Vilen kedja skall jag välja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
pierrebackstrom
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 jun 2015, 13:15
Answers: 0
Hoj: XL 600 -99
Ort: Skellefteå

Vilen kedja skall jag välja

Inlägg av pierrebackstrom »

Tjena,

Har nu ägt en transalp- 99 i 5 år ,och den har fungerat bekymmersfritt. den har rullat 1800mil.
Tänker ge de lite "pay back" time i form av kedjebyte å ventiljustering filter mm.
Våran auktoriserade Honda säljare i Skellefteå vill ha 2100 för en standard drivpaket drev å kedja.

Spinning wheel tar 1750 kr för "O-ringskedja ekonomi " å drev.

Honda Säljaren kunde inte upplysa ifall det var en O-ringkedja..
Är det standard O-ring är min fråga ??
Samt kan man välja en kejda med kedjelås från spinning wheel , dom har tydligen båda alternativen.

/Pierre
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vilen kedja skall jag välja

Inlägg av V Saarela »

Tackar skye *thumb_up*

@pierrebackstrom. Om det är orginalkedjan på så torde det vara en o-ringskedja. Så var det nog med dom första Varaderorna också.

Med tiden så har det ju skett en utveckling, så idag finns massor av olika kedjor. Det som säljs mest är då kedja med sk X-ring. En o-ringskedja duger gott till din, men en X-ringskedja är starkare och med det brukar också medföra längre livslängd.

X-ringskedjor brukar bara ha nitlås. Vill man ha ett clipslås till det så måste man beställa det separat. Rekommenderar att man nitar en kedja, men visst, det funkar också med clipslås....bara man är noggrann med monteringen av den

Drivpaketet som skye länkar till är en JT x-ringskedja med en dragstyrka för hojar upp till 130hk. Ett clipslås till den går på 19:- (finns andra kedjemärken också EK,RK,Regina mm )

Dreven är från JT som satt original på Honda. Skillnaden är bara att när den gick ut från fabriken så satt det en sk ljuddämparmatta på drevet. Eftermarknadsdreven har normalt inte det.

Mejla mig bara om du undrar nåt :)
[email protected]
Skriv svar