Skidor till TA ????

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Skidor till TA ????

Inlägg av Olle Åberg »

Har någon skiderfarenhet av skidor på mc? De tidigare skidorna var ju till för att kunna köra säkrare på snö och is emedan det inte fanns dubbdäck att tillgå då??
Jag tillverkade skidor till min TA som var utrustad med dubbdäck. Var lite sent ute i slutet av vintern, så jag hann inte provköra ordentligt, men det lilla jag hann med var ganska kul. Kunde i alla fall köra en del i snö. Då körde jag ju stående.
Fick faktiskt klura en del för att få det hela att funka. I princip funkar ju skidorna så att om du stjälper så stannar hojen lutande på skidorna. Monteringen förutsätter ju att hojen har kraschbågar och att plastbyttan under motorn tas bort. *pilot *pilot *pilot
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Skidor till TA ????

Inlägg av Jokern »

Det låter som en rolig grej, det där Olle *thumb_up*
Du får gärna lägga upp en film på dina skidturer sen, om du har möjlighet till det :respekt:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
hassegard
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600-99
Ort: Fagerfjäll

Re: Skidor till TA ????

Inlägg av hassegard »

Hej, Olle!
Kul på skidor, javisst! Nu kommer snön, äntligen! Skall montera mina skidor i morgon på Gammeljawan från kalla kriget. Har kört mycket med den på sjöisarna i Svartedalen och i Älvdalen( Dalarna) med veterangubbarna i MCV. Jawan har ju växelspak på tanken kopplad till fotpedalen och ett extra bromshandtag på styret som är kopplat till bakbromsen. Den behöver man ju inte använda så ofta, men skönt att kunna få stopp i alla fall.
Har provat med skruvdubb för bättre fäste om det är isigt. Lätt att få på och av igen efter säsongen, men lite fusk är det ju med dubb, men på snöiga vägar behövs dom inte tycker jag. Jawan ger ju bara 21 hp vid fullt pådrag. På framhjulet tycker jag det är klokt att ha några dubb för att få bättre styrförmåga på halt underlag. Kul med skidor på en Transalp! Måste jag få se! Var bor du? Har du bilder på ekipaget?
MVH hassegard
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Skidor till TA ????

Inlägg av EkeröMicke »

Körde Jawa med med skidor i lumpen i slutet på 70-talet och det var riktigt roligt när man hade kommit på knepet.
Har dock inget minne av att vi hade någon extra växelspak på tanken eller någon extra broms men skidorna användes ju inte hela tiden utan bara där det var riktigt halt i kurvorna.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Skriv svar