Hjälp...med bilskrället

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Utan att vara speciellt konspiratoriskt lagd, känner jag mig förföljd. Förföljd av någon inpiskat elak automobil-demon, som bara försöker jävlas med vad jag än köper för sorts kärra.
I detta fall så handlar det från början om OBD-enheten i Forestern. När jag körde hem bilen från Ö-vik för ca. 2,5 år sedan, började larmlampan lysa strax före Umeå. Efter flera kontakter med säljaren, Nylanders Bil i Ö-vik, auktoriserad Subaru-handlare, byttes först lambdasond, sedan katalysator och sist även lamdda nr. 2.
Felet har därefter kommit och gått och sista året så har lampan lyst kontinuerligt. Inför fjolårets besiktning byttes bakre ljud-dämpare och i den vevan även den bakre lambdasonden på Mekonomen, där larmet släcktes, vilket sedan årerkom dagen därpå. Besiktning var då redan bokad och där underkändes bilen förstås, trots att allt annat var helt okej. Även avgasvärden. På Mekonomen misstänkte man den pirat-tillverkade katalysatorn, trots att även 4-gastestet var inom ramen för godkänt. Gjorde en ombesiktning ett par veckor senare, efter att Subaru (Logarts i Skellefteå) fått släcka larmet dagen innan besiktning, vid ett byte av stiften. Dock tändes ju den lampan efter 20 minuters körning på väg hem. Ingen verkstad kunde peka på varför larmet inte gick släcka. Jag har alltså kört bilen sedan i höstas med körförbud pga lampjäveln som lyser.

Jag beslöt mig i höstas att byta katalysator, vilket är gjort på verkstad för en vecka sedan. De lyckades också släcka larmet, så jag skyndade och bokade tid för besiktning, glad i hågen. Äntligen skulle jag få köra lagligt. Trodde jag. När kontrollanten kopplade in sitt OBD-instrument, så får detta ingen kontakt med bilens system. :ffs
Han förklarade vad som kunde vara orsak, kabelbrott eller något? annat fel. Underkänt fordon likt förb...
Vadå kabelbrott. Bilen har körts hem 2 mil från verkstad och ytterligare en mil under veckan och ingen har varit i eller under bilen och bökat. :conf: Och larmlampan har varit släckt hela tiden. Jag tror jag blir tokig...are. :frust:

Vad gör jag? Köra ett år till med underkänt fordon? Jag känner mig allt närmare rättshaveri, försöker hålla bilen i trafiksäkert skick, vilket den är,men ändå bara få bakslag på grund av skit-jävla regler som kommer via EU. HELBILSGODKÄNNANDE? Ha!
Har hittat en artikel på nätet Här om ett likartat scenario.
Har någon av ni som läser här varit med om något liknande?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Ivar »

Hade en Lupo som levde sitt eget liv med liknande problet.
Jag köpte felkodlesare på Biltema och släckte skälv.
Hållt på att bli tokig jag med.
Man får jättebilliga felkodslesare på eBay där man även släcker servicelampan om du servar skälv hemma.
Jag var skälv med mekanikeren och vi hållt på i timmar utan lösa problemet.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Nu är det inte felkoder som är problemet. Bilens diagnostik med bl.a. avgasvärden får man inte fram med sådant instrument. Enligt kontrollanten på Opus använder deras utrustning ett annat stift, av de som finns i kontaktdonet.
Vad mera som är märkligt är att bilprovarna behöver se avgasvärden i bilens OBD-system, fast de även kontrollerar värdena på plats med avgasmätning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av AndersG »

Låter ju som att de missförstått någon regel. Hur gör den gamla hederliga Bilprovningen? Även de finns väl i Skellefteå?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Ivar »

Jag tänkte mer på att släcka lampan precis innan besiktning så du iallafall får bilen godkänt.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@AndersG
Det var dom som underkände bilen förra hösten, då allt var okej, men larmlampan inte gick släcka.
Känns som dom gör allt för att plåga just MIG!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@Ivar
Det är just det att nu går larmet släcka och var släckt igår på besiktningen.
Nu fick däremot Opus kontrollant, inte kontakt med bilens OBD, med sina instrument. Och då ska samma regler gälla tydligen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Ivar »

Herre..
Är det möjligt :frust:
Håller med Fibern, du har verkligen oflyt.
Let's be careful out there
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av MrH »

Ja, dom skall numera läsa ut ev felkoder!
Kan tyckas "overkill" men det beror antagligen på att allt för många har "släckt" varningslampor genom att ta bort eller täcka över den lilla lampan i instrumenthuset istället för att låta fixa grundproblemet.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

För mig känns det som att det grundläggande problemet kan vara att man inte får rätt saker ur OBD-kontakten.
Hur var det med verkstäderna du besökte? Fick dom klara besked? Alltså kunde läsa ut koderna som får lampan att tändas? Subaru-verkstaden borde väl rimligen också vara auktoriserad att "släcka tvåor"? Om bilprovningen nu säger att de inte kan läsa p.g.a. annan stiftning i kontakten... då är det väl snarast Subars generalagent i Sverige som borde ta sig an bekymret. Men, det hjälper ju knappast dig :( Lite skandalvarning på just den, om Subarus instrument läser OBD, men inte bilprovningen!

Tycker jag...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Det har varit lite mer komplicerat än så Stefan. Först, hösten 2014 när det hela började, var ingen på Subaru-verkstan i Piteå säkra på vad det var som larmade. Bara att det var något med avgaserna. Först byttes ena lambdasonden, men felet kvarstod. Sedan katalysatorn (piratdel som verkmästaren där tipsade om) Larmet släcktes, lampan slocknade några månader, men tändes igen och höll sen på att tändas o släckas om vartannat. 2015 höll den sig slocknad vid besiktning och bilen godkändes. 2016 hade den lyst för jämnan flera månader och jag hade innan besiktningen låtit Mekonomen byta dels bakre ljuddämpare, dels bakre lambdasond, då deras instrument tydde på att detta var felet.
Kort efteråt började den åter lysa, och besiktning var redan bokad, så där underkändes den. Åter till Mekonomen, men dom kunde inte med bestämdhet sätta fingret på vad som felades. En teori var att katalysatorn var för trång. Bokade ombesiktning och åkte till Subaru Skellefteå och lät dem släcka larmet ett par dar innan, med den följden att lampan började lysa igen efter 1,5 mil på hemvägen. :cry:
Däremellan hade jag på en mindre privat-verkstad låtit den släcka larmet i samband med ett oljebyte.
Lät en annan verkstad byta katalysator för en vecka sedan och släcka larmet, därefter har lampan varit släckt, men nu får Opus ingen kontakt med bilens OBD-system och kan alltså inte godkänna bilen. Trots att allt i övrigt är helt okej, även avgasvärden.
Komplext och irriterande "na jäävulskt". :frust:
Vågar inte ens gissa på vad en sån här felsökning skulle kunna kosta. På Subaru i Skellefteå (Logarts) har man aldrig hört något liknande.
På det här viset känns det helt onödigt att någon fler gång, alls bry sig om att kasta ut nästan en halv tusenlapp bara för att få ett papper som talar om att bilen är underkänd på besiktning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Jaaa du... Jag får ju mer och mer känslan av ett signalfel :conf: Om verkstäderna inte får ut specifika felkoder och Opus inga alls :frust:

Jag hade lite samma sak med Jeepen en gång. Jag hade bytt ett par säkringar och kollat några. Morgonen efter startade den inte och levde fullständigt *fläkt* med varningslampor och mätare. Slutade med att jag fick bärga till verkstad. Och, där blev den...

Tack och lov hade de ett fast pris för felsökning på typ en timmas jobb. Skönt för mig, jag fick höra av mecken att de lagt åtskilliga timmar på det. Men, det slutade med dålig kontakt i en jättekontakt med massor av stift, som kopplade mot ECU'n bakum säkringsdosan. Rengjort och smort, så var allt OK igen, till kostnaden av en arbetstimme *thumb_up*

Sedan påstod de att någon givare mätte fel, antog att de behövde få in någonting i alla fall, men det var OK att de bytte den, det blev några hundra till. Kan inte Subaroverkstan ha något liknande, fast pris för att åtminstone hitta primärfelet?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Vet faktiskt inte. De hade ju aldrig hört talas om något liknande. Men klart det skulle drabba mig.
Jag kommer att åka in till stan, prata med Subaru, med Mekonomen och med Opus. Där ska jag kräva att dom gör ett nytt försök....man kan ju alltid hoppas.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Då håller vi tummarna för dig!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

Man slutar aldrig förvånas, av datateknik. Efter besök på Opus andra, tillika den större, stationen idag, kan jag ståta med blankt papper.
Jag fick komma in och göra ny test av OBD-systemet. Den första, handburna lilla enheten, gav ingen respons. Jaha, tänkte jag, det var det, men så kopplade han in den större med trådlösa anslutningen till dator och ta mig hin håle, kontakt. *thumb_up*
Av detta ställer jag mig frågan, hur har Opus det med utrustningen? Kanske bara mot min bil. Kanske gentemot Subaru som helhet. :conf:
Jag tror nästa års kontroll får bli hos Svensk Bilprovning, alternativt Dekis...Dekalis... Deka...nä, Dekra eller nåt.

Tack för tumhållandet Stefan 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Peter »

Grattis @Fibern. Ännu ett bekymmersfritt år

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Stefan »

Gött Fibern!

Men *fläkt* så slött av den första att bara konstaera att instrumentet inte läste, utan den koll som nästa gubbe gjorde, eller utan att du sa ifrån.

Slocknade servicelampan? Fast, det bör den ju ha gjort om du fick blankt :oops:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Den var släckt redan en vecka innan. Står att läsa i de tidigare inläggen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av MrH »

Härligt att det äntligen löste sig! Låter ju onekligen som att deras "lilla" avläsare inte är så bra.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp...med bilskrället

Inlägg av Fibern »

@MrH
På första stationen hittade ju ingen av test-instrumenten min bils OBD.
Man kan ju ifrågasätta tillförlitligheten hos de som har makten att avslå din önskan att utan onödiga (är redan nu alltför höga av myndigheter pådyvlade kostnader) kostnader få framföra ditt fordon.

edit: Det är fritt fram för den som vill att "låna" tråden för resonemang om bilar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar