Krånglande tändstiftbyte

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Krånglande tändstiftbyte

Inlägg av Fibern »

Fick ett ryck halv tolv i natt. Knallade ut i garaget och tog loss stiften, fyllde batteriet med vatten och stoppade i laddaren. Tyckte motorn gick lite orent, typ på tre stift eller liknande, när jag åkte hem från jobbet. Så i morrn blir det att inhandla fyra nya.
Och mycket riktigt så satt det NGK DPR8EA 9 (rätt Saarela) *thumb_up*
Kommer att kolla gnistan på samtliga kablar innan pluggen dras fast.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Brisk tändstift

Inlägg av Fibern »

Vet någon hur ofta man bör byta stift på dessa motorer? Har ingen instr.bok och manualen som tidigare gick ladda ner, försvann med min förra dator när den drog sin sista suck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Brisk tändstift

Inlägg av hogge »

@Fibern 1200 mil iallafall på 600 ock 650:an. Vet ej om 700:an har Iridiumstift då dessa har stift har 2400mil bytesperiod istället.
Hogge :silver:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Brisk tändstift

Inlägg av Fibern »

Tack för det Hogge. Då ligger jag nog ganska rätt i antalet körda mil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Brisk tändstift

Inlägg av Fibern »

Glad i hågen av att relativt lätt fått loss samtliga stift satte jag igång att plugga i nya. Började sockså med det bökigaste, det under tanken. Gick bra (visade sig senare att främre vänstra var värre) och fortsatte med främre vänstra. Upptäckte då att gummit som håller stiftet i nyckeln var borta. Bara en liten del längst in satt kvar. Alltså avslitet. Trodde först det satt kvar på det nyss isatta, men då jag efter en halvtimmes pillande fått ut detta så fanns inget gummi där. Puts väck. Nu har jag inte letat i hela garaget, men den biten borde rimligen finnas inom närområdet jag befann mig på. Tro aldrig något ska gå lätt, du blir bara besviken. :ffs :frust:
Min fråga blir, har någon annan råkat ut för något liknande?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Brisk tändstift

Inlägg av Jimmy.s »

går rätt smidigt att få upp stiften med en magnet"penna" i värsta fall, gärna en med böjbar hals typ en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-19230/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Krånglande tändstiftbyte

Inlägg av Fibern »

Efter några minuters krånglande med en järntråd, fick jag upp gummi-pluppen som ska hålla stiftet. :)
Så här ser den ut och man ser tydligt midjan som ska hålla den på plats mitt i midjan på hylsan. Den håller stiften bara i gängan på toppen.

Bild

Ska försöka med en bit plastslang innanför gummibiten så att den inte kan glida ner på djupet, vilket var vad som hade hänt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar