Sharp-testen – Hur mycket ska man hänga upp sig på den?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Sharp-testen – Hur mycket ska man hänga upp sig på den?

Inlägg av Vagabond »

Det är en del snack om hjälmar, vilka man använder, vad de har för egenskaper, säkerhet och så och ofta kommer Sharp, det brittiska testlabbet, på tal.
Av ren nyfikenhet så gick jag in på deras hemsida för att kolla vilket betyg min egen hjälm fått (Airoh SV-55 S, 4 stjärnor).
När jag sedan tittade runt lite på andra hjälmar så tyckte jag att det var något som inte stämde riktigt så jag plockade ut två snarlika hjälmar för att jämföra bedömning och betyg.
De två hjälmar jag tittade på var Shoei Neotec och Shark Evoline 3 och såhär såg det ut:
(För enkelhetens skull har jag översatt deras färgmarkeringar till siffror, 0-5.)

Hjälm: Shoei / Shark
Vikt (kg): 1,6 / 1,7
Pris (BPS): 470 / 300
Mtrl: Glasfiber / Polykarbonat
Skydd fram: 5/ 5
Skydd uppe: 5/ 4
Skydd vänster: 3/ 4
Skydd bak: 5/ 5
Skydd höger: 3/ 4
Skydd, snitt: 4,2/ 4,4
% slag där ansiktsskyddet
höll stängt: 93/ 57
Antal stjärnor: 4/ 5

Om vi då tittar på kalla fakta i tabellen så ser det ut såhär:
• Vikt: Shark väger ca 100 g mer än Shoei vilket ger en ökning av rörelsemängden vid krasch på ca 10%. Inte jättemycket men dock. – Svag fördel Shoei.
• Skydd fram: Dött lopp.
• Skydd uppe: Fördel Shoei med 1 poäng.
• Skydd vänster: Fördel Shark med 1 poäng.
• Skydd bak: Dött lopp.
• Skydd höger: Fördel Shark med 1 poäng.
• I snitt skiljer det alltså på 2 tiondelar!
• % slag där ansiktsskyddet höll stängt: Här skiljer det 61%! Klar fördel Shoei.

Enligt summeringen så står det alltså 3-2 i fördelar till Shoei-hjälmen.
Hur kan det då komma sig att Shark får ett bättre betyg?
Är det för att den är billigare? More bang for the buck, som jänkarna säger.
I min värld har prislappen ingenting med en säkerhetsbedömning att göra.
Visst, det är säkert skillnad på en hjälm som fått 1 stjärna jämfört med en som fått 5 men ska man hänga upp sig på en stjärna hit eller dit?
Hur tänker ni andra?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Sharp-testen – Hur mycket ska man hänga upp sig på den?

Inlägg av Jimmy.s »

ja jag har också funderat på dessa tester, framförallt hur dom gör dom? huvudets form är ju olika och passar därför bäst i olika hjälmar, detta vet ju alla men hur är "Huvudet" i testet? är det samma form eller provar dom med olika huvudformer i samma hjälm och använder sig av ett snitt? detta måste ju också påverka slagen tycker jag?

Min egna Arai chaser får ju inte direkt några höga poäng men jag har också ett ganska smalt huvud och därför passar denna hjälmen bättre är shoeis rundare form (var så -09 i alla fall), men använder dom ett rundare huvud i testet så borde t.ex sidorna utsättas för högre slagkänslighet medans bak finns det mer utrymme..

Men angående frågan hur vi andra tänker, jag tänker mest på passform/komfort, ha en lätt hjälm och köper gärna en dyrare med ett känt märke än att enbart gå på ett test
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Sharp-testen – Hur mycket ska man hänga upp sig på den?

Inlägg av Bønne »

Vagabond skrev:Enligt summeringen så står det alltså 3-2 i fördelar till Shoei-hjälmen.
Hur kan det då komma sig att Shark får ett bättre betyg?
Det er fordi du laver din egen sammenligning af de to hjelme, hvor du regner bl.a. vægten med.
Shark testen er ikke en sammenligningstest mellem hjelme, den er individuel og bedømmes udelukkende
ud fra slagtesten sammenholdt med erfaringer fra ulykker. Ser du på testresultaterne har Shoei hjelmen
21 point og Shark hjelmen 22 (efter din tal-skala), derfor har Shark hjelmen 5, mens Shoei hjelmen har
4 stjerner. Vægt og låsemekanismen tæller ikke med i bedømmelsen, det er ekstra oplysninger du selv kan
vurdere ud fra. Så skal du sammenligne testresultaterne, skal du udlukkende sammenligne stjernerne.

På hjemmesiden, under hjelmens navn, efter stjernebedømmelsen, er et link: "learn more". Her kan du
læse om testen, der findes også en video, bedømmelsen (ratings), o.lign.

Mht. pasform er her et citat fra hjemmesiden: "Remember, fit comes first. The secret is finding several
helmets that fit you best, and then selecting the helmet with the highest SHARP rating."

Der er vel heller ingen der køber en hjelm udelukkende ud fra Sharp testen, uden de også har set på pasformen :) .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar