Batterifråga - vad ska jag köpa?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
LARS LINDQUIST
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 18:06
Answers: 0
Ort: RÄTTVIK

Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av LARS LINDQUIST »

Nu börjar det bli dags för uppstart av hojsäsongen. Batteriet till min TA 650 -03 gav upp lagomt till garareläge å nu behövs ett nytt , original kan man glömma (guldpris 2500:-). Jag följer batterifrågorna på forumet men får ingen riktig bild av vad som kan rekommenderas. Det verkar finnas en hel del erfarenhet av olika batterier. -- Vore tacksam för en rekommendation.
Senast redigerad av LARS LINDQUIST den mån 05 apr 2010, 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batterifråga.

Inlägg av Fibern »

Hej Lasse. Jag har ett Varta blysyra-batteri och har inga problem med det. Underhållsladdar med en Ctek.
Priset låg på mellan fem och sexhundra nånting, på Laitis Bil o Industri i Piteå. Laitis ingår i en kedja som heter Autoexperten. Men liknande batteri borde ju gå köpa till och med på OK. Och även Biltema har mc-batterier.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batterifråga.

Inlägg av rydde »

Biltemas batterier verkar fungera bra och är billiga. Använde ett sånt i CB750:in jag hade tidigare och en kollega har deras gel-variant till sin CBR900 och är mkt nöjd.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Batterifråga.

Inlägg av botte »

Jag blev less att kolla vattennivån och att underhållsladda, batterierna verkar sitta dåligt till.
Därför köpte jag Biltemas gelbatteri (går ej fylla och behöver sällan underhållsladdas) till både skotern frugans moppe och till Transalpen under förra säsongen vilket var ett lyckat köp (än så länge).
Snöskotern startade trotts långvarigt harvande likaså gjorde hojen och frugans moppe, så jag tycker att det kan vara värt att prova gelbatteri.
Det är aldrig för sent att börja om!
LARS LINDQUIST
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 18:06
Answers: 0
Ort: RÄTTVIK

Re: Batterifråga.

Inlägg av LARS LINDQUIST »

Tack för tipsen ang. batterifrågan - Jag fick tag på ett som jag hoppas lämpligt batteri hos Batteripoolen i Borlänge (trevligt bemötande). Batteriet heter YTZ 14-S och är på 11,2 Ah av geletyp. Rimligt pris ca 650:-. Vi får se hur det funkar. :lol:
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Batterifråga.

Inlägg av cub »

När det varit dags att jag ska köpa batteri själv har det hittills alltid blivit Biltema. Det har funkat bra för mig.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Batterifråga.

Inlägg av AeroSol »

En del skriver i detta forum att Biltemas batterier har värdelösa vinteregenskaper, se detta inlägg: http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=5333#p5333
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
LARS LINDQUIST
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 18:06
Answers: 0
Ort: RÄTTVIK

Re: Batterifråga.

Inlägg av LARS LINDQUIST »

Glad påsk, här kommer jag igen med färska batteriuppgifter. Jag köpte ett YTZ 14-S från batteripoolen i Borlänge. Batteriet levererades men var helt utan kraft. Motorn gick inte ens runt innan det knastrade i startreläet. Nu fick jag ett nytt batteri i utbyte. Jag har haft ett elende med batterier så jag var väldigt tveksam om det kunde vara något annat som var orsaken. Jag passade på att byta olja och stift (1200 mil) och blev överraskad av att det inte var så svårt som jag hört om att byta stift. Allting på plats och trycka på startknappen --- Vad hände -- ett kraftigt morrande och motorn startade - jag blir nästan religös.
Hallejuja. :lol:
Användarens profilbild
constructor
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 23:03
Answers: 0
Ort: TA600 -99 Karlstad

Re: Batterifråga.

Inlägg av constructor »

Ska köpa nytt batteri till min Transalp -99...
På biltema hittade jag inget som var rätt mått samt polordning.. Hojen fanns inte med i batterilistan i Biltema butiken heller

Hittade dock på http://www.autoexperten.se "Batteri MC VARTA 12V Fresh Pack Art.nr.: 511013009 A514" ca 550:-

Vilken poltyp är vilken? De finns ju 0 och 1. Vill ha +-pol till "vänster" på batteriet
Sen varierar ju poltypen, ska väl helst ha Y8 eller 5 men är inte säker på vilken som är rätt... är siffran mm-mått på hålet kanske?

Någon som kan tolka dessa 2 beteckningar? :P
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Batterifråga.

