommer efter en knapp timme fram, inte mindre än fem älgar. Ko med två kalvar, plus två kvigor, som jag gissar var kons kalvar från förra året. Jag hade då, i mitt skrala minne, för mig att gränsen mot jaktgrannen i öster, låg betydligt närmre än där älgarna, som under säkert mer än fem minuter, befann sig. Vilket i efterhand visade sig vara helt fel. Jag hade "älg-hjorden" på högst 70 meter och gränsen går kanske 110 meter bort. Nåja, dom knatade norrut och fick så småningom vittring av mig och då blev det sken, över den smalare remsa jag trodde tillhörde oss, så skjuta avstod jag från då de också befann sig drygt 100 meter bort.
Blev något frrrrr#####skad då förhållandet gick upp för mig.
Nåväl, smög ner till samma ställe lördag morgon och då jag kom fram till traktorvägens slut stannade jag till och spanade av den säkert 500 meter långa "lägdan". Inga djur längs med. Spanade in mot skogen vid östra kanten, tyckte jag såg två djur skymta, mellan kvistarna i slyet på vägkanten, på kanske 150 meter. Men dunkelt som det var såg jag inget.
Tog mig försiktigt fram ytterligare ett par steg och tyckte åter jag ser två diffusa djurkroppar. Tittar åter i kikarsiktet och då ser jag två älgar. Aha, ko och kalv. Plötsligt börjar de trava snett upp mot mig, så jag osäkrar. Kalven kommer 30 meter före kon och då den passerar öppningen går skottet och den tippar direkt. Mantlar om och ser att den ligger kvar och vänder mot kon, då jag bestämt mig för att ta bägge. Hon har då stannat vid smällen och visar bredsida mot mig så nästa skott går. Ser att jag träffar, men hon börjar gå från mig, nedåt längs lägdan, men vänder snar västerut och börjar löpa varpå två skott till smäller innan hon stupar. Skyndar sen ner mot älgen som då ligger ca. 90 meter bort och då jag kommit halvvägs blir jag rejält förbluffad. Ty där ligger en tjur. En åtta-taggare.
Inte alls vanligt att kalvar följer en tjur. Möjligen på senhösten om modern blivit skjuten någon/några veckor innan, då det är vanligt att kalvar slår följe med något vuxet djur.

När vi då med bil och släp och Järnhäst, körde ner för att ta rätt på djuren, ser vi hur de fem djuren jag såg morgonen innan, flyr tvärs över åkern, längst ner i söder, troligen skrämda av samma jägare öster om oss som skrämde fram de två jag skjutit. Sju älgar observerade samma morgon. Levande. Inte var dag man får den ynnesten.
Till saken hör att vi innan detta, bara fått en ynka kalv. Så nu känns det som vi fått en liten respit och kan jaga lite lugnare. Fast det är mycket tid kvar att jaga på och fem djur oskjutna. *thumb_up*
[image]485[/image] Kalven ligger 40 meter ifrån
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Härligt med mästerskyttar som träffar rätt och inte skadeskjuter djuren.
Vi väntar på samtal från jägare som har misslyckats med att träffa rätt så vi får åka ut och söka med vår hund.
Lite kluven om detta, för det hade varit väldigt kul att se hur hon söker på ett skarpt spår. Samtidigt bill jag inte att dom skadeskjuts.
Men grattis @Fibern *+1*
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Har ni tränat henne på blodspår och särskilt på älgblod. I så fall kan ni få en certifierad älgspårare. Eller viltspårhund kanske räcker.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Hon är svensk viltstspårchampion.
Men är tränad på nötblod. Klöven vi drar i blodspåret har både varit rådjur, älg och vildsvin. Vår yngsta hund som är drygt ett år har precis klarat anlagsprovet med mycket gott resultat. Så vi förväntar oss stordåd även där.
Men det hade varit spännande att se hur hon löser ett skarpt spår. Nackdelen är väl då att hon inte vill gå träningsspår längre för i skarpt läge utsöndrar djuren stresshormon som tydligen är lättare att söka på.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Så är det nog i hundens värld. Arten av blod har nog inte så stor betydelse. Jag ringer väl efter dig om vi skjuter på nåt som inte faller. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

@Fibern. Då är det nog synd om djuret!
Det tar ju en stund att åka från Uddevalla.
Men jäklar vad kul det hade varit

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Grattis Fibern snyggt gjort! Ni har gott med älgar i markerna tydligen. Inte vardagsmat att se en flock med älgar. Vi hade också tur i helgen. Jagade väster om E8:an då det öster om finns vargar o hundägarna inte vill släppa hundarna sina där. Jag kom ju åt att fälla en i morse då han lite oförsiktigt stegade ut på en uthuggning. Satt o drömde, klockan var väl ca 08.40 o en del av kompisarna var inte framme vid passen ännu. Hundarna var inte släppta heller. Då jag svänger på huvudet ser jag nåt mörkt vid skogsbrynet omkring 90m bort, ser genom teleskopet att det är en pinntjur o väntar att han ska ta nästa steg. Det gör han, går ut 20m ca på uthuggningen, stannar till o ser mot mitt håll. Det räcker, jag sänder iväg en pil som träffar högt i halsen framför bröstkorgen o han går i backen direkt som träffad av blixten. I går fällde vi en tjur o en ko, så det har startat bra i år. Vi tar nya tag nästa helg igen o hoppas att vargarna hålls borta från våra områden.
Wasted time can not be recycled
Skriv svar