Framdrev. Ska det se ut så här?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av zodiak06 »

Hej kära vänner.
Jag blev lite konfunderad idag när jag kom hem från adventure days och skulle göra rent och smörja upp kedja och drev. Ska framdrevet verkligen luta framåt? Har ett gammalt drev till transalpen och det lutar inte.

Försökte lägga upp bild från iphonen men det gick inte.
Hoppas ni kan svara fort för Jag har snart tvättat klart och ska montera tillbaka om det ska vara så, annars får jag köpa nytt imorgon.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?aej2bv
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av Äventyret »

Hejsan Zodiak! Det låter som ett slitet drev tycker jag?!

Om jag har förstått dig rätt så liknar dina kuggar illustrationen på den högra sidan?
Bild
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av zodiak06 »

Ja typ. Fast dom är fortfarande höga.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5bq44t
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av Jimmy.s »

zodiak06 skrev:Ja typ. Fast dom är fortfarande höga.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5bq44t
då är det dags för byte
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av zodiak06 »

Jodå, beställde nytt drivpaket idag. Det sorgliga i det hela var ju att min verkstad inte bytte det när jag bad dem att kontrollera det för ev. Byte innan min långtur. Jag tog drevet med mig och frågade en annan verkstad, han dömde ut det. Åkte till min vanliga verkstad, där dömde dom oxå ut det. Varför bytte ni inte det när jag bad er specifikt att kontrollera det? Kunde han inte svara på, minsann.

Tur man höll sig inom sveriges gränser och inte skulle ut på långtur i europa. Kunde blivit skoj att stå på autobahn kl tio på kvällen och undra va som hände.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av Äventyret »

zodiak06 skrev:Åkte till min vanliga verkstad, där dömde dom oxå ut det. Varför bytte ni inte det när jag bad er specifikt att kontrollera det? Kunde han inte svara på, minsann.
Låter ju dötrist, synd att man inte kan räkna med verkstäder. Jag är ju själv i grunden utbildad personbilstekniker så jag vet att saker o ting missas ibland inte skoj för kunden och inte skoj som anställd så man missar inte saker med vilje.

//
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av rydde »

Det kan nog gå ganska långt innan det "havererar" pga slitet framdrev. Har sett en del otroligt slitna drev där det ännu fungerat. Det blir nog rasligt/ryckigt/ljud/okomfort långt innan det är helt kaputt, men givetvis bäst byta i tid, helt klart.

Hur är det med Varaderon, skjuter man bara på ett nytt framdrev på axeln och ser glad ut eller har den samma tendenser att tugga splines som transan?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av zodiak06 »

@rydde ingen aning! Första bytet, den har bara gått 2400 mil. Men jag märkte inget på min transa heller byte där ett par gånger. Men så länge man håller sig till orginal ska det väl funka fint


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Framdrev. Ska det se ut så här?

Inlägg av rydde »

jepp original är nog bäst som framdrev, iaf på transan... har smetat lite sånt permatex gel på splinesen då jag bytt framdrev tidigare... även på min stånka. erinrar mig att det har en viss dämpande förmåga...och det ända är väl att det kan sitta rejält... men det finns ju avdragare om inte annat och ett drev är ju inte svårt att få grepp om.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar