vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av mattias_wennberg »

Hej!
Undrar om nån kan hjälpa till!? Varadero -01 6900 mil som vid halvkraftiga o kraftiga gaspådrag vibrerar till när den passerar 3000 varv och det låter även lite rasslande, men bara då. Sen hugger den till lite grann ibland om jag kör länge på låga växlar, typ som att växeln hoppar i läge med lamellen fast hårt. Någon som kan ge svar? Har några dagar kvar av min garanti kvar från firman jag köpte den av, tror ni det går på den om det är nåt?
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av mattias_wennberg »

Tack för snabbt svar!

Har idag gjort rent kåpan och under densamma. Sannerligen en grisig historia, men jag tog en liten provtur för en stund sedan, inte så lång så en längre tur kommer imorn men problemet verkar avhjälpt!

/ Mattias
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Främre kedjedrev

Inlägg av mattias_wennberg »

Hej hopp!

Någon kanske minns att jag förra året skrev en tråd om att min Varan -01 vibrerade vid gaspådrag runt 3-4000 varv. Jag fick då rådet att plocka bort kåpan och göra rent bakom densamma. Sagt och gjort men jag meddelade aldrig resultatet då jag inte provade att köra samma dag som jag gjorde rent.

Hur som helst så kvarstod problemet men beroende på tidsbrist och tillfällig lösning genom att helt enkelt inte dra på vid de varvtalen så föll det hela i glömska tills nu då hojen åter är ute på vägarna.

Jag har nu plockat bort kåpan med idén om att drevet kanske eventuellt sitter löst och därmed orsakar vibrationerna. När jag ruckade på drevet upptäckte jag att det i djupled går att med fingerkraft rucka iallafall ett par millimeter (ej exakt uppmätt, men det är en tydlig ändring).

Jag har konsulterat min Haynes men inte blivit mer klok av det. Jag undrar helt enkelt om det skall vara ett glapp eller om drevet skall sitta helt fast så som det bakre drevet gör?

Jag har dessvärre ingen momentnyckel och kan på så sett inte skruva ur bulten och i igen till det specade momentet för att kolla om glappet kvarstår.

Helt enkelt: Nån som vet nåt redigt?
Mattias
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av ROLLE »

Kan det vara detta!!!!
Jag bytte drivpacket på min nyinköpta 01a nu (3200mil)
men ej gummikuddarna i bakhjulet.
Vid provkörning!!,,,kommer konstiga ljud å ryckighet,,,tror på att det är motor/låda som spökar........

ställ hojen på stödet,,,,,,,,Lägg i 1 växel,,rukka på hjulet,,skall vara "nästan" stumt i delningen
(en v-twin ar en ryckig pjäs vid låga varv,,å med,dålig kjedja/drev ,eller gummikuddar ,,japp kass)

jag Klämde in nya Honda org ,,(460kr+ 30 min i garaget)

Nu är den tyst,, funkar som en ny

Dom gamla gummipuckarna var stenhårda,,,,,(avfettningsmedel),,
ps, Axialglapp motor in-ut ,skall det va
en flaska förgasar rengöring på dom första tankningarna (avlagringar)ä bra
,,,,,,,,,,r
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av mattias_wennberg »

Det låter i mina öron lite underligt..

Med tanke på att detta endast uppkommer vid just de varvtalen samt att det verkligen känns som om det kommer från motorområdet så känns det lite osannolikt att det skulle vara gummina i bakhjulet...?

Å andra sidan är hela drivpaketet i gott skick och hela hojen är mycket välvårdad då det endast funnits en ägare innan mig och det verkar inte som om han har använt vare sig högtryckstvätt eller avfettning vilket jag inte heller gör..

Inga andra tänkbara scenarion?
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av mattias_wennberg »

Ok! Jag får pröva det då helt enkelt! Återkommer med gåtans svar så snart det går!
Mattias
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av ROLLE »

Kan bara hålla med SKYE,,,,
tittar man, så ser man ej skillnad på gummit ,,men klämmer man å bryter,,då märks det,( + passform)
min hoj är en 01a,(11år),,
hade 3200mil,,nu när jag bytte gummit för någon vecka sedan.
Och är dom aldrig bytt,som på min,,då är det en bra investering,,,,,,,,,,,,R
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av mattias_wennberg »

SÅ! Lång tråd över tid!

MEN! Nu är ryckutjämnargummina utbytta!

Blev mindre ryckigt, men åtgärdade inte problemet med vibrationen på 2:ans växel! Det gjorde dock insikten om två saker:

1: Varaderon är ingen bil, kör jag bara ett uns längre på 1:an så kommer tvåan på ett behagligare varv och slipper jobba som Ein Arsch.

2: Tankar nu endast på Preem. Anledning: Deras 98 oktan är den ENDA (jag kunnat hitta iaf) som inte blandar i massa jävla Etanol!

Summan av kardemumman: Nu funkar det perfekt!

Ps. Varningsblinkers installerades idag också! :D Tack Aerosol för din guide i det ämnet!
Mattias
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av ROLLE »

Kolla detta,,,,= VTR samma motortyp/förgasare

http://tweety.se/links.php

Diverse.
Underhåll av förgasare på en Honda VTR 1000F Firestorm (PDF)



,,,,,,,,,,,,,mvh R
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: vibrationer, rassel vid gaspådrag samt hugg

Inlägg av rydde »

Jag har också upplevt det rätt sladdrigt på låga varv (<3000) med min varan nu i vår. Har inte gjort någon direkt djupdykning i detta men när man ligger i bilköer på morgonen så är det MKT KOPPLING som gäller eller försöka ligga på 3000+. Erinrar mig också att min varan har ojämt sliten kedja, men det kan vara att den behöver spännas också, eller något dåligt drev.

Det är väl lite så här när man tvekkör med en v-twin... Man får väl leva med det och se till att ha någorlunda fräscha komponenter i sammanhanget.

- Drivpaket
- Ryckutjämnargummin
- Köra på 98(?)
- ?

Sedan ställa rätt spel på kedjan...

Undrar just vad det skulle få för känsla om man drevade ner lite. Jag menar...6:an är ju lite utav en överväxel. Man kanske kan tåla att den varvar lite mer på högsta växeln mot att få en starkare maskin. En starkare maskin borde ju ge mindre vibrationen bl a i det läge då man precis bytt från 1:an till 2:an och ger gas... :conf:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar