Ny kostym...?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Hej
Jag har ett ställ idag som jag köpte begagnat då jag skulle ta körkortet så det har några år på nacken och en del hål.
Så jag tänkte redan nu sondera terrängen för ett nytt ställ tills nästa år.

Det ska vara ett "allvädersställ" åt äventyrshållet och mycket färg, gärna gult och vitt.
Jag hittade detta på Lelles.
http://www.lellesmcklader.se/product_in ... s_id=18630" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser riktigt trevligt ut, men jag vet inget om FXR.
Någon som vet mer om just märket FXR?

Detta såg också trevligt ut men skulle gärna ha den orangea jackan ist.
http://www.lellesmcklader.se/product_in ... s_id=13484" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lellesmcklader.se/product_in ... s_id=17815" onclick="window.open(this.href);return false;
Även här har jag dålig koll på hur Scott är kvalitetsmässigt.

Tips på bra och snygga ställ mottages tacksamt.
Kan tillägga att jag kör med denna hjälmen så det får gärna passa ihop med resten...
http://www.lellesmcklader.se/product_in ... s_id=14946" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Laffe »

Hej!

Jag kör min första säsong med dessa kläder, och än har jag inget att klaga på. Varma i våras, ur med fodret och behagliga i värmen.
Dessutom med ett separat regnskydd som kan tas ur och läggas i topboxen om man så vill.
Jag är nöjd, prisvärda kläder i min mening *thumb_up*

http://www.handelsboden.com/jackor/allv ... -fluo-herr
http://www.handelsboden.com/byxor/allva ... -fluo-herr
Senast redigerad av Laffe den tor 16 jul 2015, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Såg fint ut men lite mycket svart för min smak.
Hittade denna nu, ser också helt ok ut... (Ljusa modellen)
http://www.fc-moto.de/Buese-Milano-Textiljacke" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Vagabond »

Sen några år tillbaka kör jag med Rev'it.
I mitt tycke bland det mest prisvärda man kan hitta.
Själv har jag förra modellen av "Sand", både ställ och handskar.

http://www.revit.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Såg riktigt trevligt ut, ska absolut ta en titt på det...
Den ljusa modellen av Sand och även Neptun och Levante såg riktigt fina ut.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Fibern »

Lite nedåt scrollande på Lasses tips, finns ju denna.

http://www.handelsboden.com/jackor/allv ... antom-neon" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Såg också rätt vettig ut men jag föredrar ljusa ställ, även om denna hade mycket färg.

Men om vi bortser från just färgsammansättning för tillfället och fokuserar mer på olika märken, hur är kvalitet och passform i respektive märke?
Scott, Rev'it, FWR, Icon, Buse, Richa, mm
Gärna egna erfarenheter och tyckanden...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Ny kostym...?

Inlägg av Nysse »

Måste rekommendera Rukka och Klim som har regnskydden laminerat i yttertyget. Fördelen är att kläderna inte blir blöta samt att man inte måste stanna och sätta fast fodret

Jag kör nu med Klim och är kanon nöjd och har tidigare haft Rukka som jag varit nöjd med.
Serendipity
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Jag har sneglat åt Klim men de ligger lite högt i pris för min del samt att jag inte värderar Gore Tex högre än något annat membran.
Jag har haft många skor och kläder med Gore Tex och tycker inte att de håller ett dugg bättre än andra, ibland tom tvärt om.

Sen att membranet sitter i "skalet" är ju väldigt positivt, får hålla ögonen öppna när det är rea och dyl.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

@Skye - tack för tipset.
Den är en stark kandidat och mycket snygga färger.
Gillar den blå fast det saknas lite gult, går ju komplettera med en bra väst när man ska ut på större vägar och längre turer.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Ny kostym...?

Inlägg av ralsbo »

Har du kollat in Hondas egna nya ställ? Har precis köpt ett för att testa då priset var helrätt.
Snyggt var det också, tycker jag. Säljs endast på Hondacenter.
http://www.hondacentervbg.se/nyheter/ho ... rstall-n15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Fibern »

Riktigt snyggt ställ Ralsbo. Och bra pris om det är bra funktion. Hade jag varit i behov av....så.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Ny kostym...?

Inlägg av ralsbo »

Det ska få sig en rejäl test om några veckor då jag sticker iväg till Franska alperna.
Förhoppningsvis så håller det måttet under resan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Stefan »

Jag kör med Revit, stora fördelen med det är väl att det är riktigt svalt och skönt när vi nu någon gång (läs i fjol) råkar ha en riktif´g sommar med ordentlig värme *thumb_up* Utan membran i, och med bra placerade ventilatorer, pallar man rätt mycket värme utan att storkna.

Sedan är ju diskussionen runt yttre/inre regnmembran en helt annan, och jag ser för- och nackdelar med båda koncepten. Själv tältar jag helst inte, så oftast hinner stället torka över natten (tycker revit torkar hyggligt snabbt över natten i rumstemperatur). Dock undrar jag om något membran (i överkomlig prisklass) fixar att hålla rumpan torr :conf:

Sista biten hem från fjelläventyret (Molkom - Bålsta) regnade det rätt skapligt, men jag var torr överallt utom just nämnda rumpa. Jag hade ta mig *fläkt* skavsår på skinkorna efter sadeln ett par dagar efter :shock: Var säkert lite öm i skinnet redan, men...jag tror det var vätan just där som tog knäcken på skinnet :frust:

Så. regnar det rejält, drar jag nog helst på mig ett yttre regnställ, och håller rompa torr.

Värt att notera med Revvit dock, är att det är ganska tight i skärningen, så är man som jag "lite rundlagd" på mitten, och vill använda det även i kallare väderlek, kan det vara idè att gå upp en storlek över vad man tror. Å andra sidan så sitter det väldigt bra, och skydden håller sig kvar där de ska *thumb_up* Men, med båda membranen i och lite kläder under, blir det väldans tajt på mitten :D Därför har jag mitt 4Bikers från Handelsboa för sen höst/tidig vår,
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Riktigt snyggt är det helt klart, @Ralsbo.

@Stefan - ska försöka komma till och prova lite olika ställ i sommar och i höst/vinter.
Ska ta en vända till Växjö och en runda till Ljungby för att testa jackor, ev om det hinns med så blir det även Claessons i Bromölla.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Peter »

Om jag nu ska komma in i diskussionen om kläder så måste jag rekommendera Halvarsson.
Jag har inte behövt regnställ än. Sist åkte jag från Geiranger till Uddevalla i pissregn hela vägen och inte en droppe kom innanför. Och faktisk håller det sig skapligt svalt när det är varmt.
Men det är väl som med oljor, det är en religion!
Men det viktiga är att dom sitter bra så dom skydd man har i kläderna har en chans att göra lite nytta.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Stefan »

Hear, hear! Wise words *thumb_up*

Just det att de sitter bra så skydden hamnar rätt och förblir där, viktigt *thumb_up*

Stor del av vad jag gillar med just mitt Revvit-ställ *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Krokmark »

Jag har Halvarssons idag och är mycket nöjd med funktionen, passformen kunde varit bättre men så är det begagnat som sagt.
Men, tyvärr, maken till tråkiga kläder avs färg och utseende finns knappt.
De är väldigt slätstrukna och färglösa så de faller på det.

Jag kör för tillfället med separat skyddsjacka så skydden i jackan är inte så viktiga.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Stensi »

Kör med Rukka jacka och Richa byxor. Jag måste ha regnbyxor på för att hålla mig torr. Rukka jackan är dock helt suverän. Körde till Skye i maj, och hem igen. Blev över 30 mil i värsta pissregnet, men var torr när jag kom hem. Richa hanskar var dock blöta.

Rukka kan jag starkt rekommendera!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ny kostym...?

Inlägg av Jan-Olov »

Angående Halvarsson.
Mina första allvädersbyxor var ett par Halvarsson, när det gått ca fem år så började dom läcka i grenen så jag ringde direkt till fabrikanten för att hör om jag kunde göra något åt problemet. Kundmottagaren sa då att byxorna skall inte läcka så skicka hit dom. Jag hade inget kvitto och det hade gått så lång tid men Halvarsson lagade byxorna helt gratis.
Detta kallar jag garanti så sedan dess kommer jag nog alltid att köpa deras MCkläder.
jan-Olov
Skriv svar