Jag har sett att en del har problem med de gummimuttrar (de svarta gummiplupparna med gängor i) som vindrutan sitter fast med på 650:n.
Det är jättelätt om man vet hur man gör. Plupparna kan användas om och om igen och man behöver inte köpa nya. Original kostar de oförskämt mycket och Biltemas skitpluppar passar inte.
Gör så här:
1. Skruva bort de fyra svarta skruvarna som sitter i muttrarna i kanten av vindrutan. Se till att de transparenta nylonbrickorna kommer med på skruven.
2. Lyft försiktigt bort rutan, håll koll på muttrarna. Följande kommer nu att hända: De översta muttrarna kommer att stanna kvar i hålen eftersom rutan har urtag/jack där istället för hål. De undre kommer (för det mesta) följa med rutan och fastna i skåran mellan instrumentpanelen och kåpan.
3. Ta vara på muttrarna och skruva i skruvarna.
Här ser man principen för muttern, när skruven dras åt komprimeras muttern och blir som en bulle på andra sidan. På så sätt hålls rutan fast!
4. När rutan ska på igen sätter du den i skåran (du behöver böja den lite). Passa in i urtaget längst ned i kåpan.
5. Nu kommer själva tricket! Sug lite på muttrarna och tryck in dom i hålen, glöm inte att skruvarna ska sitta i först. Dra sedan åt skruvarna så muttrarna expanderar på baksidan och håller fast rutan!
Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Förr så använde jag något som kallades för gummiexpander, dom användes att fästa saker i siporex eller lättbetong som en del kallade det för. Det var järnhandeln som sålde dem i bland andra plugg. Jag vet inte om produkten finns kvar men om det gör det så bör det finnas någon modell som passar, längden har ju inte så stor betydelse för funktionen är där.
jan-Olov
Re: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Tack för tipset, ska prova det nästa gång jag lossar rutan.
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
Re: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Vad skulle jag göra utan er killar (gubbar)... Har tummen mitt i handen när det gäller såna här saker. Men har nu bytt ruta... =) TACK!!
Gamla rutan nedan:
[image=400]http://www.nithro.se/wp-content/uploads ... /Gamla.jpg[/image]
Nya rutan nedan:
[image=400]http://www.nithro.se/wp-content/uploads ... rginal.jpg[/image]
Gamla rutan nedan:
[image=400]http://www.nithro.se/wp-content/uploads ... /Gamla.jpg[/image]
Nya rutan nedan:
[image=400]http://www.nithro.se/wp-content/uploads ... rginal.jpg[/image]
Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Så mycket snyggare!
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
Köpte du en ny ruta eller var det den gamla orginalrutan du satte på?
Jo, en förtydling: Spotta/sug på gummiplupparna innan du trycker in dom i hålen.
Jo, en förtydling: Spotta/sug på gummiplupparna innan du trycker in dom i hålen.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Sv: Gummimuttrar till vindrutan. En liten guide.
En begagnad orginalruta blev det från detta fina forum.
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2