Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Stefan »

Som en del av er vet, hade jag ju lite bekymmer med kedjan senast. Det böjade väl redan på vägen upp, i Robertsfors. På hemvägen började jag mer och mer tro att det var en länk som hade skurit.

Efter att ha vilat ett tag (och haft lite annat för mig), tog jag tag i saken nu i afton.

Av med kedjeskydd, kåpa över framdrevet och upp med knarren på lyften.

En teori var ju skit innanför kåpan över framdrevet. Visst, skitigt, men inte till den milda grad:

Bild

Krafsade bort det värsta, men den orsaken kunde jag utesluta. Sedan blev det koll på dreven Efter lite provrulla på lyften):

Fram:

Bild

Visst, lite hajfenor, men knappast orsak till det oljud jag hade :conf:

Bak:

Bild

Njaa, lite samma där...

:conf:

Sedan tog jag och kollade riktningen på kedjan, och där lämnade det en del i övrigt att önska :shock:

Eftersom jag var rätt noggrann med den biten när jag återmonterade efter byte av bakdäck, så måste jag ha missat något litet, typ sandkorn under mutter/bultskalle vid åtdragning :conf:

Det skulle ju kunna förklara varför kedjan blev SÅ slak i Robertsfors. Om så, visar det ju bara hur viktigt det är att hålla rent :rtfm

Nåväl, kontentan blir att jag gjorde rent(renare) här och var, riktade upp hjulet för att dreven skulle ligga rätt, såg till att kedjan var 1 cm. slakare än manualen föreskriver. Rullade för hand lite fram och tillbaka i garaget (helt utan oljud), och avslutade med att smörja kedjan igen.

Jag får ju se om det räcker ett tag, i morgon ska vi (i bil) till Värmland på ett 60-årskalas *beer_buddies* *visslar* så provkörning får vänta till nästa vecka, och bättre väder, liiiite trött på regn just nu *yes*

Men, nyare framdrev finns berett om så skulle vara *thumb_up* Den som lever får se :D

Ser dock att drivpaketet är c:a 1000 mil gammalt och väl smort, så det var väl *fläkt* om inte det skulle hålla ett tag till.

Så, teorin för nu är då att olinjerad kedja till följd av slarv vid senaste montage av bakhjulet efter däckbyte var orsaken. Man får se vad nästa provtur visar...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Stefan »

Tog ett par turer nu i helgen som var, söndagen blev det 30+ mil. Icke ett bekymmer eller oljud *thumb_up*

Beställt ny kedja från Saarela som åker på till hösten tillsammans med originaldreven som ser ut att vara i mycket gott skick. Att jag bytte då, handlade nog mera om en misskött kedja (man lär sig över tid), men det blev ett drivpaket, och dreven är som sagt i gott skick, så det ska nog rulla på ett tag med den kombon. Så får det väl bli komplett paket nästa gång.

Min analys efter kontroll och justering, är som sagt att jag måste ha missat något vid återmontage av hjulet efter däcksbyte, mest sannolikt är väl bristande rengöring och något skräp i vägen, som sedan gav sig under resan. Som jag ser det, hade alltså vänster axelända hoppat framåt en bit i svingen, och därigenom orsakat ett rejält slack i kedjan. Väl i Robertsfors, gjorde jag ju som brukligt, spände kedjan likartat på båda sidor, Således fick jag ju med mig skevningen. Det var ett jäkla oväsen på vägen hem, men höll ihop gjorde det :clap

Väl jag tog i det igen, så var det alltså en rejäl misslinjering som visade att vänster axelända låg längre fram än höger.

Det var lite väl regnigt på vägen hem, så jag höll tummarna i stället för att försöka få koll på det efter vägen. En del av äventyret *thumb_up* :naughty: :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Peter »

Skönt när man hittar felet
Men om du ska byta kedjan, är det inte bättre att byta dreven också?
Jag tror att det är bättre om nya grejer får slita in sig tillsammans.
Det är bara en känsla jag har......


Från den fantastiska luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Såg ut att vara rejält nött på utsidan av framdrev. Mellan kuggarna. Borde då synas liknande på insidan av bakdrevet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Laffe »

@Stefan - är nog inne på både Fiberns och Peters linje... Kan ju vara kameravinkeln som spökar men nog ser framdrevet sletet ut, jag är novis i sammanhanget - men jag satt dit nya prylar på en gång *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Stefan »

Joo... jag tycker som er andra.... när min ekonomi är normal :frust: (Därav riktigt friska originaldrev i lådan hemma :lurk: )

Men, just nu får det bara lov att bli billigast möjliga, så får det hålla så länge det håller.

Så fort jag kommer i jobb igen och ifatt ekonomiskt, så blir det självklart ett komplett paket, men... "yuou can't always get what ya want" :roll:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Stefan »

Under normala omständigheter hade jag förvisso varit helt enig, men... Å andra sidan var priset på en kedja från VS betydligt mer överkomligt just nu, och risken att den manövern ska ställa till med annan skada (så länge jag håller koll på grejerna) vara tämligen försumbar, så dum eller ej, kan jag få ut ett antal mil till just nu, så tar jag allt den chansen.Och, för att förtydliga, jag tänker INTE lägga nya kedjan på dreven ovan, utan de får gå med gamla kedjan tills det börjar jäklas igen. Sedan byter jag alltså ut nuvarande drev mot originaldreven som då byttes ut i förtid och egentligen är i ett rätt bra skick, och lägger ny kedja på de dreven. Så det är den kombon jag hoppas ska ta mig en bit till.

Men, som sagt, så snart jobbsituationen ordnat till sig, lär jag ju byta hela drivpaketet. Men just nu känns detta som ett roligare alternativ än att ställa hojen, även om det kanske kommer dit också vad det lider :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Peter »

Då önskar jag ett stort lycka till kompis Hoppas det löser sig med jobb

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Laffe »

@Stefan - jag håller tummarna min vän och hoppas verkligen att det löser sig med nytt jobb för dig


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Ivar »

@Stefan

Så här brukar jag göra när stålarna tar slut

Bild

Skämt åt sido. Hoppas värkligen det löser seg med jobb for deg snart kompis.
Holler tummarna för deg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Jokern »

Även jag hoppas att du snart får ett jobb, så du inte behöver "snåla" in på mc åkandet

Ja 400kr mera för att få ett komplett drivpaket, kan ju vara mycket pengar, när inkomsten går ner vid arbetslöshet.

Lycka till i jobb sökandet.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Drivpaket, spcifikt efter XL-träff 2015

Inlägg av Stefan »

@Skye, snackat med Saarela via mejl, han håller med mig. Naturligtvis håller jag i princip med dig, men har jag nu ett par väldigt friska drev liggandes, så väljer jag den här vägen ändå. Jag har ju inte heller 100 hästar som sliter i grejerna. Lite beror det kanske på att jag inte heller hade koll på hur bra priser VS kan erbjuda förrän nu.

@VS, du lär höra av mig igen nästa gång det blir dags för inköp *thumb_up*

@Ivar, bra tips där, får testa det :mrgreen:

@Ivaradero & Jokern, tack, jag hoppas allt jag med...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar