Tändstift antal hmm...

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Petri

Tändstift antal hmm...

Inlägg av Petri »

Köpte min hoj i somras tänkte det är dags o byta stift i den, då man ej vet när det är gjort sist.
Sitter där o skruvar förmodligen i helt andra tankar.
Skruvar i mina "2" stift, plockar ihop verktygen och "3" gamla stift !!!!
Tänker efter vad i hel***e.

Jag var helt säker på att 2 cylindrar = 2 stift.
Kommer inte heller på först vart det tredje gamla stiftet kommer ifrån.
Visar sig att när jag förmodligen drömde om våren eller dåliga fruntimmer, så har jag skruvat bort ett extra stift.
Utan att tänka på att det överhuvudtaget fanns där, skruvade jag bort främre/övre stiftet.
Hittade givetvis det fjärde, lite mer skruvande för o få bort den.

Så nu blir det ytterligare en tripp till affären o fixa 2 stift till. =)

Jaja det man inte har i huvet får man ha i benen.

:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Det stämmer som alltid att "om huvet är dumt så får kroppen lida" :lol:
Jag råka ofta ut för detta, men det ger lite extra kondition.
jan-Olov
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

....då jag gjorde servicen nu under vintern, så kom jag fram till samma sak...4 tändstift! Nåväl, 4 nya tändstift inhandlades...de 2 "synliga" tändstiften byttes snabbt och lätt...det 3:e efter att ha monterat av sadel och tank...det 4:e försökte jag in i det sista byta utan att montera av kylare, men gav upp och monterade av kylaren....då var det lätt att byta stift 4!

Oljefilter- och oljebyte. Bytte ut luftfiltret mot ett KN-filter...fick genast ett mycket trevligare ljud!

Och...ja...satte dit värmehandtag! Dags för en tur i helgen...om man inte snöat in helt... :)
Honda Transalp 1989
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

svebbe skrev:....då jag gjorde servicen nu under vintern, så kom jag fram till samma sak...4 tändstift! Nåväl, 4 nya tändstift inhandlades...de 2 "synliga" tändstiften byttes snabbt och lätt...det 3:e efter att ha monterat av sadel och tank...det 4:e försökte jag in i det sista byta utan att montera av kylare, men gav upp och monterade av kylaren....då var det lätt att byta stift 4!

Oljefilter- och oljebyte. Bytte ut luftfiltret mot ett KN-filter...fick genast ett mycket trevligare ljud!

Och...ja...satte dit värmehandtag! Dags för en tur i helgen...om man inte snöat in helt... :)
Låter mycket märkligt att du måste ta bort kylare, sadel och tank för att byta tänsdstift. Har bytit tändstift många gånger på min gamla -87:a och nu på min nuvarande -99:a utan sådan drastiska åtgärder. Tändstiftet på höger sida på den bakre cylindern är lite knepig men det går utan att ta bort sadel och tank med lite pillande.
Men du kanske inte har orginalverktyget?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

...nej, inget original verktyg har jag. Det var en gammal hederlig 18 mm tändstiftshylsa med förlängare. Original verktyget försvann nog för länge sedan....innan jag tog över. Hur ser detta original verktyg ut förresten?
Honda Transalp 1989
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

svebbe skrev:...nej, inget original verktyg har jag. Det var en gammal hederlig 18 mm tändstiftshylsa med förlängare. Original verktyget försvann nog för länge sedan....innan jag tog över. Hur ser detta original verktyg ut förresten?

Orginalhylsan som du nog kan inhandla om du ringer till Honda i Kungsbacka eller Södertälje är 120 mm lång och i övre änden som precis sticker upp ur hålet är en sexkantprofil där en 12 mm U-nyckel passar.
Tel.nr till Honda i Södertälje där de brukar vara tillmötesgående: 08-55063531
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

...tackar för tipset!
Honda Transalp 1989
Borg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 04 apr 2013, 09:12
Answers: 0
Hoj: Transalp 2005

Re: Tändstift antal hmm...

Inlägg av Borg »

Orginalverktygen är kanon men det är trångt och lite bökigt.
Men man behöver inte demontera kylare eventuellt lyfta lite på tanken.
Orginalverktyg-honda

Orginalverktyg_transalp

Tur att man hittade den här länken om orginalverktyget och att det var 4 tändstift

Ett tips på bra iridium stift till bra pris
NGK DPR8EIX-9 (2202) 56kr 70kr med frakt . Dom tog över 200kr i Sverige

http://www.carsparkplugs.com" onclick="window.open(this.href);return false;. En sida från England( så ingen tull på sakerna)

Tändstift
Skriv svar