De, dem och dom

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

De, dem och dom

Inlägg av Daniel »

:?

Jag kom på att jag själv kunde radera innehållet i tråden!

Den var vid närmare eftertanke bara korkad och passade inte in i detta forum!






Snart är det vår, sol och torra vägar!!!
Senast redigerad av Daniel den sön 25 feb 2018, 01:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: De, dem och dom

Inlägg av Stefan »

MIG rör det inte i ryggen, JAG gillar att försöka skriva rätt :) Stör mig kanske mer på att det mer kommer att man säger "han är längre än MIG". I min värld heter det "han är längre än JAG", avkortat från "han är längre än jag ÄR". Och DOM är som du säger en påföljd som ådöms av aktuell instans!

Dock är det mest bara i pressen jag retar mig på dylikt, i dagligt tal och i sammanhang som på forumet gör det mig ingenting. "Vanligt" folk kan ha svårigheter eller av andra skäl uttrycka sig på sitt sätt, och då räcker det ju att man förstår varandra. Men just i dagspress och litteratur tycker jag nog att man lika gärna kan skriva rätt. Alla ankor i dags- och fackpress beror nog till stor del på stress också, gissar jag.

Men, vad vet väl jag...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: De, dem och dom

Inlägg av Peter »

Jag håller nog med att man ska skriva rätt.
Däremot brukar jag nog skriva dom
Det jag stör mig allra mest på är dessa särskrivningar. Det kan ju bli en del komiska fel.
Jag undrar vad eleverna får lära sig i skolan nuförtiden

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: De, dem och dom

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag kompar med @Stefan och säger att mig rör det inte i ryggen. Man kan anta att folk skriver på ett sånt här forum enligt bästa förmåga och efterssom forumet inte handlar om rättskrivning utan om MC, så är huvudsaken att man får framfört sitt ärende på ett sätt som folk förstår. Ingen ska behöva känna att det finns någon påtvingad standard för rättskrivning som måste åtföljas utan man är välkommen att framföra sitt ärende som man själv är van att skriva.

Bara att konstatera att det går bra i världen och problemen är små om man känner det nödvändigt att hänga upp sig på grammatik och ägna sin energi åt sånt på ett sånt här forum.

En helt annan sak då när man börjar prata om människor som skriver professionellt (Journalister etc.) och förväntas kunna sin grammatik.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: De, dem och dom

Inlägg av Daniel »

*pilot
Senast redigerad av Daniel den sön 25 feb 2018, 01:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: De, dem och dom

Inlägg av Ralf-FIN »

@Daniel

Absolut ingen öm tå och i andan av "Sveriges trevligaste forum" så är man välkommen att skriva och fråga om precis vad man vill i "Utanför ämnet" kategorin bara man följer de regler som gäller *thumb_up*
Ställer någon frågor så svarar man vänligt enligt den åsikt man har :D Den praxisen försöker vi följa här.
Jag må ha min finländska rättframhet emot mig stundom ibland er svenskar och det kan som du nu gjorde uppfattas som nåt annat än det var menat, men tanken min var nog bara att svara enligt min bästa förmåga. Vi uttrycker oss på ett annorlunda och direktare vis på östra sidan av pölen och det är det vanliga för oss, de forummedlemmar som lärt känna mig personligen har som tur lärt sig acceptera detta och tar mig som den jag är :D

Så fortsätt bara att ställa frågor och skriva inlägg som ni tycker, inget är oviktigt egentligen och allt är välkommet *thumb_up*

Däremot har du alldeles rätt i att det är positivt att lära sig och göra rätt *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: De, dem och dom

Inlägg av Daniel »

Jag har raderat mina inlägg här och därmed avslutat en tråd som inte hörde hemma i detta forum.
Hoppas att alla som läst det tar det för vad det var - dvs en ogenomtänkt tanke som i ljuset av större tankar bara kunde läggas åt sidan.

Nu vill jag gärna läsa lite inlägg som handlar om motorcykelåkning, meckande, bra MC-vägar och bra MC-prylar!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: De, dem och dom

Inlägg av Ralf-FIN »

Nödvändigt och riktigt @Daniel ?? Ja det lär vi väl aldrig få reda på då :D

Du hade en vettig poäng som säkert hörde hemma här precis som många andra frågeställningar som tagits upp här igenom tiderna. Allt utvecklar kanske inte sig som man tänkt, men landar inte de rätta svaren så ska det inte heller ge orsak till att man ska känna sig tvungen att backa och ta bort sin fråga.

Man får ju svaren man frågar efter... på ett sätt eller annat *thumb_up*

Jag är ledsen om jag gav intrycket av att ditt originalinlägg skulle ha varit "fel" på något vis. Är man intresserad av att skapa debatt om någonting i "Utanför ämnet" kategorin här på forumet så är man naturligtvis välkommen att göra så *thumb_up*
Faller det utanför det som är tillåtet så blir det upplyst, så var inte fallet denna gång.

Keep on asking in the free world :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: De, dem och dom

Inlägg av Fibern »

Nu har jag inte varit med från början i denna tråd, men detta med det skrivna språket intresserar mig stort.
Skriver man som här, i ett intresse-forum, så läggs inte största vikten i att allt är korrekt. Det viktiga är att få fram budskapet. Får någon svårt att tyda eller förstå ett inlägg, är det fritt att fråga författaren (vänligt) vad denne menade.
Däremot när jag läser exempelvis dagspress, så förundras jag över allt fler journalisters oförmåga att formulera sig i text.
Fick för något år sedan dessutom höra att svenska inte ingår i deras utbildning. Tydligen behövs inte heller betyg i detta ämne för att komma in på en sån utbildning.

Det kan ha en viss relevans att använda "dem" där det egentligen bör vara "de". Beroende från var du kommer och vilken dialekt du är uppväxt med.
Jag vet inte hur det är söderut, men i en del dialekter här i norr, blir ordet "de" till dem, till exempel "Dem vor uut för å hågg na've" Alltså; De var ute för att hugga lite ved.
Särskrivningar, som någon påpekade, är ju också ett påfund som jag inte vet var det kommer ifrån och som kan bli till rena tokigheter.
Bra illustrerat av den handlare som i reklamen skrev; Har ni frågor så vänd er till vår kassa personal.
Ett ord som nu används slarvigt är dessutom "själv". Jag vet inte om det är för att det anses skamligt att vara ensam eller för sig själv, som det även kan heta, eller om det är besvärligt att lägga till "för mig".
Jag åkte själv på semester. Jag var själv i sommarstugan. Jag vandrade själv den tunga leden upp till toppen.
Men så duktiga de har varit. "Kan själv". Som barn i treårsåldern.
Jag förargade en bekants sambo en gång, inför en av mina långa mc-resor. Då jag satt och berättade om mina planer frågade hon; -Ska du åka själv?
Jag kunde bara inte låta bli, så jag svarade; -Ja, inte tänkte jag skicka nån annan i mitt ställe. Lite sur märkte jag att hon blev.
Däremot är jag alltid mig själv. Åtminstone försöker vara.

Här på forumet undviker jag att påpeka brister i språket, så länge jag kan förstå meningen i det skrivna. Hittills tror jag inte det hänt att det blivit för svårt. Möjligen han som skrev det långa inlägget på polska eller vad det nu var.
Sen finns ju rena skojigheterna som kommer ur felformulerad text. Som den blocket-annons jag läste en gång. Löd som följer;
Virtirinskåpskåp säljes. Med belysning i furu. Satt på jobbet den gången och frågade kollega Uffe; -Ska jag ringa och fråga om den lyser trävitt?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: De, dem och dom

Inlägg av Stefan »

@Daniel, tråkigt om du uppfattade kritik mot ditt inlägg, det har då inte avsetts. Inget fel alls och i helt rätt kategori.

Om det var mina versaler, så var de ju menade för att belysa att jag håller med dig fullt ut.

@Ralf, din rakhet tror jag allt att vi alla som känner dig eller har läst dina tidigare inlägg här bara uppskattar!!

@Fibern, vasst (bra på stockholmska) svar där, "inte tänkte jag skicka någon annan" :) F.ö., en annan klassiker på just Blocket är väl "fotölj" m.fl. horrörer :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: De, dem och dom

Inlägg av Daniel »

@Stefan och @Ralf-FIN och ev. någon till

För min del är alla svar på mina inlägg på alla sätt OK!!
Ingen har fått mig att tystna på något sätt!!

Tvärtemot, så har jag fått väldigt bra och konstruktiv feedback som jag tagit till mig -och det uppskattar jag.
Jag fungerar som så att jag litegrann tänker när jag talar. Då är det gött att tala med intelligenta personer som hjälper till att forma bra tankar som växer fram när man bearbetar dem i ett samtal.

Min tanke jag stod på när jag skrev trådens startinlägg utvecklades snabbt (tack vare bra svarsinlägg) till en ny, nyanserad tanke. Då fanns det ingen anledning att fortsätta tråden, då den kanske kan få någon att känna sig *** (sätt in valfritt negativt ord). Det var av denna anledning jag raderade mina inlägg. De hörde helt enkelt inte hemma här, utan i ett helt annat forum.

En slutsats jag dock drar, är att vi har många smarta, kluriga, tänkande, trevliga och omtänksamma medlemmar här - och jag är tacksam att få vara med!!! :clap
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: De, dem och dom

Inlägg av Stefan »

Gött att höra, Daniel, och trevligt att du är med och aktiv *thumb_up* Det är ju uppenbarligen fler som delar dina tankar.

Hoppas vi ses efter vägen *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: De, dem och dom

Inlägg av Skye »

Självklart är det alltid en fördel om inlägg skrivs på korrekt svenska och engagerade inlägg för det gör det lättare för läsaren att läsa än att försöka gissa samt tolka vad det står. Ett tag när många satt och skrev via sina telefoner in på forumet började det slarvas nåt så in i.. Mycket autocorrect och direkt inga fördjupande svar då det är lite krångligare att bifoga länkar och annat. Det blev lixom slappt ett tag här på forumet och borgade lite för en mängd missuppfattningar.

Nu märker vi mer att de som sitter och skriver här numer är de som fortfarande använder ett riktigt tangentbord. Är nu mer kvalité på inläggen och inte så mycket kvantitet.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: De, dem och dom

Inlägg av Stefan »

Så kan jag inte låta bli att dela med mig av horrörer i media igen, själv skrattade jag högt när jag läste en artikel om ensamseglaren Yrvind på väg till Nya Zeeland i sin lilla hembyggda båt, som nu tvingats avbryta seglatsen på grund av problem med båten ExLex. Slut klämmen i artikeln löd: "Exkrementet med ExLex har alltså misslyckats, men Yrvind har inte gett upp." Attans tråkigt när magen bråkar :D :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar