Bromsok Transalp

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Bromsok Transalp

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Hitta ett bromsok i en sopdumpsäck i en skog - komplett när ja var o fiska

Känner igen det och det är samma som Transalp,Africatwinnens m.fl nästan garanterat

Stämplat T26 rakt bakåt vid intaget , sedan in mot hjulet 8T3 samt även lösa fält med 3 samt 27
Själva fästet med bulthål har fält med 555 ,8T2 samt 1

Nån som behöver ett eller har tid att glutta på sin vad som står stämplat
Olofami
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 00:04
Answers: 0

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Olofami »

Klosterdalens stora fasa skrev:Hitta ett bromsok i en sopdumpsäck i en skog - komplett när ja var o fiska

Känner igen det och det är samma som Transalp,Africatwinnens m.fl nästan garanterat

Stämplat T26 rakt bakåt vid intaget , sedan in mot hjulet 8T3 samt även lösa fält med 3 samt 27
Själva fästet med bulthål har fält med 555 ,8T2 samt 1

Nån som behöver ett eller har tid att glutta på sin vad som står stämplat

Ber om ursäkt för bump om det hade varit bättre att skapa ny tråd.

Jag är på jakt efter ett fungerande bromsok fram till min XL600V '92, alltså bromsok från Nissin. 4300kr för ett nytt känns sådär..
Har ringt till flertalet MC-skrotar utan lycka, och även beställt ett från England som visade sig vara fel. Tydligen är det skillnad på de som såldes i Storbritannien och de som såldes i Tyskland, trots samma modellnummer och årtal.

Hur som helst, någon som har ett tips? Vore evigt tacksam för en lösning nu efter att ha försökt få liv i det nuvarande i 11 timmar..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

vad är det för fel på oket? Om kolvarna fastnat brukar det gå att ta loss oket från gaffeln och pumpa ut kolvarna med bromshandtaget.
Lägg bara ett bromsbelägg som stopp så inte bara den ena kolven pluppar ut.
När de kommit så långt brukar de gå att lirka ut. Sen brukar jag göra rent kolvar och hål med 5-56, hushållspapper och naglarna.

Eller är det beläggens styrpinne som fastnat?


Det bromsok som Klosterdalens stora fasa hittade kan nog passa lite varstans. Siffrorna stämde inte alls med mina (utom 27) så jag köpte ett på skroten. Helt andra siffrot där med, utom 27, trots att det var till en xl650v.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olofami
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 00:04
Answers: 0

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Olofami »

Tramsvalp skrev:vad är det för fel på oket? Om kolvarna fastnat brukar det gå att ta loss oket från gaffeln och pumpa ut kolvarna med bromshandtaget.
Lägg bara ett bromsbelägg som stopp så inte bara den ena kolven pluppar ut.
När de kommit så långt brukar de gå att lirka ut. Sen brukar jag göra rent kolvar och hål med 5-56, hushållspapper och naglarna.

Eller är det beläggens styrpinne som fastnat?


Det bromsok som Klosterdalens stora fasa hittade kan nog passa lite varstans. Siffrorna stämde inte alls med mina (utom 27) så jag köpte ett på skroten. Helt andra siffrot där med, utom 27, trots att det var till en xl650v.

Tackar för svar. Jo jag försökte med det först. Den ena kom ut, och vid försök att pumpa ut den andra tog jag i så hårt att bromshandtaget gick av... Har sen försökt med tryckluft utan minsta tecken på framgång, och även lagt det i diesel ett par dagar. Har försökt att banka IN kolven med kopparklubba men vågar inte ta i mer. Sista alternativet jag läst om nu är fettspruta, men det känns som att när det gått så här långt spelar det ingen roll om jag får ut det med fettsprutan, för det lär inte gå att rädda i alla fall...

Har varit i kontakt med några tyska skrothandlare, och har 2 av dem ute och letar på sina cyklar. Är inte långt ifrån att skrota helvetet och köpa mig en mopedjävel istället..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

På den här sajten listar de inbland vilka andra hojar delarna passar på:
http://zsf-motorrad.de/product/129476 om det kan underlätta letandet.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

Tramsvalp skrev:På den här sajten listar de inbland vilka andra hojar delarna passar på:
http://zsf-motorrad.de/product/129476 om det kan underlätta letandet.
Borde passa med
•XL-600-VV
•XL-600-VW
•XL-600-VX
•XL-650-V1
•XL-650-V2
•XL-650-V3
•XL-650-V4
•XL-650-VY
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olofami
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 00:04
Answers: 0

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Olofami »

Det gör det absolut. Tackar. =)

Har kikat på XR650 redan, oken ser lite annorlunda ut men ska passa verkar det som.
Tramsvalp skrev:
Tramsvalp skrev:På den här sajten listar de inbland vilka andra hojar delarna passar på:
http://zsf-motorrad.de/product/129476 om det kan underlätta letandet.
Borde passa med
•XL-600-VV
•XL-600-VW
•XL-600-VX
•XL-650-V1
•XL-650-V2
•XL-650-V3
•XL-650-V4
•XL-650-VY
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

Jag tycker du ska titta närmare på Klosterdalens ok. Själva oket kan passa på ditt gamla fäste.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsok Transalp

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Satt de så jädra hårt så bromshandtaget gick :shock: - då sitter det.

Lämna det till en mekanisk verkstad o renovera sen.

Till detta ok hitta jag gamla bromsbeläggs förpackningar där det stod en massa hojar varav transalpens.
Så det är osäkert om det är samma kolvdiamterer t.ex - kolvarna är svarta och rundande o botten där dom sitter.
Grejen är att jag tycker den har tjockare packningar och mindre bromskolvar än vad jag kommer ihåg - de e osäkert dock :conf:

Men kolla vad nån verkstad kan tänkas lösa det för - nån kanske kan göra det som hobbygrej på nån större - är det lite större verkstäder som inte tar småjobb kan det vara ok.
Skriv svar