Glitch vid start

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Min Varadero 04 har fungerat prickfritt i nära 5000 mil, men nu har jag vid en 3-4 tillfällen råkat ut för en märklig glitch när jag tryckt på startknappen. Man hör startmotorn dra igång en halv sekund för att sedan tystna i en halv sekund som om strömmen bryts för att sedan starta precis som vanligt. Varje gång detta sker har trippmätarna och klockan nollställts vilket är irriterande. Är det någon som har en ide´ om vad detta kan bero på? Kan det vara något krångel med antennen i nyckeln, eller kanske solenoiden, om det nu finns en sån i en mc-startmotor? Alla förslag på lösningar mottages tacksamt.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glitch vid start

Inlägg av V Saarela »

Känns spontant mer som ett jordfel.(glapp)
Kolla att batteriets jordkabel sitter som den ska på båda sidor. Kolla även säkringar(huvudsäkring framför allt)


:vs:
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Tack för detta tips. Har kollat vid batteriet och där sitter kabeln fast som den ska. Hur mycket måste man plocka ner för att hitta var jorden sitter fast i andra änden?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glitch vid start

Inlägg av V Saarela »

Nu är det ju lite spekulationer som du förstår, men nånstans ska man börja. Nån får väl fylla på med förslag

Nyckel har du väl en reserv att använda. Dessutom så brukar väl antennen vara mer on/off, dvs....funkar den inte så snurrar startmotorn på oavsett, dvs några avbrott gör den inte i startmotorn.

Följ minuskabeln till jord. Hur mycket det är att plocka har jag inte tänkt på, men det kan ju inte vara mer än sidokåpan. Kolla också(rucka lite) huvudsäkringen.(ärjad, högtryckstvättad mm)
Som sagt, känns mer som ett jordfel nånstans.


Inget galet med batteriet, dödarknappen, tändlåstet, tvättat hojen fel med högtryck, hojen står alltid ute etc......mer.....nån?
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Tack för snabb respons! Jag ska ut och kolla era förslag så snart jag hinner. Batteriet är bara 1 år gammalt och underhållsladdat under vintern, så jag tror inte att det är boven. Minuspolen är åtdragen vid batteriet, men jag ska följa ledningen och se hur det ser ut där den slutar. Ska också kolla säkringar. Jag hör av mej igen när det är gjort.
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Kollat minuskabeln vid bägge ändar. Hittar inget konstigt.
Kollat alla säkringar. Hittar inget konstigt.
Kollat alla sladdar jag ser. Hittar inget konstigt.
Har knäppt på dödarknappen fram och tillbaka för att ta bort eventuell oxid. (Jag brukar inte använda den)
Provat med reservnyckeln.
Felet kvarstår.
Har aldrig tvättat hojen med högtryckstvätt, men det var ju det där regnvädret i Dalarna för två säsonger sen...... :)
Hojen förvaras i garage när jag inte är ute och kör.

Nu får en riktig mekaniker ta en titt. Det finns väl reläer som kan mätas upp och annat som jag inte förstår mej på.
Återkommer när jag har svaret på gåtan.
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Sista veckan har jag startat helt normalt utom 2 gånger då det blivit glitch. Vanligtvis startar jag med växeln i neutralläge, men vid de båda glitch-tillfällena hade jag 1:an i och kopplingen indragen. Kanske en ren tillfällighet, eller också nåt att gå på. Skulle kanske kunna ha att göra med sidostödskontakten som kan bryta tändningen om stödet är nere...?
Till mekaniker på tisdag.
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Gick ut i garaget idag för att testa min teori. Tänkte genomföra några starter med växeln i neutralläge och några med 1:an i för att se om det gick att fastställa ett samband. Redan vid första starten sprack min teori, då det glitchade med växeln i neutralläget. Men redan vid tredje starten dog batteriet! Så det troliga är att allt beror på ett dåligt batteri, precis som både Skye och Saarela föreslagit.
Jag har nu kollat, och batteriet är 2 år gammalt, inte 1 år som jag trodde (tänk vad tiden går). Lite överraskad är jag ändå att det inte hållit längre, fastän jag underhållsladdat det både under vintern och även då och då under säsongen. Det batteri som satt i Varan när jag köpte den höll i 5 år. Att det går fortare och fortare att ladda batteriet kanske också är ett tecken på att det blivit dåligt?
Så nu gäller det att hitta ett bra batteri till hyggligt pris. Biltema verkar bara ha tom årsmodell -02. Något tips?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glitch vid start

Inlägg av V Saarela »

Jag köper en hel del grejjor från Biltema. Dock så finns det några saker jag aldrig skulle köpa därifrån, bl a batteri. Ojämn kvalite och oftast kasst. Funkar bra så länge hojen startar direkt. Har haft nu två hojar med nya biltemabatterier....efter första tömningen/halvtömningen så fick jag aldrig tillbaka strömmen ordentligt.
Biltemabatteri köper man bara om man ska sälja hojen :)

Nåja, jag har kastat åt helvete dom och köpt one and only, Yuasa Japan. Det är ganska skönt och veta....startar inte hojen direkt så kan man mata på länge ändå på starten :) Dessutom så håller ett sånt batteri hur länge som helst om man sköter om den. Reservation då givetvis....allt kan ju gå sönder ändå.

Yuasa hittar man till en spottstyver utomlands. Tyvärr är ju transport av syra dyrbart så det gäller nog att hitta en liten fuling som skickar dom som vanliga paket.

Ebay eller testa och knappra in här batteriet med frakt http://www.mdsbattery.co.uk/
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glitch vid start

Inlägg av V Saarela »

Verkar som just till Varaderon(den slutna) har mindre ojämn kvalite, vet en till äldre Varadero som det funkat för....
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Glitch vid start

Inlägg av ROLLE »

YEEESS samma här,,,KÖPER DET ""ALLTID""
Yuasa Japan , (tillverkas i flera länder) ""Kvalite"",,,,,om du köper deras vanliga sortiment,,

tex
BMW gs1200,, körde med EXIDE, (säljes under flera namn) gel,var kass till denna mot tungstartade motor,
Nästan alla fick problem ,,nu har dom nytt fabrikat,

Åker du me extra utrustning/korta sträckor,, -kolla ditt batteri oftare,, ladda på det ibland,+ gör ren anslutningar
Gäller även morderna gel/slutna (självurladdar säger tillverkaren)

Har Biltema batteri,i min 01,som satt på när jag köpte hojen i vintras,(GEL),,just nu bra fjong i det ,,
återkommer om det pajar,,,,,,,,,,,r
gunsjo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 17:15
Answers: 0

Re: Glitch vid start

Inlägg av gunsjo »

Batteriet som sitter i är ett MAX YTX20A-BS. Beställde just ett Yuasa YTX20A-BS hos MC-delen i Halmstad. 1238:-. Får det i morgon. Snabb service.
Tack till alla som intresserat sig för mina problem *thumb_up*
Skriv svar