Shell Helix? Oljetråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
MAD SWEDE
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 19:50
Answers: 0
Ort: Borås

Shell Helix? Oljetråd

Inlägg av MAD SWEDE »

Halloj boys! Vad kör ni med för olja i hojarna? Jag slog i Shell Helix ultra men tycker att det klonkar lite nu efteråt när man växlar.Kopplingen slirar inte men vill kanske inte frikoppla riktigt!? Spelar det så stor roll vilken olja man kör på bara det är hyfsad kvalisort?
Ha det gott
TA 600-97
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Ta en titt på antingen XRV750.NET eller Hondaklassiker.se och läs i artiklarna där om olja, samma artikel på båda sidorna. :)

Precis som balettkläder, snickarkläder och brandmannakläder har sitt specifika syfte har oljor, du bör inte använda fel - fråga en brandman eller en balettdansös! ;)

/Henning!
Användarens profilbild
2much4me
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 00:57
Answers: 0
Ort: Transalp -92 Falun

Ingen bil olja i mc med våtkoppling.

Inlägg av 2much4me »

Ingen bil olja i mc med våtkoppling.

Biloljan saknar skumdämpare och förorsakar både slirande och klibbande koppling.
Själv har jag kört alla mina mc:n på Castrol GPS 10/40 som är en delsyntetolja. Jag köpte en KLR600 som det var Helix i, och den cykeln hade problemen ovan. Dessa försvann efter oljebyte.

Mvh Martin
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Castrol GPS 10/40

Inlägg av botte »

När jag köpte min TA Fick jag fylla lite olja vid varannan tankning, ville även slira lite på kopplingen vid inspirerad körning.
Inspirerad körning innebär växlingar vid rödsträcket.
Efter oljebyte till Castrol GPS 10/40 så har oljeförbrukningen halverats och slir tendenserna nästan fursvunnit.

Sensmoral: Kör aldrig en MC med våtlammeller på bilolja (vilket jag misstänker att tidigare ägare hade använt.
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar