Reflexväst

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Reflexväst

Inlägg av Alfons »

Köpte en riktigt bra reflexväst idag hos MC Boden, Lindhagensplan, Stockholm.
Kostade lite drygt 500:- och den passar perfekt utanpå min Rukkajacka.
Västen har dragkedja fram och stretch i sidorna. Den nyper åt bra runt armarna så att man slipper fladder.

Har inte kört med väst tidigare men efter att ha kört lite bil de senaste dagarna uppskattar jag de MC förare som bär väst, de syns så mycket bättre än alla coola kolsvarta snubbar på låga glidare.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Reflexväst

Inlägg av cub »

Är en viss sorts mc som de syns på? Jag la ner min reflexväst i sommar för jag tycker inte att den märks vare sig framifrån eller bakifrån med högre vindruta och stor box där bak.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Reflexväst

Inlägg av Fibern »

Jag skulle rekomendera alla att ha reflexväst. Efter att under några år sommartränat på inlines, upptäckte jag skillnaden hos bilisternas uppmärksamhet mot mig de gånger jag hade västen på. (glömde den vissa gånger) Skillnaden var markant.
Och när jag själv kör bil så märker jag hur bra mc-förare med väst syns. Även om man bara ser halva överdelen. Dessutom syns du bra från sidan då du närmar dig korsningar. På något sätt verkar västen inge respekt hos de flesta bilförare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Reflexväst

Inlägg av Olle Å »

Detta är väl lite knepigt att fundera så här, eller?? Jag började använda västen efter ett påpekande från min fru som vid ett tillfälle åkte bil efter mig. När vi kom från öppet landskap in i skuggan i ett skogs parti så sa hon att hojen försvann i skuggorna. Därefter började jag använda västen som jag hade liggande. Nu vill jag inte köra utan ifall att...............
Kanske inte syns så bra framifrån på landsvägen, men däremot så syns den bra i tätare trafik.
" syns du inte, så finns du inte "
Om vägen är för dålig, byt hoj.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Reflexväst

Inlägg av GeCe † »

Håller med Fibern för jag märkte en markant skillnad själv när jag för ett par år sedan började med v-väst. Kör inte en meter utan västen nu.

Har också en liten vindruta och stor toppbox men västen syns ändå. Har även gula reflexer fram på vindrutan och sidoväskorna plus gul lampa i huvudstrålkastaren. Plus röd reflex bak på toppboxen då bilprovningen inte verkar gilla gul reflex bakåt. En del tycker säkert det ser töntigt ut men det bryr jag mig inte om för jag sätter säkerheten i främsta rummet. Dessutom kör jag som en kärring lungt och fint nu för tiden pga en trasig axel så de övriga trafikanterna hinner med att se mig, men jag kommer fram ändå. :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Re: Reflexväst

Inlägg av MarAtt »

körde alltid med väst förut, och man märker att man syns bättre med än utan, nu har jag köpt nya kläder och det blev rukka varsel färg, så nu slipper jag allt fladder, min väst med karborre öppnade sig vid 130, och fladdrade omkring mest hela tiden.
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Reflexväst

Inlägg av GeCe † »

När jag tankade sist fick jag köa och i kön var det ett par som kommenterade min väst med orden: Vad bra det är med västarna som ni börjat använda ni syns mycket bättre med dem. Javisst gör man svarade jag och roligt att ni säger det för jag märker ju själv att man nu blir lättare observerad sedan jag började med väst för ett par år sedan.

Sånt värmer och visar att man gjort något rätt! :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Reflexväst

Inlägg av Laffe »

Idag på mässan köpte jag en jättebra reflexväst, Mc-safe.
Kostade 350:- och har elastiskt tyg för bra passform, en rejäl skyddad dragkedja och en vattentät innerficka för plånbok eller kreditkort (så slipper man krångla av västen vid tankning eller ha grejerna i byxfickorna). Dessutom finns det en sekundär effekt (enligt säljaren).
På ryggen har den en blå rand, liknande den som poliserna har, där man kan få antingen hojens fabrikat tryckt eller valfritt tryck.
Trycket kan inte läsas tydligt längre än 30-40m så bakomvarande bilar saktar gärna in när/om dom kommer ikapp :lol:
På samma sätt funkar det när mc:n kommer ikapp en bil, föraren tittar i spegeln och ser västen, släpper lite på gasen av osäkerhet och då kan man passera :naughty:

Jaja, återstår väl att se om just det funkar, men syns det gör man i vilket fall och det var ju grundtanken *thumb_up*
För övrigt en trevlig dag på mässan, så sjuuuukt sugen nu... :svart: :svart:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Reflexväst

Inlägg av Paerhc »

Ja, reflexvästen har jag alltid på mig när jag kör, och desssutom kör även jag lugnt och säkert och håller hastighetsgränserna. Man kommer fram utan att stressa. Och helt ärligt tycker jag inte att det är särkilt kul att köra fort. Fast när jag var yngre var det helt annorlunda. Då körde jag som en idiot.

Det var farsan som köpte västen åt mig och det var först för hans skull jag hade den på, men nu har jag den på för att jag har upptäckt att jag faktiskt syns bättre.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Reflexväst

Inlägg av maua »

Man kan ju alltid skriva "Polish" på västen! En gammal klassiker man kunde se på en raggarbil i Kungsbacka i mitten av 80-talet. Den hade blåa hinkar på taket också :) Nej, den var inte min. Jag var ca 10 på den tiden!

Jag har svårt att se att jag skulle köpa en hjälm eller dylikt i varselfärg, även om Schubert numera har en. Väst däremot ska jag köpa en ordentlig variant av nu till våren. Ska kika på Handelsbodens variant!
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Reflexväst

Inlägg av Kompis »

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... ng=4&cid=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukte neonjakka i flere år til og fra Oslo sentrum, og er ikke i tvil om at den hjelper.
Den kunne vel fylles som du ønsker, fra overtrekk til full jakke.
Skriv svar