Synpunkter på hoj - Välja stor offroad

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Tambour
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 15:11
Answers: 0
Ort: Habo

Synpunkter på hoj - Välja stor offroad

Inlägg av Tambour »

Står i valet och kvalet att skaffa mc (återfallsknutte, ni vet) och har några funderingar om olika modeller:
Tanken är att ha en mc som är helt ok att åka grusväg/skogsväg med samt en semestertripp till Skottland, Normandie, Andalusien, Österlen eller vart som helst.

Varedero: känns lite stor och otymplig.
Africa Twin: Tjaa, kanske..... mycket pengar kanske ??
Transalp: Är den för liten -600-650 kubik ?? Klarar den vardagsåkandet och en och annan tur till favoritsjön??

Övriga märken:
Triumph Tiger 900 ??
Suzuki Dr 800??
Yamaha Super Tenere 750 och 660 ??
Cagiva Elefant ??

Cagivan och Suzukin känns väl lite tveksamt.....

Är Yamaha 660 Tenere jämförbar med Transalpen ??

Är fullt medveten om att detta är en "Honda-sida" men tror att Ni kan hjälpa mig med lite synpunkter på de olika hojarna..
Topline
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 apr 2007, 04:07
Answers: 0
Ort: Trosa

TA'n är bara såå skön...

Inlägg av Topline »

Personligen tycker jag TA'n är perfekt, både på motorväg och skogsstig. Det är klart att lite kräm försvinner när man lastar på, men den har fortfarande en hel del att ge.

Läs gärna reportaget i Allt om MC nr 3, 2007, om Per Öhl som kört 30 000 mil med sin TA.

Om det känns OK med engelska kan du besöka;
http://www.transalp.org/
http://www.bajkeri.com/
TA XL600V -98
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Och om man inte är så slängd i engelska kan man läsa SMC:s test av Transalpen.

[url]http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF ... 25-404.pdf

Transalpen är en kvalitetscykel att lita på och det finns ett ett ganska stort utbud på beg. att välja av. Den är lättkörd och går mjukt och fint i motorn jämfört med en Africa Twin t.ex. Yamaha offroad är enstånkor och där tycker jag Transalpen vinner. Förutom Transalpen kan du ju provköra en Triumph vilket jag kan tänka mig kan matcha Transalpen men den är nog lite klumpigare. Transalpen är väldigt lagom för ditt användningsbehov verkar det som.

Körde själv en Transalp i 5 år utan några som helst fel på cykeln. Bara byta slitdelar, olja, tanka och åka. Den hann gå 6000 mil när jag sålde den dumt nog.
Senast redigerad av GeCe † den sön 15 jul 2007, 04:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Robban D
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
Answers: 0
Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87

TA till salu

Inlägg av Robban D »

Tjena och välkommen till forumet.
TA:n är en helt makalös hoj som klarar av vad fan som helst. Dessutom så verkar det inte gå att köra slut dem, till skillnad mot hojar av andra märken.
Kolla gärna in min anonns i till salu delen, Den är i och för sig rätt gammal, men fin som fan. Går som en klocka
mvh
Robban
Wood floats plastic dont
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

GeCe skrev:Och om man inte är så slängd i engelska kan man läsa SMC:s test av Transalpen.

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF ... Mvh GeCe
Hmm. jag skulle nog vilja påstå att en Africa twin går ungefär exakt lika mjukt och fint i motorn som en transalp gör, om man väljer mellan AT och TA så är africanen det självklara valet, jag har båda så jag är inte särskild partisk, på ATn kan man skjutsa, den är snyggare, har inte massa plastbitar som är ihopskruvade med varandra med plastclip när man ska serva, sen är väl det största problemet med transalpen frontkåpan, som jag förstår det så finns det inget sätt att få bort turbulensen på annat än att lägga sej på tanken eller ställa sej upp,, på Atn med varioscreen kan jag sitta utan proppar.. det jag saknar hos hondan är en sjätte växel eller att femman varit en överväxel.. för övrigt så är det väl lite dyrare med AT..
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Hej Farmarn!

Ska erkänna att mitt uttalande om AT:n inte var som expert då jag har begränsad erfarenhet av TA:n. Rådet var ju till en rådvill och det är ju bara att prova själv och skapa sig en egen uppfattning. Dock är en allmänt utbredd uppfattning att TA motorn går mjukare än TA:ns. Det kanske beror på körsätt också hur man uppfattar den och det bästa sättet att skapa sig en riktig uppfattning är väl att provköra.

Sen finns ju andra saker att ta hänsyn till som pris, vad man uppfattar som bekvämt och utseende kanske. Och en allmän känsla för det som passar ens behov.

Måste vara kul att ha en av var, både TA och AT. Avundsvärt!
Senast redigerad av GeCe † den sön 15 jul 2007, 04:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

jo, självklart måste man prova själv,, men som jag förstår det så är ju motorn på TA from den blev 650 samma som på ATn, förutom cylindervolymen såklart,, jag känner då ingen märkbar skillnad på hojarna förutom att ATn går lite hårdare, Frugan vill inflika att hon tycker väldigt bra om TAn och att hon inte har något problem med turbulens, hon är ca 172 cm lång och har ett höjt originalglas. Hon tycker att det är en alldeles lagom hoj..
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Jag äger just nu både en AT och en 03 varadero och jag hade tidigare en 02 transalp men Säljer nu min AT. Varaderon har överlägsen komfort och går ju så fruktansvärt mycket bättre och drar dessutom inte mer bränsle!
Väl i rullning så är varaderon en smidig hoj , känns ungefär som transalpen i manövrering. Skall man mest dundra fram på grusväg och klättra i berg så är At:n överlägsen av de tre! Skall man dessutom ha passagerare och mycke packning så är Varaderon klockren med mycket plats på sadeln och mycket muskler , det känns inte att man har en massa last. :D

Men det är min personliga åsikt!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

Jag har så svårt att förstå varför dom slutade med AT, den är ju en så bra kompromiss, går att busa med + att köra långkörning, Om jag inte hade kört AT så hade jag nog haft två hojjar :) Ska nog köpa en cross till hösten ändå :)
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

förövrigt Tambour så kan du ju köpa en KTM 990 Adventure S och fullkomligt dominera!
Användarens profilbild
Froven40
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 26 jun 2007, 21:32
Answers: 0
Ort: VARADERO -00 Beta 270. Bultaco Sherpa 350. MÖLNDAL GBG

Inlägg av Froven40 »

reklambilder på varadero är ofta stillastående.

reklambilder på KTM 950 är på bakdäcket.......

Måste nog ha en sån senare i livet :)
Skriv svar