Scottoiler Dualinjector smörjer bara ena sidan?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Scottoiler Dualinjector smörjer bara ena sidan?

Inlägg av Tramsvalp »

Scottoiler Dualinjector har en idiotisk konstruktionsmiss. Efter 1 vecka har jag fått reparera min eftersom den bara smorde på ena sidan drevet.

Dualinjectorn är ett tillbehör till Scottoilersmörjaren, för den som inte vet.
Det är i princip en Y-koppling, en slang in och två ut, så oljan kommer på bakdrevets båda sidor.
Enkel idé, snyggt utförande, helt av plast, och mycket av det man betalar för är monteringsgrejer som gör att man kan sätta den på olika sätt på nästan alla hojar.

Men själva förgreningen!
Istället för "borrade" oljekanaler så har man gjort den i två delar, såvitt jag kan förstå en underdel med kanaler och så ett pålimmat lock. Allt av plast. Skulle väl funka, men...

Problemet uppstår vid utloppen.
Två slanganslutningar ca 3mm i diameter, kluvna på mitten med undre halvan i underdelen och övre halvan i locket!
Halvorna hoplimmade! Med en oljekanal på 1mm rakt igenom! Ca 1mm gods att limma i.

Läckage uppstår lätt. Vad jag kan förstå händer följande:
Inte mycket olja kommer ut genom läckan förvisso, men luft kommer in!
Och NÄR LUFT KOMMER IN SÅ RINNER OLJAN UT UR SLUTRÖRET!
Det rör som INTE läcker får nu bättre hävertverkan och all olja rinner dit. Resultatet blir smörjning endast på ena sidan drevet.

När man stänger av motorn töms BÅDA slutrören på olja, och det tar en lång stund innan det börjar droppa när man startat igen. Och då bara ur det ena.

Det tog mycket huvudkliande, primande och provkörande innan jag kom på orsaken till att min Dualinjector bara smorde på ena sidan. Det kom olja ur båda slutrören när jag primade, men vid övergång till normal drift kom sen ur det ena bara ett par droppar och sen stopp. Ur det andra kom det som det skulle.

Har fixat det nu med två st 4cm långa krympslangsbitar som går från mitten på de två svarta gummislangarna och upp på injektorns armar. Lite valfri fogmassa under krympslangens ändar ser till att det blir tätt.

Den här fixen bör även funka om en slanganslutning gått av. Kanske tom smart att göra det i förebyggande syfte. Och den är sgs osynlig.

Bryr mej inte om att reklamera, och nu kommer oljan precis som den ska. :-)

Har du samma problem så töm injektorn på olja, och provtryck den genom att koppla ihop de båda slanganslutningarna med en slangstump, stoppa ner injektorn i vatten och blås i inloppsslangen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp