Fråga om innerslang till Transalp -11

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Stefan »

Tänkte försöka börja byta mina däck själv. Men, jag gissar att det kan vara bra att ha en (eller fler) extraslang att ta till första gången. Men, när jag kollar runt lite efter dimensionen 100/90-19 (som knarren kommer med i original), ser det rätt mörkt ut. Hojdack.se hade ETT i lager, andra ställen inga.

Då antar jag att man inte behöver hamna exakt i dimension, gummi flexar ju. Jag gissar också att det kan vara bra att få rätt på 19", andra dimensioner där borde töja lite väl mycket.

Men, då undrar jag hur mycket och åt vilket håll det är OK att att töja de andra måtten upp/ner utan att utsätta slangstackaren för onödig påfrestningar? (Tänker mer långvarig användning, inte bara halta hem efter senaste punkan) Och vilka närliggande dimensioner är vanliga=lagerhållna hos näthandlarna? (Klickade runt lite på hojdackonline, men hittade inte mycket) Kanske någon som kan länka till någon bra och seriös text om detta? Eller är jag helt ute och cyklar?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Fibern »

Hej Stefan. Har du inget Biltema i närheten?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... -MX-82473/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Stefan »

Fibern! (Nu saknar jag "bugar ödmjukt och tillber"-smileyn). Du är ju kung :respekt:
F-n, det var ju bara tidigare i våras jag kollade runt på deras sortiment, hittade bara tämligen avvikande dimensioner :oops:
Well, antingen missade jag nå't, eller så har något tillkommit, skit samma, TACK! :hug:
Hoppas tid ges för ett besök i morrn, däck + EN slang finns hemma :banana
Sen återstår ja bara om den finns hemma i Uppsala som ligger nästan runt knuten, eller Västerås två knutar bort, den biten kan ju oxå vara ett aber ibland :frust:
Men, återigen, tack för hjälpen *drinking_cheers*
:blå:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Fibern »

Äsch... :oops: ...så där säger du väl till alla...
Kung? Nejdå, inte ens prins. 100% proletär. Men tack ändå... *drinking_cheers*
Nej men allvarligt, Biltema har gjort om hemsidan. Har blivit svårare att leta tycker jag. Har dessutom själv stått med oförättat värv, då just min slangdimension varit slut när jag väl gjort mig omaket med dom 4,5 milen till Storheden utanför Luleå. Däremot är det prisvärda slangar.

Har du inte närmast till Jakobsberg och Ikea i Barkarby? Om nu Biltema finns kvar där. Är väl en femton år sedan jag var där.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Stefan »

Nu tänker du nog på Micro... Det var de som låg överst i Ikea-huset i Barkarby. Jag har då aldrig sett något Biltema där, vågar nog säga att de aldrig funnits där. Och Micro finns väl inte ens längre? I alla fall ligger det något annat där nu.

Nä, Uppsala eller Västerås gäller härifrån. Men, vi drar till Värmland på semester i morron, så jag skall kolla efter dem och ett par andra grejer där, i Karlstad. På något sätt har de bättre ordning där...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Fibern »

Ja fanken, det var nog Micro....minns bara att det var nåt med bildelar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av jerkonetti »

Inget ont om Biltema, tvärtom tycker jag det är bra för branschen med någon som trycker priserna nedåt, men deras innerslangar tycker jag personligen inte håller måttet. Har kört med dom på endurocykeln men slutat. Dom håller helt enkelt inte i skogen. Dom kanske har blivit bättre men jag vill inte chansa, framhjulspunka i hög fart = obra...
Trevlig midsommar *drinking_cheers*
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fråga om innerslang till Transalp -11

Inlägg av Stefan »

Får ta det under övervägande. Å andra sidan är det ju ingen direkt endurohoj man kör :mrgreen:
Men, pris och ( i bästa fall tillgång), gör att det känns som en slang att öva upp färdigheterna på. För en hundring gråter man ju inte blod om man nyper sönder en eller annan *thumb_up*
Detsamma! *beer_buddies*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar