Förgasar "nysningar"

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Förgasar "nysningar"

Inlägg av Muller2 »

Jag upplever ett problem med min Varadero-99 som har förgasare.
Ibland när man står där i kosningen och man ska iväg så kan den "nysa " till lite genom förgasaren.

Har sett att det ofta är när tempen är väldigt låg (kall)...kanske den går lite för snålt...!?

Någon som känner igen problemet...?
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Inlägg av Muller2 »

Jag jämförde med bilderna och det såg jättebra ut.....

Fick tips idag att om hojen stått stilla en tid (vilket min har gjort) så kan det bildas avlagringar på blandskruven bl.a, han (mc verkstad i Göteborg) tyckte att jag kunde prova en flaska "akut" i tanken.

Åkte förbi macken och inhandlade en STP...så vi får se !

Jo...bytte stiften också och märkte att gapet i främre stiftet var ganska stort...om det nu kan spela roll
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Inlägg av Muller2 »

Gjorde service igår och monterade nya stift.
Tyckte det blev än värre med nysningarna till att börja med.

Dock så stabiliserade sig tempen på en något högre nivå efter nån timmes körning....och tyckte den då gick bättre.

Fick avbryta när mörkret föll på, ser ju knappt ut genom den röktonade förhöjda rutan :wink:
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Inlägg av Muller2 »

Var ute ikväll och körde en runda och tyvärr så var det mer problem än tidigare med nysningar i förgasarna....och även ett tjuvstopp i en korsning (vilket är första gången det hänt).

Är det verkligen bara jag som upplevt detta fenomen på en Varadero....?

Funderar på om det inte är dags för co2 inställning och en synk.


Lurar på om det skulle ändå kunna vara pumpen som börjar att krångla..!?!
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Inlägg av Muller2 »

Från början tyckte jag det var skillnad med varm eller kall motor.
Men efter senaste körningen så blev det snarare än värre när motorn var varm.
Ingen skilland om tanken är halvfull eller full....vad jag märkt i alla fall.

Har idag varit o köpt den berömda Biltema pumpen,kan vara värt att prova...om inte annat så har jag en extra pump ifall att.

Nästa steg blir att synka och co2 justering av förgasarna,


Synd på regnet, hade annars tänkt åka upp till Trollhättan och kråkekortegen...fick bli en tur att handla delar istället,,,sämre kan man ha det :D
Användarens profilbild
Silkemannen
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 30 sep 2011, 11:26
Answers: 0
Hoj: XL1000V-00
Ort: Munkedal

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Silkemannen »

Muller2>

Fått någon lösning på nysningarna?

Min beter sig liknande ibland.
____XL_1000_V____
_____2_0_0_0_____
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Muller2 »

Det korta svaret är väl nej, det långa är att det blivit lite bättre !
Problemet uppstår fortfarande men mest efter att ha pressat motorcykeln genom lite hårare körning !

Jag hade lite för lågt tomgångsvarvtal,ska ligga på 1150-1250 r/m, jag hade runt 1000 r/m.
Nu slipper jag i vart fall tjuvstoppen vid rödljusen som jag råkade ut för tidigare.
Jag provade också att byta till" vanliga "stift,körde tidigare med iridium , och det verkar som om han gillar de gamla typen av stift lite bättre.
D.V.S färre nysningar !

När jag pratat med verkstäder så har man väl mest sagt att," du har en big V-twin" och att dom har lite av dessa problem inbyggda.
Jag har får många år sen haft en Harley och vad jag kommer ihåg så hade jag inte detta problem alls, så jag vet inte om jag köper det resonemanget rakt av ! :frust:

Det som kan vara lite ruggigt är när man gör en vänstersväng och att den då nyser till och istort sett stannar, har hänt några gånger och inte bra för hjärtat när man ser mötande bil komma :lol:

Jag försöker hålla lite varv på motorn och "pumpa gasen" några gånger innan jag kommer in i en korsning för att på så sätt upptäcka opm det är nån nysning på gång.
Det sämsta jag kan göra med min är att rulla in i korsningen på tomgång, låta den gå så nån minut, då kommer nysningen som ett brev på posten !