Inlägg av Lelle47 »

Jag köpte ett Biltema-batteri art 80-264 våren 2009 som passade perfekt med rätt pol-placering och pol-typ. Batteriet ska finnas enligt internetbutiken och kostar idag 269kr. Det håller dock bara 8Ah vilket är mindre än Hondas rek som väl är 10 eller 11 Ah? Det räcker ändå mycket bra, jag hade inga problem 2009-säsongen (som slutade i oktober). Sedan underhålls-laddade jag batteriet under vintern med Biltemas batteriladdare 37-707 (90kr). När jag kopplade in batteriet i mars och tryckte på start-knappen så hördes en mindre knall från batteriet och det var sedan helt dött (jag hade inte kopplat fel!). Min nye batterileverantör, Varta, sa att man kan förstöra batteriet om man laddar kontinuerligt med en batteriladdare som inte är s.k. "smart" . Därmed köpte jag en "smart" laddare för ca 700kr och ett batteri för ca 600kr. Hade jag laddat Biltema-batteriet på rätt sätt så är det troligt att det hållit längre.....det kan va' värt att testa med tanke på det låga priset. Anledning till att jag inte köpte Biltemas igen var att dom inte hade fått hem batteriet i butiken i Karlstad.
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Batterifråga.

Inlägg av Lelle47 »

constructor skrev:Ska köpa nytt batteri till min Transalp -99...
På biltema hittade jag inget som var rätt mått samt polordning.. Hojen fanns inte med i batterilistan i Biltema butiken heller

Hittade dock på http://www.autoexperten.se "Batteri MC VARTA 12V Fresh Pack Art.nr.: 511013009 A514" ca 550:-

Vilken poltyp är vilken? De finns ju 0 och 1. Vill ha +-pol till "vänster" på batteriet
Sen varierar ju poltypen, ska väl helst ha Y8 eller 5 men är inte säker på vilken som är rätt... är siffran mm-mått på hålet kanske?

Någon som kan tolka dessa 2 beteckningar? :P
Hej Constructor
Kolla på adressen http://www.varta-automotive.se/index.php?id=297&L=21, där plockar Varta ut rätt batteri till din TA
Användarens profilbild
constructor
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 23:03
Answers: 0
Ort: TA600 -99 Karlstad

Re: Batterifråga.

Inlägg av constructor »

Lelle47 skrev:Jag köpte ett Biltema-batteri art 80-264 våren 2009 som passade perfekt med rätt pol-placering och pol-typ. Batteriet ska finnas enligt internetbutiken och kostar idag 269kr. Det håller dock bara 8Ah vilket är mindre än Hondas rek som väl är 10 eller 11 Ah? Det räcker ändå mycket bra, jag hade inga problem 2009-säsongen (som slutade i oktober). Sedan underhålls-laddade jag batteriet under vintern med Biltemas batteriladdare 37-707 (90kr). När jag kopplade in batteriet i mars och tryckte på start-knappen så hördes en mindre knall från batteriet och det var sedan helt dött (jag hade inte kopplat fel!). Min nye batterileverantör, Varta, sa att man kan förstöra batteriet om man laddar kontinuerligt med en batteriladdare som inte är s.k. "smart" . Därmed köpte jag en "smart" laddare för ca 700kr och ett batteri för ca 600kr. Hade jag laddat Biltema-batteriet på rätt sätt så är det troligt att det hållit längre.....det kan va' värt att testa med tanke på det låga priset. Anledning till att jag inte köpte Biltemas igen var att dom inte hade fått hem batteriet i butiken i Karlstad.
Ok. Ja det är klart man klarar sig på 8 Ah, dock blir väl det batteriet lite mindre i storlek så man får lägga emellan nåt så de sitter fast :) Har själv en billig laddare för ca 100:- som skall vara för konstant underhållsladdning. Dock litar jag inte på den och vågar inte ha på den hela vintern...tror den "kokar ur" vattnet i batteriet för det bubblar lite granna i batteriet när de laddat ett tag.

Absolut värt att prova ett Biltema och som du säger, sköter man de så håller de nog ett eller ett par år.
Åker man själv på semester, långa resor osv kanske man ska kosta på ett bättre ifall man får stopp i ödeskogen...
Men borde det inte finnas ett Gelbatterier som är liknande 80-264? De bör ju hålla rätt så bra kvalitet kan man tycka...
Användarens profilbild
constructor
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 23:03
Answers: 0
Ort: TA600 -99 Karlstad

Re: Batterifråga.

Inlägg av constructor »

Lelle47 skrev:
constructor skrev:Ska köpa nytt batteri till min Transalp -99...
På biltema hittade jag inget som var rätt mått samt polordning.. Hojen fanns inte med i batterilistan i Biltema butiken heller

Hittade dock på http://www.autoexperten.se "Batteri MC VARTA 12V Fresh Pack Art.nr.: 511013009 A514" ca 550:-

Vilken poltyp är vilken? De finns ju 0 och 1. Vill ha +-pol till "vänster" på batteriet
Sen varierar ju poltypen, ska väl helst ha Y8 eller 5 men är inte säker på vilken som är rätt... är siffran mm-mått på hålet kanske?

