Okej, jag tar till mig era synpunkter. Tackar för intresset. Hittade SHARP:s test av hjälmar...
http://www.dn.se/motor/mc-hjalmar-i-plast-samre-i-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer att fortsätta och studera denna och fundera.
Det är lite synd på den jag har nu, bättre imfria visir får man leta efter, men den har andra sämre egenskaper. Som ventilation t.ex. Funderar på att bara använda den tidig vår och höst, då ventilationen oftast är underordnad.
Vilken typ av hjälm använder du?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vilken typ av hjälm använder du?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Vilken typ av hjälm använder du?
Vad gäller plasthjälmars sk bäst-före-datum så är jag personligen lite skeptisk.
Jag jobbade för ett antal år sedan på SP (dåvarande Statens Provningsanstalt) och var vid ett tillfälle nere på labbet som testar hjälmar för typgodkännande och killarna där hade aldrig hört talas om att en plasthjälm skulle åldras snabbare än något annat material.
Däremot kommer jag ihåg att detta aldrig nånsin diskuterades innan kolfiberhjälmarna lanserades och när de gjorde det så var det branchen (dvs mc-handlarna) som som började tjata om det. Visst, plast åldras, men det gör kolfiber också, och alla hjälmar är målade så den ultravioletta strålningen kommer aldrig åt plasten. Personligen tror jag mera att det var ett sätt för handlarna att motivera att man skulle köpa ny (dyrare) hjälm. Och sen har det här argumentet levt kvar.
Att en komposithjälm sedan har en bättre stötupptagande förmåga och ur den aspekten ger ett bättre skydd, det köper jag rakt av, men att man skulle behöva byta hjälm oftare för att den är tillverkad av "plast" tror jag inte på.
En sak som jag däremot tror påverkar säkerheten över tid är den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för men det är samma för alla hjälmar så det är nog inte fel att byta hjälm regelbundet oavsett vilket material ytterskalet är tillverkat av.
Men det är bara min åsikt...
Jag jobbade för ett antal år sedan på SP (dåvarande Statens Provningsanstalt) och var vid ett tillfälle nere på labbet som testar hjälmar för typgodkännande och killarna där hade aldrig hört talas om att en plasthjälm skulle åldras snabbare än något annat material.
Däremot kommer jag ihåg att detta aldrig nånsin diskuterades innan kolfiberhjälmarna lanserades och när de gjorde det så var det branchen (dvs mc-handlarna) som som började tjata om det. Visst, plast åldras, men det gör kolfiber också, och alla hjälmar är målade så den ultravioletta strålningen kommer aldrig åt plasten. Personligen tror jag mera att det var ett sätt för handlarna att motivera att man skulle köpa ny (dyrare) hjälm. Och sen har det här argumentet levt kvar.
Att en komposithjälm sedan har en bättre stötupptagande förmåga och ur den aspekten ger ett bättre skydd, det köper jag rakt av, men att man skulle behöva byta hjälm oftare för att den är tillverkad av "plast" tror jag inte på.
En sak som jag däremot tror påverkar säkerheten över tid är den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för men det är samma för alla hjälmar så det är nog inte fel att byta hjälm regelbundet oavsett vilket material ytterskalet är tillverkat av.
Men det är bara min åsikt...
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vilken typ av hjälm använder du?
Helt klart bra Vagabond
Det är färgen som skyddar mot UV..
Och som du säger :den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för..
Därför byter man väl hjälm oftast av den anledning pga stoppningen har blivit för hård eller hu`et har krympt
Det är färgen som skyddar mot UV..
Och som du säger :den "tilltryckning" som innanmätet utsätts för..
Därför byter man väl hjälm oftast av den anledning pga stoppningen har blivit för hård eller hu`et har krympt
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Vilken typ av hjälm använder du?
Väl skrivet Vagabond och jag är inne på samma linje angående åldrande av material.
När jag studerade en gång i tiden så tog jag också en kurs i plast/polymerteknik och har dessutom i jobbet kommit i kontakt med olika materials hållfasthet och åldringsprocesser så ämnet är lite bekant för mig.
UV-strålning är som sagt den största boven, men både tillsatser i tillverkningsmaterialet och komponenterna i målfärgen motverkar effekten av UV-strålningen. Jo, plastmaterial åldras, men absolut inte i den takt som det påstås.
Grejen är väl just den att ofta i billigare hjälmar så är lagren med innanmäte tjockare och dessa komprimeras med tiden och så tappar man passformen, det minns man ju med sin mopedhjälm som man hade på 80-talet, efter två års användning kunde man ju nästan svänga runt den på huvudet och det hade absolut ingenting att göra med ytterskalets åldrande.
När jag studerade en gång i tiden så tog jag också en kurs i plast/polymerteknik och har dessutom i jobbet kommit i kontakt med olika materials hållfasthet och åldringsprocesser så ämnet är lite bekant för mig.
UV-strålning är som sagt den största boven, men både tillsatser i tillverkningsmaterialet och komponenterna i målfärgen motverkar effekten av UV-strålningen. Jo, plastmaterial åldras, men absolut inte i den takt som det påstås.
Grejen är väl just den att ofta i billigare hjälmar så är lagren med innanmäte tjockare och dessa komprimeras med tiden och så tappar man passformen, det minns man ju med sin mopedhjälm som man hade på 80-talet, efter två års användning kunde man ju nästan svänga runt den på huvudet och det hade absolut ingenting att göra med ytterskalets åldrande.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"