Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
var beror det på att inte lampan tändes innan o varnade.
Har kollat lite på mina kranar o på båda sidor står båda med den lilla flärpen uppåt ? ska det va så ?
sen den på höger sida är felvänd om man kan kalla det så,jäkligt svår att pilla med.
Har kollat lite på mina kranar o på båda sidor står båda med den lilla flärpen uppåt ? ska det va så ?
sen den på höger sida är felvänd om man kan kalla det så,jäkligt svår att pilla med.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 682
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Har du lossat tanken så kanske sladdarna inte är återmonterade. Kan ha skakat loss.christer skrev:var beror det på att inte lampan tändes innan o varnade.
Har kollat lite på mina kranar o på båda sidor står båda med den lilla flärpen uppåt ? ska det va så ?
sen den på höger sida är felvänd om man kan kalla det så,jäkligt svår att pilla med.
jan-Olov
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Nej jag har inte kollat det,sen har jag ingen aning hur tanken lossas.vill veta vad dom 2 kranarna ska stå i för läge.så jag kan slå på reserven när det behövs.som det verkar nu så är dom i fullt läge,om man kan kalla det så.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 682
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Det finns ingen reserv endast lampan. Jag själv går alltid på trippmätaren det känns tryggast.christer skrev:Nej jag har inte kollat det,sen har jag ingen aning hur tanken lossas.vill veta vad dom 2 kranarna ska stå i för läge.så jag kan slå på reserven när det behövs.som det verkar nu så är dom i fullt läge,om man kan kalla det så.
jan-Olov
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Kranen/kranarna (jag har bara en) ska stå med den stora vingen nedåt för att vara i öppet läge. Som sagt ... det finns inget reservläge.christer skrev:Nej jag har inte kollat det,sen har jag ingen aning hur tanken lossas.vill veta vad dom 2 kranarna ska stå i för läge.så jag kan slå på reserven när det behövs.som det verkar nu så är dom i fullt läge,om man kan kalla det så.
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
På min(09) är ska den vara antingen uppåt eller nedåt. Åt sidan är det off. Det står också på kranen det. Gör det inte på dom äldre det också?
Nåja:
-lampan trasig?(fast jag kan inte minnas att jag nånsin behövt byta en instrumentlampa)
Tror nog att det är bara att tjuren i hornen och gå på Jan-Olovs förslag, lyft på tanken och kolla.
Inget avancerat jobb, men lite bökigt pga jättetanken.
- lossa skruven längst bak på tanken(under sadeln)
- lossa två kåpskruvar på varsin sida
Nu kommer det bökiga. Bra om ni är två och gärna lägg nån tygbit mellan kåpan och tanken
- dra lite kåporna åt sidan
- dra tanken lite bakåt och lyft vicka upp den bak
Nu kan du kolla om kontakten är i, kolla om lampan funkar osv....
Har du mycket soppa i tanken så är det ju bra att tömma den
- stäng av kranen på v.sida och ta bort soppaslangen
- sätt en slang på kranen och töm tanken
(nu drog jag från bara minnet, så om nån har nåt annat att tillägga/ändra så......)
Nåja:
-lampan trasig?(fast jag kan inte minnas att jag nånsin behövt byta en instrumentlampa)
Tror nog att det är bara att tjuren i hornen och gå på Jan-Olovs förslag, lyft på tanken och kolla.
Inget avancerat jobb, men lite bökigt pga jättetanken.
- lossa skruven längst bak på tanken(under sadeln)
- lossa två kåpskruvar på varsin sida
Nu kommer det bökiga. Bra om ni är två och gärna lägg nån tygbit mellan kåpan och tanken
- dra lite kåporna åt sidan
- dra tanken lite bakåt och lyft vicka upp den bak
Nu kan du kolla om kontakten är i, kolla om lampan funkar osv....
Har du mycket soppa i tanken så är det ju bra att tömma den
- stäng av kranen på v.sida och ta bort soppaslangen
- sätt en slang på kranen och töm tanken
(nu drog jag från bara minnet, så om nån har nåt annat att tillägga/ändra så......)
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Noterar nu på bild att det sitter två skruvar längst fram också för att få lös tanken.
sensor/kontakten är då nr 28 på bilden
sensor/kontakten är då nr 28 på bilden
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
tack för tipsen.
Min är en 02.kranen till vänster står vingen rakt upp,on är rakt ner vad jag kan se.
Om ni säger att det bara är en kran,varför har jag då en till som sitter på höger sida,den är felvänd o jäklig att komma åt.
på den står vingen med rakt upp.
Min är en 02.kranen till vänster står vingen rakt upp,on är rakt ner vad jag kan se.
Om ni säger att det bara är en kran,varför har jag då en till som sitter på höger sida,den är felvänd o jäklig att komma åt.
på den står vingen med rakt upp.
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
kan tilläga att lampan fungerar,när tändningen slås på,christer skrev:tack för tipsen.
Min är en 02.kranen till vänster står vingen rakt upp,on är rakt ner vad jag kan se.
Om ni säger att det bara är en kran,varför har jag då en till som sitter på höger sida,den är felvänd o jäklig att komma åt.
på den står vingen med rakt upp.
kan säga att efter soppa torsken så var det piss o få den att gå bra,tog ett tag.
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Ingen har väl skrivit att det finns bara en kran?
Tanken går djupt ner på båda sidorna. Istället för att ha två soppapumpar så förbinder man flödet på detta sätt. (att kranen är vänd åt vilket håll spm helst spelar ingen roll)
Soppapumpen är ju en svag punkt på förgasarmodellen. Kanske den som krånglade till och gav ett varningstecken? Kollade du att tanken var tom efter att du fick sopptorsk?
Tanken går djupt ner på båda sidorna. Istället för att ha två soppapumpar så förbinder man flödet på detta sätt. (att kranen är vänd åt vilket håll spm helst spelar ingen roll)
Soppapumpen är ju en svag punkt på förgasarmodellen. Kanske den som krånglade till och gav ett varningstecken? Kollade du att tanken var tom efter att du fick sopptorsk?
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Var nere i garaget o startade upp hojen,inga problem spinner som en katt.Dock kvarstår det om givaren är hel eller om kontakten släppt.Det får bli handlarens huvudvärk/har garanti kvar : ) Tack för hjälpen grabbs : )
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 682
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Strunta i lampan använd trippmätaren. Du kan fixa givaren vid ett tillfälle då du ändå skall lyfta tanken. Ett tipps är att töm tanken innan du försöker ta bort den, med bensin är den jäklig att hantera.
jan-Olov
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Ett annat tips är att ta bort öronen från kranarna - dom flippas väldigt lätt i läge on när man lyfter av det o sen rinner det soppa som fan
På insprutaren kommer man åt tankläges givaren utan och skruva ned halva hojen.
Insprutarenbs instrumenterihar diodlampor så där behöver man aldrig byta , vet inte hur det är med förgasarmoppen.
Givaren i tanken brukar vara ett temperaturberoend motstånd - så länge den är kyld av vätska så är strömmen konstant genom den - när den frilägs så noteras en förändnring vilket tänder bränslelampan
På insprutaren kommer man åt tankläges givaren utan och skruva ned halva hojen.
Insprutarenbs instrumenterihar diodlampor så där behöver man aldrig byta , vet inte hur det är med förgasarmoppen.
Givaren i tanken brukar vara ett temperaturberoend motstånd - så länge den är kyld av vätska så är strömmen konstant genom den - när den frilägs så noteras en förändnring vilket tänder bränslelampan
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Skye skrev:Antagligen fuktsensoren i tanken som spökar. Finns ingen flottör utan denna sensor känner av när det inte är blött runt om och då tänder lampan till bränslet. Hört talas om detta fel förut på en norsk -99
[image=800]http://www.lingshondaparts.com/hpl/imag ... __1600.jpg[/image]
28 PFKL552794 SENSOR, FUEL RESERVE £82.13(€93.63)
Finns det två kranar på denna skissen? Vilken siffra står vid den högra kranen i så fall?
EDIT: Hittat
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Tackar för alla tips
Har kört en del nu och är nöjd Men häromdagen blåste det rejäl sidvind och det var inte så roligt,ganska så vindskänslig hoj tyvärr,var lite äckligt i mellan åt
Har kört en del nu och är nöjd Men häromdagen blåste det rejäl sidvind och det var inte så roligt,ganska så vindskänslig hoj tyvärr,var lite äckligt i mellan åt
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
christer skrev:Tackar för alla tips
Har kört en del nu och är nöjd Men häromdagen blåste det rejäl sidvind och det var inte så roligt,ganska så vindskänslig hoj tyvärr,var lite äckligt i mellan åt
Det är bara för att den är så j-a stor!
Du får byta till en mindre vindkänslig (läs; bättre) hoj.
Jag kan rekomendera Transalpen....
/Ola
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Nja behåller nog skönheten : ) Beror nog att man är lite ovan med hojen.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 682
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Jag tror nog att du vänjer dig vid sidvind, man parerar helt utan att vara medveten om det.christer skrev:Nja behåller nog skönheten : ) Beror nog att man är lite ovan med hojen.
jan-Olov
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Håller helt med!Jan-Olov skrev: Jag tror nog att du vänjer dig vid sidvind, man parerar helt utan att vara medveten om det.
Olika körmiljöer är en vanesak. Ju mer du kör i sol, regn, vind, slask, mildväder, busväder, ju mindre funderar du över det.
Till slut klättrar du bara upp på hojen oavsett vad och kör utan att bry dig om omständigheterna. Det är som det är.
Om inte annat så kommer den vanan att förlänga säsongen för dig och det är ju alltid positivt.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 125cc
- Inlägg: 187
- Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
- Hoj: Varadero XL1000-02
- Ort: Norrköping
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Blev en långsväng i helgen 30 mil,visst i mellan åt var det lite äckligt på småvägarna när det blåste i rejält,men det går bättre o bättre/börjar nog få kläm på det och att jag inte blåser av vägen när det tar i
Har även kontrollerat förbrukningen under denna färd o kommit fram till att jag ligger på runt 0,5 vid ländsvägskörning.
helt ok i mitt tycke för hojen : )
Har även kontrollerat förbrukningen under denna färd o kommit fram till att jag ligger på runt 0,5 vid ländsvägskörning.
helt ok i mitt tycke för hojen : )