För att sammanfatta det hela så har jag väl lärt mig leva med" problemet", dels genom att vara aktiv med gasen och med hjälp av tomgångshöjningen !
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av ROLLE »

VTR-sjukan,(varadero),,På förgasarmodd......

lånat från dom som har samma motor,,, http://www.vtr.nu/

LÄS DETTA,,,kanche det hjälper..........

länk= http://tweety.se/links.php

Under Diverse!!...
""Underhåll av förgasare på en Honda VTR 1000F Firestorm""



Tack till TWEEDY,,,,

Ps,tomgång 1200-1250,,,
+denna motor skall gå på varv,,,ej Hd-lunk

Rolle
kirtap
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:30
Answers: 0

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av kirtap »

Hallå pågar! J a inte för att låta som en expert men jag hade samma problem.
En observant medåkare påpekade att avgasystemet läckte. Jag kollade på forumet och fann att detta var ett vanligt problem.
Jag bytte tätningar och klämmor allt köpt från Lings Honda. Nu är allt ok
Hoppas detta hjälper!
Kirtap *thumb_up*
kirtap
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:30
Answers: 0

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av kirtap »

För att förtydliga!
Skye har som vanligt förmodligen rätt. Jag har som sagt haft samma problem på en05:a
Jag beställde nya tätningar och klämmor till avgassystemet via lings honda, (se tidigare trådar samt länk till reservdelar av Sareela)
Nu är allt ok-
Kirtap :D
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Jimmy.s »

ja jag upplever oxå dessa nysningar, poffar till i luftburken låter det som, faramförallt när man kommer in i korsning i låg fart och gasar till vid nerväxling till 1:an och sen gör man ett par små snabba gasningar till för att växla ner och sen hitta dragläget så poffar det ibland till, har haft 1 motorstopp pga det men tror det är ganska normalt då det sker regelbundet och vid samma typ av behandling, känns som styrsystemet inte hänger med riktigt och antagligen fetar spridarna till det.
Det lustiga är att det puffar till i luftburken, undrar varför? Hade det varit avgassystemet hade det väl varit en annan femma men nu känns det som att det baktänder och det borde vara omöjligt?
Tomgång ca. 1200rpm ligger min på

Jag har bytt alla packningar i avgassystemet när jag monterade slipon och där är det tätt.
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Torbjörn »

Jimmy.s skrev:ja jag upplever oxå dessa nysningar, poffar till i luftburken låter det som, faramförallt när man kommer in i korsning i låg fart och gasar till vid nerväxling till 1:an och sen gör man ett par små snabba gasningar till för att växla ner och sen hitta dragläget så poffar det ibland till, har haft 1 motorstopp pga det men tror det är ganska normalt då det sker regelbundet och vid samma typ av behandling, känns som styrsystemet inte hänger med riktigt och antagligen fetar spridarna till det.
Det lustiga är att det puffar till i luftburken, undrar varför? Hade det varit avgassystemet hade det väl varit en annan femma men nu känns det som att det baktänder och det borde vara omöjligt?
Tomgång ca. 1200rpm ligger min på

Jag har bytt alla packningar i avgassystemet när jag monterade slipon och där är det tätt.
Jag köpte en -99a förra veckan och märkte direkt att den nös. Det hände 2 ggr under provkörningen. Jag körde slut på soppan som var i tanken och tankade sedan 98. Efter det har den inte nyst en enda gång.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Jimmy.s »

Jag kör enbart 98 om det finns, har dock testat att plocka bort spjället i luftburken och ryckt snorkeln och har ej upplevt felet igen, har dock inte kört mer än 1 vecka och ca 20 mil så det är för tidigt att säga om det har löst sig.
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Torbjörn »

Jimmy.s skrev:Jag kör enbart 98 om det finns, har dock testat att plocka bort spjället i luftburken och ryckt snorkeln och har ej upplevt felet igen, har dock inte kört mer än 1 vecka och ca 20 mil så det är för tidigt att säga om det har löst sig.
Om jag nu inte är felinformerad så är det säkrast att tanka Statoils 98, den ska ff inte vara utblandad med etanol. Personligen tror jag inte att oktantalet gör någon skillnad på våra hojjar däremot tror jag att etanolen är en bov i dramat.
Mina bilar dricker en dl mindre per mil med Statoils 98 i tanken jämfört med 95 (som oftast innehålller 10-25% etanol enligt min källa, källan EJ knuten till Statoil).
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Förgasar "nysningar"

Inlägg av Muller2 »

Torbjörn skrev:
Jimmy.s skrev:Jag kör enbart 98 om det finns, har dock testat att plocka bort spjället i luftburken och ryckt snorkeln och har ej upplevt felet igen, har dock inte kört mer än 1 vecka och ca 20 mil så det är för tidigt att säga om det har löst sig.
Om jag nu inte är felinformerad så är det säkrast att tanka Statoils 98, den ska ff inte vara utblandad med etanol. Personligen tror jag inte att oktantalet gör någon skillnad på våra hojjar däremot tror jag att etanolen är en bov i dramat.
Mina bilar dricker en dl mindre per mil med Statoils 98 i tanken jämfört med 95 (som oftast innehålller 10-25% etanol enligt min källa, källan EJ knuten till Statoil).


Går även bra att använda PREEM's 98-oktaniga bensin, innehåller ingen etanol den heller !
Skriv svar