Nolan och N-com blåtands kommunikation

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Hej,
Jag har nyligen köpt en Nolan N90 och funderar lite på att skaffa N-com systemet till hjälmen. Idag har jag Scala Rider Q2 monterat på min gamla hjälm och frugan en likadan enhet.
Vad jag förstår så är den senaste Bluetooth kit3 och sedan behöver man någon form av Basic Kit och den senaste som passar til N90 lär väl vara Nolan N-Com Basic Kit 2

Min fråga blir om någon vet om N-com bluetooth enheten är fungerar tillsammans med Scala Rider Q2?
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Vagabond »

Jag har (haft):

1 st HTC Diamond
1 st Samsung Galaxy S+
1 st Dell Laptop
1 st Ericsson BT stereoheadset
1 st Ericsson BT öronsnäcka
1 st Hjälm Probiker KX4 Z-link med integrerad Blåtand.

Alla dessa har jag parat med varandra till höger och vänster och det har funkat.
Sen innebär det inte per automatik att allt går att para med allt men jag vill nog påstå att man vet inte förrän man provat.
(Fast när det gäller aj-prylarna så kan det kanske vara annorlunda. De brukar ju vara konstruerade som franska bilar. Utan nånting gemensamt med alla andra. :? )
Det borde finnas någon på värlsvidanätet som tagit som sin livsuppgift att katalogisera vad som är kompatibelt med vad i BT-djungeln.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Ja det stämmer Vagabond. Apple går sin egen lilla smala stig och är lyckliga på sitt sätt. Kollade lite mer och det blir en riktigt fin installation med n-com i hjälmen. Det får nog bli n-com systemet och sen se hur det går med koppling till telefonen. Nu har jag bara svarat ett fåtal gånger i hjälmen och samtalen har inte varit dom mest viktiga. Det räcker ju att ringa tillbaka vid stopp. Såg att det skulle gå att firmware uppgrader n-com enheten så om inte det fungerar nu så kanske det kommer.

Installationen av systemet i hjälmen såg riktigt lätt ut och mycket förberett med fästen av delarna.

Det är snart dags för frugan att byta hjälm också så då får det bli en Nolan också.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Ulf »

Om Apple går på någon smal stig vet jag inte, ihop med Cardo funkar den i alla fall ypperligt. Går alldeles utmärkt att spela musik likväl som prata i telefon med Iphonen utan någon uppgradering av firmvare :-)
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av bodensaren »

Jag kör med Nolan 103 och N-Com inkopplat i hjälmen, det fungerar bra med den telefon jag använder mig av Samsung galaxy s 2, däremot har jag inte lyckats para ihop GPS:en med hjälmen, använder det mest för att via telefonen kunna lyssna på musik när jag kör, har pratat en del i telefon också och det är kanonljud samt att den jag pratar med blir förvånad när jag säger att jag är ute och kör cykel, inget brus eller annat störande ljud. Största plusset tycker tycker jag är den smidiga monteringen. inget som sticker ut eller fångar vind.
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Tack bodensaren för informationen.
Mycket smidig montering. Såg en video på hur det gick till och såg ut. Skulle tro att det är bara är ifånen som har svårt som med det flesta saker den har :(

GPS instruktioner i hjälmen tycker jag verkar överflödigt. Det räcker att se vart man ska. Brukar oftast ha frugan bakpå och nu har vi kommunikation mellan Scala enheterna. Skulle vara intressant att veta om det fanns någon promilles chans att det skulle fungera mellan dom. Troligen inte. Prövade Scala mot en BMW hjälm med Blåtand och det gick inte.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Ulf »

Skygglappar på :)
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Nu har jag testat N-com med telefonen och GPS´n och båda sakernar fungerar faktiskt. :clap

Ansluter sig faktiskt riktigt snabbt med iPhonen (som en Sony :D ) och med ljud till GPS´n fast jag kör inte med ljudet på i GPS´n. Det räcker att se vart jag ska ta vägen och sedan får man en överblick över vad det finns för allternativ i närheten man kan köra.

Som sagt ovan så hörs det inget störande brus från mig när jag pratar i telefonen. Radion fungerar väl sådär här ute. Närmare städer går den bättre. Det jag har märkt med denna och med min gamla Cardo Scala Q2 var att märkligt nog så fungerar P1 och någon finsktalande kanal precis överallt. Lite lustigt faktiskt.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Jokern »

Vilka andra märken går att para ihop med NOLAN-Com??
Min svåger har NOLAN i sin nya hjälm o har köpt en annan hjälm till sin dotter, som inte är NOLAN..
Går det att para ihop med typ, Scala rider ?
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Scala Rider går inte att para ihop med Nolan N-com. Jag har Scala Rider Q2 på dom gamla hjälmarna och det gick inte att para ihop dom.

Jag bytte för att utan ingrepp har jag inte fått fast Scala enheterna i hjälmen. Fördelen med ett system är att allt har sin plats och hjälmen är förberedd för lurar, batteri fäste och bom.

Även fast standarden på senare enheter är Bluetooth 2.1 så finns det tydligen ett överliggande lager som gör att en uppsjö av varianter finns. Tråkigt då man inte kan para ihop med andra åkare som inte har samma utrustning.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Silkemannen
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 30 sep 2011, 11:26
Answers: 0
Hoj: XL1000V-00
Ort: Munkedal

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Silkemannen »

Runar skrev:Nu har jag testat N-com med telefonen och GPS´n och båda sakernar fungerar faktiskt. :clap

Ansluter sig faktiskt riktigt snabbt med iPhonen (som en Sony :D ) och med ljud till GPS´n fast jag kör inte med ljudet på i GPS´n. Det räcker att se vart jag ska ta vägen och sedan får man en överblick över vad det finns för allternativ i närheten man kan köra.

Som sagt ovan så hörs det inget störande brus från mig när jag pratar i telefonen. Radion fungerar väl sådär här ute. Närmare städer går den bättre. Det jag har märkt med denna och med min gamla Cardo Scala Q2 var att märkligt nog så fungerar P1 och någon finsktalande kanal precis överallt. Lite lustigt faktiskt.
Halloj Runar!
Fungerar din iPhone med N-com?
Läser överallt att dessa två prylar inte är kompatibla. Vad är det i så fall som gör att Äpplet inte passar ihop med N-com grejorna!?
____XL_1000_V____
_____2_0_0_0_____
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Nolan och N-com blåtands kommunikation

Inlägg av Runar »

Hej Silkemannen,

Äppelskrutten (iPhone 5 IOS 6.1.4) anluter snabbt till N-com BT3 utan problem. Som en Sony :D .
Att enheter inte fungerar ihop har att göra med att även om grunden för blåtandskommunikation är Bluetooth 2.1 så finns det olika överliggande versioner. Tråkigt men sant.

Den vanligaste anända är ju Scala´s produkter, men vill man inte modifiera sin Nolan hjälm så är ju deras system absolut bäst. Enkel smidig installation i hjälmen.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Skriv svar