Dator & program

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Dator & program

Inlägg av Fibern »

Har sedan min ena laptop blev "reinstalled" efter ett krypteringsmail, blivit småknäpp. Hade W 10 innan och efter omformatering tillbaka till ursprunget W8.
Problemet som irriterar är att datorn "avaktiverar" sig lite då och då. Vet inte vad det kallas, fältet som utgör bakgrund och syns överst på skärmen. Om jag till exempel håller på och skriver ett inlägg här, tittar upp och kollar för varje avslutad mening, kan plötsligt bara hälften av det jag suttit och knappat in, kommit med. Och då har det, i min dator bruna fältet överst, övergått till grått. (inaktiv sida)
Om nu beskrivningen blev förståelig, finns det någon "hacker" här som vet orsaken?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Dator & program

Inlägg av Jokern »

Jag är ingen hacker, men jag köper ny efter ca 3 år.
Då där i en PC, kommer mycket skit ner, med alla sidor o program man laddar ner, att den har tendens att bli slö, flippa ur och bara jäkla dryg att jobba med.
Så mitt råd är, köp ny PC eller köp Mac


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dator & program

Inlägg av Fibern »

Hmm...tyvärr ligger prio på andra investeringar närmaste året/åren.
Är ju nybliven fattigpensionär dessutom. :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Dator & program

Inlägg av Stefan »

@Fibern, det tog ett tag, men jag tror jag förstår. Vad som händer är att aktivt fokus flyttas från webbläsarfönstret till något annat. Och, det känns ju lite oroande för mig. Att det blev W( beror väl på att det som gjordes var att återställa från den image (återställningspartition) som brukar ligga på en annan del av disken. Du har väl uppdaterat till W10 under tiden det var gratis, vilket det slutade att vara i somras om jag minns rätt, så då lades bara W8 tillbaka.

Men, att fokus flyttas är ju märkligt... Normalt sker det genom att man klickar i någon yta utanför aktuellt fönster eller "[alt]-[tab]ar" till annat program. ( det kan finnas andra orsaker/sätt som jag just nu inte tänker på). Men, då undrar man ju varför? För att ta det enklaste, det är inte så att du ställt muspekaren utanför webbläsarfönstret du är i, och råkar komma åt en musknapp. Eller, sannolikt är väl "slagning" aktiverat på "musplattan" eller vad man kallar den, och om du då parkerat pekaren på t.ex. skrivbordet, kan det räcka att du råkar sätta ner fingret på plattan för att det ska bli ett "klick" på just skrivbordet, och webbläsaren tappa fokus. Prova att ha kvar pekaren inom textfältet medan du skriver, det kan vara en tråd att börja nysta i. I min erfarenhet är dessa "musplattor" från fabrik väldigt kkänsligt ställda, det kan räcka med en väldigt lätt beröring för att det ska bli ett musklick av det. Jag vill alltid avaktivera den funktionen, men det är bara jag det.

Oj, mycket text blev det, hoppas det kan ge någon ledtråd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dator & program

Inlägg av Fibern »

Jag ska kolla om den är aktiverad. Jag brukar också avaktivera musplattan då jag endast använder trådlös mus.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Dator & program

Inlägg av Stefan »

@Fibern, plattan i sig är tveksamt om den kan avaktiveras, men slagning och olika "gester" (dragningar med ett eller flera fingrar) brukar man kunna få bukt med, beroende på drivrutin.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dator & program

Inlägg av Fibern »

Den ska gå ställa av. Under mobolitetsinställning finns en liten grupp, "anpassat av Dell" där man kan avaktivera, ställa in känslighet etc, på pekplattan. Men trots att jag gjort detta så kan jag med plattan flytta markören och typ vänsterklick-markera.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Dator & program

Inlägg av Stefan »

Ja, det är det menar. Slå av allt du hittar av pekrörelser och slag. Men att helt döda plattan brukar inte gå. Åtminstone inte enkelt och snällt. Har dock ingen erfarenhet av just Dell. Men jag gissar att det är slagningen som spökar för dig.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dator & program

Inlägg av Fibern »

Plattan är helt avstängd, men trots detta så "stänger" datorn sidan lite då och då. Ibland när jag startar Explorer, hinner startsidan precis öppnas, så blir fältet upptill grått.
Ominstallationen gjordes med den medföljande räddning-cd:n. Har tänkt prova om den innehåller nån typ av reparationsprogram. Jag misstänker att det har uppstått någon bugg när datorn rebootades.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Dator & program

Inlägg av Stefan »

Okej, det vara bara en idé från min sida att det kunde tänkas hjälpa. Men, lycka till med datorn. hoppas du får ordning på det.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar