Slippa vindbrus?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Slippa vindbrus?

Inlägg av daumas »

Hett tips för att bli av med vindbrus : http://www.proline-sports.co.uk/cgi-bin ... #a2_21PL82

Jag hittade länken i BMW-klubbens forum. Han som skrev säger att han slutat använda öronproppar och att det går bra att använda headset och prata obehindrat i hög fart. Inte för att jag använder headset när jag kör men visst vore det skönt att få tyst i hjälmen utan proppar. Windjammer heter den. Någon som testat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XL 700 '08
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av Fibern »

Finns även i Sverige.

http://www.mamut.net/Mitonga/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av Jan-Olov »

Funkar en sådsn tätning på en öppningsbar hjälm? Flera hjälmmärken har annas en flärp under hakan och är täta mot nacken.
jan-Olov
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av cato »

Jag började med en AGV hjälm, var rena stormen i den. gick alldrig att köra utan pluggar, köpte mig en Nolan förra sommaren.Kör utan pluggar numera, tyst som i graven nästan i hjälmen.Verkar vara stor skillnad på märkerna.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av Olle Å »

Kanske man skall skaffa en sådan hjälm som de har som jobbar få flygdäcket på ett hangarfartyg. De hjälmarna stoppar ju reaplanstjut och har ju även intercom.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
chba
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 14 okt 2008, 06:47
Answers: 0
Ort: XL1000 VA-08/ Nybro

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av chba »

Jag har en Nolan och provade med en sådan där liten bit som man sätter under hakan, mest för att inte det skulle bli så kallt när man kör på vinterhalvåret.
Den satt inte många resor, det immade igen hela tiden.
Det är min erfarenhet av att täppa till för mycket.
Chba
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av AeroSol »

chba skrev:Jag har en Nolan och provade med en sådan där liten bit som man sätter under hakan, mest för att inte det skulle bli så kallt när man kör på vinterhalvåret.
Den satt inte många resor, det immade igen hela tiden.
Det är min erfarenhet av att täppa till för mycket.
Svårt det där med imma när det är kallt. Jag brukar stryka ett tunt tunt lager diskmedel på insidan av visiret. Det funkar bra även när det är kallt men håller inte så länge. Pinlock funkar inte för mig. Jag kör alltid med "haklappen" på hjälmen.
Har köpt en högre ruta Honda orginal. Cykeln ser helt klart bättre ut med denna ruta, men som många skriver här: turbulensen och oljudet blir så mycket större. När jag reser mig från sadeln några dm så slutar oljudet och det blir helt tyst. Ska snickra till en bit plexiglas och sätta som spoiler för att se om det hjälper.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har satt dit en ruta med en sådan vinge på, det skall bli väldigt spännande att få prova skilnaden. Hoppas,hoppas att det tystnar.
jan-Olov
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av Olle Å »

Jag har en hög ruta på min TA. Funkar bra upp till ca 110. Sedan börjar det brusa, så att proppar behövs
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Slippa vindbrus?

Inlägg av cub »

cato skrev:Jag började med en AGV hjälm, var rena stormen i den. gick alldrig att köra utan pluggar, köpte mig en Nolan förra sommaren.Kör utan pluggar numera, tyst som i graven nästan i hjälmen.Verkar vara stor skillnad på märkerna.
delvis, det hänger också mycket på hur just mitt/ditt huvud är utformat vilken hjälm som passar bäst. En AGV-hjälm kanske är knäpptyst med mitt runda huvud.
Skriv svar