Gaffelolja - Toma

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Toma
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 12 mar 2017, 19:51
Answers: 0
Hoj: Transalp 699-93
Ort: Varberg

Gaffelolja - Toma

Inlägg av Toma »

Hej på ett på forumet! Har idag gjort lite service på framändan på min XL600 balanserat hjul gjort rent och fettat in slutligen polerat och gjort rent skrot?? *thumb_up* Dåraktig men jag mår fint av sådan terapi! :clap Har nu tänkt att byta olja i gaffeln och vet en riktigt vad jag skall använda en expert rådde mig att ta vanlig motorolja 20\50 men ??
Kan man möjligen få något tips här. En sak som jag också söker är en ruta med lite mer dakarstuk på (mest för att jag tycker det skulle se fräckt ut) men har din hittat något ännu. Har i alla fall fixat blinkersen batteriet fått på styrförhöjare och handtagsskydd från Biltema och är faktiskt riktigt nöjd ännu så länge!


Hälsningar från Torben i Varberg
Toma
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 12 mar 2017, 19:51
Answers: 0
Hoj: Transalp 699-93
Ort: Varberg

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av Toma »

Polerat och gjort rent ekror skulle det vara!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av Fibern »

Toma, lite väl många olika kategorifrågor i samma inlägg, vilket gör att det egentligen borde ligga under "Allmänt snack".
Jag har därför ändrat rubrik och flyttat inlägget till denna underkategori och gällande gaffelolja lär säkert någon kunna svara, liksom på övriga frågor.
Vill du därutöver ha lite extra terapi, så finns dina frågor redan i respektive kategorigrupper, ibland också i flera olika exemplar. Det går ofta bra att hitta svar även i gamla inlägg.

ps. du har ett pm
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av JanneBoj »

Men varför inte ta gaffelolja i framgaffeln?? Om du läser här så står det att det ska vara 5w-olja
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av Bønne »

Du kan ikke bruge motorolie, det har en forkert viskositet (for tykt), og det skummer. Du skal bruge forgaffelolie med den anbefalede viskositet, alternativt ATF-olie (Automatic Transmission Fluid), begge indeholder antiskum additiver.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av Cesen Route »

Jag bytte gaffelolja idag. Jag hällde i Castrol helsyntet fork oil 5w. Mineral eller Helsyntet vilket är bäst?
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: Gaffelolja - Toma

Inlägg av Cesen Route »

Bytte gaffelolja häromdagen, har kört 1500 mil sen bytet i våras. Vart förvånad hur smutsig och tjock oljan var. Jag kollade hur mycket som rann ut och det var 5.5dl. Oljan var helt svart/grå i färgen och väldigt tjock i konsistensen.
Oljan som jag hällde i våras var Castrol forkoil helsyntet 5w. Castrols forkoil är ju helt klar i färgen där den är ny, typ samma färg som utspädd äppeldryck.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Skriv svar