Någon som kan tolka dessa 2 beteckningar? :P
Hej Constructor
Kolla på adressen http://www.varta-automotive.se/index.php?id=297&L=21, där plockar Varta ut rätt batteri till din TA
tack för tipset! dock hittade sökfunktionen inget batteri till nån av de TA600 jag sökte på... =/
LARS LINDQUIST
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 18:06
Answers: 0
Ort: RÄTTVIK

Re: Batterifråga.

Inlägg av LARS LINDQUIST »

Varför provar ni inte på Batteripolen, dom har batteri som passar åtminstone till TA 03 till bra pris ( ca 650:-) och med bra amperstyrka. :?
Tubaman
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 jun 2013, 22:05
Answers: 0
Hoj: xl transalp v 94

Batteri

Inlägg av Tubaman »

Måste byte batteri - fundera på Biltema variant men "you get what you pay for" - altså ofta skräp.

Jag har två extra ljus som dra 110w utöver helljus. Några förslag om amper? :?

Jag har bra efarenhet av en stark batteri till bilen där jag har tre 100w extraljus. Mycket vilt om kring där jag bor... :x

Vet inte hur bra generator effekt kan vara på TA 600 V. Hur ska man räkna?

TACK för hjälpen!

edit: flyttade inlägget till redan existerande batteri-tråd // mod//
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av botte »

Ett batteri är precis som det låter bara en behållare, för energi i detta fall. Om du förbrukar mer än vad generatorn laddar så blir du utan ström i viket fall som helst oavsett hur bra, stort batteri du än har.
Jag kommer inte ihåg vad TA;n laddar men 110 utöver normalbelysning låter extremt mycket. Jag kör med två 10 watts ledljus och det verkar fungera.
Det som är viktigt är, att generatorn orkar att försörja förbrukarna med energi och lämna ett litet överskott till batteriet.
Om den inte orkar det så blir du utan ström förr eller senare, om du inte sätter batteriet på laddning. Batteriets kapacitet är viktigast vid start och om man kör korta sträckor så att generatorn inte hinner ladda.
Gällande bilen: Om du har 300 watt i extraljus plus ca 300 watt till i förbrukare så skulle ett normalt batteri klara att hålla det fungerande i max 1 timma om du inte har laddning, sedan har du ingen ström att starta med, men moderna bilar har förvånande mycket att ladda med.
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av Stefan »

För länge sedan elläran, men när det gäller watt kontra ampere, tänk i runda slängar så här:

Watt/Volt=Ampere. Ungefärligen då. Alltså, hänger du på 100 W belastning, så drar det 100/12= ungefär 8,3 Ampere.

Vad hojen drar utan extragrejer, liksom vad generatorn kan ge, bör väl instruktionsboken kunna tala om, antar jag :conf: Då har du ju kvar vad du kan hänga på.

Däremot tror jag inte du har mycket att välja på, hojen (dess batteriutrymme) begränsar ju batteriets formatfaktor, och den medger inga större variationer.

Men, glöm Biltema! Visst, det sägs att man KAN hitta ett bra batteri där, men...

Jag skulle gå på original, och be killarna räkna vad du kan hänga på i Ampere resp. Watt.

Nu vet du i alla fall hur du jämför dem :naughty:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av Fibern »

Generatorn på Transalp 1991-1999 laddar 310 watt. Man bör ha minst 12Ah batteri.

http://www.hondamc.com/upload/Download/ ... 091-99.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det sen är ett batteri från Biltema eller annan försäljare, är väl mer en fråga om tilltro till varorna.
Jag vet en (på detta forum faktiskt) som haft ett gel-batteri från Biltema, i minst fyra år och den hojen startar varje vår utan extra laddning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Tubaman
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 jun 2013, 22:05
Answers: 0
Hoj: xl transalp v 94

Re: Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av Tubaman »

Tack för svar! Respect. Vill gör matte och fatar beslut. Jag är mest imponerad att ni ta tid att svara frågor stavad med kass Svenska. Detta är klart bäste forum på nättet!!!
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Batterifråga - vad ska jag köpa?

Inlägg av botte »

Tja! Fibern har inte helt rätt, batteriet är djupurladdat ett par gånger. Laddat det har jag fått göra ett par gånger.
En gång körde jag in hojen i garaget och fällde ned stödet, sökte nycklarna ett par dagar eller någon vecka efteråt hittade de i tändningslåset., tändningen med belysning var lämnad på.
Satte på laddare och förväntade mig ingenting, men det blev liv i batteriet igen.
Men som fibern insinuerar så är jag mycket dålig på att komma ihåg att underhållsladda (när det inte är säsong, vem bryr sig), men om inget är lämnat på under vintern så startar den den efter ett tag, utan att jag laddar batteriet.
Angående kvalitén på batterier, så kanske det inte finns så många tillverkare på marknaden. Batterierna märks kanske därför med olika namn beroende på vad beställaren specificerat och jag gissar att lågprisföretag har stor acceptans på spridning därför är det lite lotteri att handla av dessa, men om man har tur kan du få ett billigt och bra batteri. *thumb_up* :D :) :clap
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar