Motorbågar till TA

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Det har varit lite resonemang om bågarna till TA. Vad jag sett av originalbågarna så utgör de ett visst skydd i låga farter och om hojen faller omkull. De skulle utgöra ett bättre skydd om de hade två fästen i ramen framtill och var av lite grövre dimension. Gjorde egna bågar som jag har lyckts testa ordentligt varvid endast färgen på dem skrapades av utan att de deformerades som orginalet skulle ha gjort. Dessutom hat jag monterat extraljus på dem.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av cub »

Till vilken modell? Och lägg gärna upp lite bilder. :)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Modellen är en 93:a
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Grängesdanne »

Njaa... det är inte bra med för kraftiga/starka bågar.
Det är klart bättre att bågen deformeras än att ramen gör det, om inte annat billigare.
Jag kan ha fel, men jag tror att Honda har lite mer "kött på benen" än vad vi har, när det gäller att ta fram produkter som är anpassade till Hondas cyklar/ramar.
Möjligheten att ta fram en båge som håller för omkullkörning i hög fart är inga problem, det finns fantastiska material, det är även lätt att montera fler fästpunkter, men till vilken nytta?
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Invändningarna mot en kraftigare båge är ok., men jag hade en liknande båge på min xr 600 som jag halkade omkull med på en grusväg med grönsåpa på. Den var av samma material och resultatet blev att bågen deformerades en del, men skyddade den extra stora tank som satt på hojen. Alltså, ramen höll, men bågen deformerades utan att skada något annat.
Anser fortfarande att originalbågen är mest dyr kosmetika.
Sen kan man ju diskutera hållbarhet eller inte hållbarhet hur länge som helst. Allt beror ju på hastighet och hur smällen tar.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Grängesdanne »

Olle Å skrev:Invändningarna mot en kraftigare båge är ok., men jag hade en liknande båge på min xr 600 som jag halkade omkull med på en grusväg med grönsåpa på. Den var av samma material och resultatet blev att bågen deformerades en del, men skyddade den extra stora tank som satt på hojen. Alltså, ramen höll, men bågen deformerades utan att skada något annat.
Det var vad jag ville komma fram till: Tank, även andra dyrare detaljer skyddas bättre, medan den relativt billiga bågen deformeras.
Om din xr 600 hade haft en något kraftigare båge hade naturligtvis, även då, din tanken klarat sig, men hade ramen gjort det...
Ramen hade varit en, garanterat, dyrare affär.
Det är bättre att se bågen som en deformationszon, som mildrar kraften när man tappar eller kör omkull, anser iaf jag. :)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Som sagt. Hållbarhet kan ju alltid diskuteras. Ta exvis bilvärlden där finns ju sk. deformationszoner som skall ge sig och skydda andra grtejer.
Därför får man inte göra bågarna för starka så att något annat vitalt går sönder.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av V Saarela »

Grängesdanne skrev:Njaa... det är inte bra med för kraftiga/starka bågar.
Det är klart bättre att bågen deformeras än att ramen gör det, om inte annat billigare.
Jag kan ha fel, men jag tror att Honda har lite mer "kött på benen" än vad vi har, när det gäller att ta fram produkter som är anpassade till Hondas cyklar/ramar.
Möjligheten att ta fram en båge som håller för omkullkörning i hög fart är inga problem, det finns fantastiska material, det är även lätt att montera fler fästpunkter, men till vilken nytta?
hmmmmm.....känns som du har en poäng i ditt resonemang.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av rydde »

Har just monterat African Queens bågar på min 650.

Jag tycker de verkar rätt robusta men ändå lagom diskreta och som det verkar kommer de kunna skydda plast och tank bra vid eventuell omkulläggning (hoppas de aldrig händer :roll:).

Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Nu ger jag mig in i diskussionen igen. Antingen skall bågarna skydda eller inte. Jag menar inte vid en fumlig parkering eller liknande, utan vid en verklig vurpa. Råkade ut för en liten omkullkörning igår, varvid foten fick sig en smäll, så därför tänker jag göra komplement till de bågar jag har, som skall skydda både broms och växelspak samt skydda fötterna. vet att många inte gillar såna arrangemang eftersom det förfular hojen. En annan turåkare stjälpte omkull igår och fick då växelspaken designad av Picasso. Han hade dock inga bågar alls. Vi som däremot kör ganska aktivt och utsätts för ganska många risker är nog i behov av lite bättre skydd. Ett par vurpor om året får man nog räkna med. Smygåkarna klarar sig ju väl med orginalbågarna.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av V Saarela »

Alltså, största anledning till att man har kraschbågar(på TA/VA) är väl för att det är snyggt. I andra hand för att man kör halvförsäkrat?

Sen förmodar jag att det finns en del(som Olle) har dom för att dom används
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Så rätt, så rätt Saarela. Använde bågarna i söndags efter att kört i ett dike en bit och försökte komma upp på vägen igen.
Lite sprayfärg på bågen så är den som ny igen.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av GeCe † »

:o Säga vad man vill om bågar som jag har använt tillsammans med alu-boxar från Touratech vilket hindrat både mig och min passagerare från att få fötter och ben i kläm när vi lade omkull oss ett par tre ggr förra säsongen. Så visst kan bågen vara till nytta. :wink:
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av daumas »

Apropå motorbågar, jag försökte montera Touratechs bågar på min TA 08, men fästet för bågarna på ramen framtill gick inte att få fast. Det ligger en kabel fäst i ramens baksida som sitter ivägen (går inte att se utan att montera ner ett och annat, men jag känner den med handen). Någon som har haft samma problem?
XL 700 '08
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Hade samma problem med en Dominator jag hade. Upptäcke inte kabeln förrän hojen började gå oljämt pga. att den blivt klämd. Drog då om kabeln och problemet var borta. Tror att det är signalkabeln för tändningen som går där.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av cub »

daumas skrev:Apropå motorbågar, jag försökte montera Touratechs bågar på min TA 08, men fästet för bågarna på ramen framtill gick inte att få fast. Det ligger en kabel fäst i ramens baksida som sitter ivägen (går inte att se utan att montera ner ett och annat, men jag känner den med handen). Någon som har haft samma problem?
Ja, det är kopplingsvajern. Jag upptäckte också det efter lång tids micklande. Blev bara att montera av allt igen (riktigt pilligt med skruvasen som ska hålla ihop runt ramen), lossa kopplingsvajern (vilket inte heller var helt lätt) och ta bort den ur ramen helt, montera dit bågarna igen och sedan lirka in vajern på ett bra sätt så att den räckte hela vägen och utan att den skulle ligga på hela tiden. Mycket tid blev det, många svordomar över konstruktion och suddiga bilder i en urusel tysk "monteringsanvisning". Men det går! :mrgreen:

Sedan kommer nästa roliga nyhet. Om du ska byta olja så måste du montera av motorbågarna helt igen om du har kvar den grå originalplastkåpan under hojjen. Den går inte att få loss annars, inte utan stor risk att man bryter av den på mitten. Så Touratechs stora motorskyddsplåt rekommenderas eller också gott om tid och tålamod när det är dags för oljebyte. Själv köpte jag deras lilla plåt som sitter i den gråa plastkåpan för jag tycker kåpan skyddar bättre runt sidorna och det såg snyggare ut. Nu har jag ångrat mig lite...
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Olle Å »

Jag har ju gjort egna bågar till min TA och slipper demontering av dem vid oljebyte, Eftersom orginal plastkåpa bara är ett skämt då det gäller skydd annat än för stänk, så skall jag bocka till en av duraluminium.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av daumas »

Tackar så mycket för bra info cub. När jag kollade med Touratech Sverige hade de inte hört om problemet och det har dom inte i Tyskland heller enligt Krister. Jag har ju bara känt med fingrarna att det också är ett fäste i ramen som håller kabeln/vajern, men det kanske går att rycka bort. Får överväga om jag ska montera stora Touratechkåpan under motorn också då istället för plastbiten, för om jag förstår dig rätt funkar det då med oljebyte utan att rensa bort bågarna. Eller göra som Olle Å och tillverka en egen kåpa. Eller vara vara lat och lägga ner och bara köra.
XL 700 '08
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av cub »

daumas skrev:Får överväga om jag ska montera stora Touratechkåpan under motorn också då istället för plastbiten, för om jag förstår dig rätt funkar det då med oljebyte utan att rensa bort bågarna. Eller göra som Olle Å och tillverka en egen kåpa. Eller vara vara lat och lägga ner och bara köra.
Vad jag kan se på bilder så borde det gå med oljebyte med den stora plåten, men jag har inte testat det själv så det är helt teoretiskt. :mrgreen:
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Motorbågar till TA

Inlägg av Wiseguy »

Kanske lite väl gammalt trådlyft, men jag kan ju berätta lite om mitt bågval till min TA650.

Köpte bågar från polska Heed och är mer än nöjd med dem. Har inte kraschat dem (ännu), men tvekar inte på att de håller som de skall. De kommer att hålla bra och infästningen i ramen kommer att knäckas innan ramen gör det. Som det skall vara med andra ord.
Heed säljer sakerna via E-bay: http://www.ebay.co.uk/sch/heed_heed/m.h ... ksid=p3686" onclick="window.open(this.href);return false; och är väl ganska billiga nu när kronan är låg.
Nej, jag har ingenting med dem att göra. Är bara nöjd med kraschbågarna 8)
Inga konstigheter vid montering heller.

Så här ser mina ut:
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar