Vad kör ni med för däck???

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Ekman skrev:Jag kör med T63 bak och MT21 fram. Bland det närmaste man kommer cross däck som även går hyfsat på asfalt. Grymma på grus. MEN vinande ljud på landsvägen.. Lite störande men står ut med det då jag vill ha fäste på gruset:D
Körde det på min DR650R och tycker det funkade bra både på asfalt och grus. Jag är lite sugen på att dra på det på transan nu när mina originaldäck börjar ha sett sina bästa dagar.

Någon som vet om man får plats med ex MT21 fram på en -08a? Jag tycker att skärmen sitter väldigt tajt.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Golf_GTR skrev:Nej det är ett Bridgestone BT 45. Nu har jag kört 275 mil och nu är jag nere på slitage markeringen.

Jag kör nästan aldrig grusväg har kört max 2-3 mil grusväg.

Och jag kör mestadels fram och tillbaks till jobb, brukar hålla 90-100 km/h

Sen är det inte lätt att reklamera däck från Däckonline.

Men skit i det nu har jag beställt ett Metzler Tourance EXP får se hur länge det håller.
Låter mycket märkligt iallafall med ditt BT45

Bridgestone säger så här i sin marknadsförföring:
Citat: Det enda diagonaldäck på marknaden med två-komponents gummiblandning och silica i slitbanan! Detta sport touring däck ger många mil och hög komfort. Slut citat.

Läste dessutom att däcktest.com hade bra testresultat på ett BT45 med dim. 110/70 som de kört 2500 mil.
Svårt att komma ifrån tanken att det var något fel på ditt däck för så djäkla dåligt ska inte ett däck få va. Inte är mitt Trail vings 152 det iallafall. Efter 250 mil finns knappt tillsymmelse till slitage och då ingår även lite grusåka, föralldel snäll sådan som regel men ändå.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Efter 265 mil Norge-tour med nytt Michelin Sirac bakdäck, så kunde 1-1,5 mm förslitning uppmätas. Så nog verkar det märkligt om Bridgestone-däcket bara tål knappa 300 mil.
Det däcket kan knappast ha varit "friskt" från start.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag har kört på "originalen" Trail Wing denna sommar och nu är det 1,5-2 mm kvar på bakdäcket efter drygt 820 mil. Är inte det lite klent? Jag har kört kanske total 5 lugna mil på grus, resten asfalt.
Min kompis drar 1000-1200 mil på sina TKC80 på en trimmad BMW 1200GS. Och han mesar inte på gasen...
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Nu har jag kört ca 750 mil på mina Heidenau K60 och fått punka bak för andra gången. Mönstret är väl snart slut, har mest åkt asfalt om jag ska vara ärlig. Nästa vecka åker ett Michelin Sirac på. Fram är Heidenau fortfarande fräscht.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Maxxis?

Inlägg av rydde »

Har nån provat de här Maxxisdäcken som http://www.hojdack.se har?

Maxxis M6017 Traxer 90/90-R21 (619 kr)
Maxxis M6017 Traxer 130/80-R17 (748 kr)
(mer asfalt)

sedan finns även

Maxxis M6006 Dual Sport 90/90-R21 (632 kr)
Maxxis M6006 Dual Sport 130/80-R17 (671 kr)
(mer offroad)
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

joeng38 skrev:Nu har jag kört ca 750 mil på mina Heidenau K60 och fått punka bak för andra gången. Mönstret är väl snart slut, har mest åkt asfalt om jag ska vara ärlig. Nästa vecka åker ett Michelin Sirac på. Fram är Heidenau fortfarande fräscht.
Är det däcket som orsakat punkteringarna?

Jag siktar också på att lägga på Sirac nu och så får det bli TKC80 till nästa höst istället.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Nä, nåt metallspån. Förstå gången en skruv.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Andy
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 22:12
Answers: 0
Ort: XL650V-02 Malmö

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Andy »

Hej grabbar! Är ny här och är en återfallsknutte från R Cykel stadiet. Köpte en Transa -02 som är uttagen -0309.
Precis.
Behöver ett par nya sulor till hojen..... Mest Touring. Någon som har koll?
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av cub »

Andy skrev:Hej grabbar! Är ny här och är en återfallsknutte från R Cykel stadiet. Köpte en Transa -02 som är uttagen -0309.
Precis.
Behöver ett par nya sulor till hojen..... Mest Touring. Någon som har koll?
Tja jag är nöjd med Michelin Sirac. Inte bara asfaltsdäck utan funkar helt okej om/när man hamnar ut på något grusparti också.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Fibern »

Andy skrev:Hej grabbar! Är ny här och är en återfallsknutte från R Cykel stadiet. Köpte en Transa -02 som är uttagen -0309.
Precis.
Behöver ett par nya sulor till hojen..... Mest Touring. Någon som har koll?
Hej Andy. Anders här. Precis som cub säger, Michelin Sirac funkar utmärkt på både asfalt och grus. Dessutom hyggligt slittåliga. På länken nedan har du bra priser på mc-däck.

http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&noprodcat=1
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Andy
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 22:12
Answers: 0
Ort: XL650V-02 Malmö

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Andy »

Tack för svaren. Blir väl Michelin. Såg att det fanns en annan modell. Anakee, ser lite mer landsvägsaktigt ut.. Någon som testat? Kommer väl bli mest pendling till och från jobb. Sen vill man ju kunna ut och smiska lite grus. :lol:
Ska bli skönt med nya sulor. Hela hojen skakar och vobblar som fan, framdäcket har nog aldrig blivit bytt.
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Sanna H »

Andy skrev:Tack för svaren. Blir väl Michelin. Såg att det fanns en annan modell. Anakee, ser lite mer landsvägsaktigt ut.. Någon som testat? Kommer väl bli mest pendling till och från jobb. Sen vill man ju kunna ut och smiska lite grus. :lol:
Ska bli skönt med nya sulor. Hela hojen skakar och vobblar som fan, framdäcket har nog aldrig blivit bytt.
Jag bytte till Anakee både fram och bak i somras och är jättenöjd. På asfalt funkar de suveränt bra, på grus är jag nog inte tillräckligt duktig för att kunna säga nåt men de känns inte sämre än de TrailWing som satt på från början.

Vobblet känner jag igen, under några veckor körde jag med nytt bakdäck och slitet framdäck, och när jag motorbromsade från ungefär 70 och bara höll löst i styret började den vobbla hysteriskt. Nytt framdäck gjorde susen!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Olle Å »

De däck som var förvånandsvärt bra på asfalt var ju Michelins T63, fram och bak. Har ju kört en massa grus med dem och där funkar de ännu bättre. Enligt sista prislistan kostar de utan frakt 1610:- Jag kör nu på vintern med de däcken dubbade. Använder skruvdubb, som jag tar bort i vår och kör slut på dem.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Olle Å »

Kör gärna med Michelin T63 då det är mycket löst grus blandat med singel, som det är vår och höst. På sommaren då det blir mera asfalt så åker Sirac på . PÅ vintern kör jag med crossdäck och dubbat.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av rydde »

Har nu bytt till nytt framdäck, Heidenau K60. Detta verkar vara ett trevligt däck som lär ska ge goda egenskaper på grus utan att för den delen vara alldeles för kortlivade på asfalten.

I helgen blev det ett första "test", ett stycke på en blöt väg med sand och grus och snöfläckar. Framhjulet styrde överraskande bra dit jag pekade det, trots besvärliga förhållanden. Nu var det bara en bit vi provade för det såg ut att vara lite för mycket snö kvar än, men det lilla man hann testa var positivt!

Bild
Bild

Jag flyttade bild nr2 lite.
/Admin Tramsvalp
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re:

Inlägg av cub »

cub skrev:Jag har kört på "originalen" Trail Wing denna sommar och nu är det 1,5-2 mm kvar på bakdäcket efter drygt 820 mil. Är inte det lite klent? Jag har kört kanske total 5 lugna mil på grus, resten asfalt.
Min kompis drar 1000-1200 mil på sina TKC80 på en trimmad BMW 1200GS. Och han mesar inte på gasen...
I fredags bytte jag mitt Trailwing fram som suttit på sedan inköp. 1721 mil höll det och det får väl kännas som ett bra resultat. Drygt dubbelt så länge som mitt Trailwing bakdäck. Nu blev det TKC80 både fram och bak. Dags för lite mer gruskörning.....när tiden finns..
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Stefan »

Var hittade du Heidenau? Eller kanske rättare sagt, var hittar man både bak- och framdäck till XL700 -11? (130/80-17) Ser ut som ett vettigt kompromissmönster. Kör du själv samma bak? Erfarenheter?
rydde skrev:Har nu bytt till nytt framdäck, Heidenau K60.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av rydde »

Stefan skrev:Var hittade du Heidenau? Eller kanske rättare sagt, var hittar man både bak- och framdäck till XL700 -11? (130/80-17) Ser ut som ett vettigt kompromissmönster. Kör du själv samma bak? Erfarenheter?
Jag testade bara K60 fram, hann aldrig nöta ner mitt Michelin Sirac bak innan jag bytte transan mot en vara. Det hade blivit K60 bak också om jag haft kvar den. Däcket som sådant är bra, fast det tjuter lite på asfalt när man kommer upp i ~90 så man bör nog tänka sig för vad man vill offra (optimal vägkomfort vs bättre grusegenskaper).

Någon skrev nånstans att TKC80 fram + K60 bak är en bra kombination... kanske någon kan kommentera om TKC80 fram är tyst i 90+ på asfalt?

Värt att väga in är också om kanske K60 Scout är ett bra alternativ. Det är ett nytt (nåja...relativt) däck från Heidenau som är aningen mer asfaltsbetonat, men likt i själva mönstret.

Hursomhelst så var det på http://www.mcdackonline.com/ jag beställde mitt K60. Däremot hittar jag inte K60 130/80-17 hos dem, kanske kan du använda 120/90-17 (obs, måste verifieras med nån XL700-kännare) eller fundera på scout varianten.

Så nu är blev allt solklart, eller? :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Stefan »

Kanske inte helt, men man får väl ta det bit för bit :P
Tack för input!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar