Allväder för långt smalt folk

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Allväder för långt smalt folk

Inlägg av rAWTAZ »

OK, jag håller på att bli galen. Tränade hjälmprovning cirka 6 timmar i fredags, osså en idag. Resultatet är två köpta hjälmar, en Shoei Raid II S och en Arai Chaser XS. Raiden har bra passform men är inte riktigt så tajt som den borde vara (2mm extra tjocka kuddar är på väg på posten men lär inte göra så stor skillnad, dock så handlar det om en komfortfråga då den sitter tillräckligt för att fungera som hjälm säkerhetsmässigt, har vi kommit fram till). Chasern har inte lika bra passform över panna-hjässa-bakhuvud, men sitter väldigt smäckat/bra/tight såsom en ny hjälm ska. Hur som helst är de de två hetaste kandidaterna, en kommer åka tillbaka i retur, o en får jag stå ut med

MEN, andra saken. Var o köpte kläder idag o det är fan likadant där; Jag ligger konstant missanpassad mellan de storlekar som finns tillgängliga :/ Börjar bli riktigt uppgiven typ. Köpte en MP-ASU Dynamic jacka i storlek M, då S var för tajt o framförallt kort i ärmarna. Den här är nu åtdragen så mycket det går överallt, och sitter väl OK, dock inte tajt, men bättre verkar det inte bli. Om jag låter det medföljande ryggskyddet sitta i tillsammans med mitt Backspace applicerat så blir jackan relativt tajt, det är mest armarna som jag ganska långt ifrån lyckas fylla ut. Skall hålla ett öga öppet efter andra märken/modeller i veckan för säkerhets skull.

Köpte även MP-ASU Dyno byxor, storlek S. XS var åt skogen för små, M för stora. De här sitter OK med inte bra tjockhetsmässigt sett (kunde varit tajtare), men jag hoppade på hojjen nyss och det sket sig direkt. När jag sitter på den så åker ändarna på byxbenen upp till ca 8cm ovanför fotknölarna Känns inte riktigt vettigt tyvärr.

Så kort och gott undrar jag just nu mest om någon vet om något märke/modell/plagg (främst byxor men även jacka om det går att applicera likadant) som skulle passa mig som är lång o smal, jag är 186cm och väger 62,5kg En polare sluddrade om att det ibland finns att beställa o så, vet ni mer om det? Enklast vore ju dock att hitta något som finns i butik.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Lång och smal? Inte länge till, Transalpförare brukar vara lite småfeta så köp nåt att växa i! :-)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Tramsvalp skrev:Lång och smal? Inte länge till, Transalpförare brukar vara lite småfeta så köp nåt att växa i! :-)
Haha =P Den dagen jag får något som ens liknar fett på kroppen blir när kloaker kan flyga.

Men hur har ni det själva, inte så tighta ställ eller? Visst kan jag gå upp ett snäpp på byxorna men då får jag dra åt som fan i midjan och de kommer sladdra bra mycket, känns inte som att det vore smart.

Btw, undrar även om Prexport 539 San Marco WP är nåt att ha? Många verkar tycka att det kan krossa hela fotleden om det vill sig, någon hade fått sin sådan körd iaf iom att han hade stövlar som bara bestod av ett läderlager, som de här gör. Lite skydd vore nog bra. Tips på andra boots?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har Prexport 539 sen tre år. Det står inte San Marco på dem, men jag antar att det är ungefär samma.
De började läcka efter 3 månader, och jag hade tappat bort kvittot. :x
Numera läcker de som sandaler, sulorna har börjat lossna och lädrets ytskikt flagnar på utsatta ställen.
För ett par år sen läste jag om flera andra som haft samma problem med sina San Marco.

Så JAG tänker inte köpa Prexport nästa gång.

Däremot är jag lite intresserad av BMW's Allround http://bmwswedenpinter01.ergointegratio ... category09 Lite tveksam till all Cordura istf läder, men antar att de andas bättre då. De fick bra betyg i senaste(?) Bike(?).
Kolla in BMW's klädsortiment på http://bmwswedenpinter01.ergointegratio ... category10
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Black_man
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:58
Answers: 0
Ort: Lulä

Inlägg av Black_man »

Betr skor, så kan jag tipsa om Oxtar TCS Sport Gore-Tex. Jag har ett par sådana och har nu haft dem i flera år. Mycket sköna, riktigt bra skydd och inte mist 100% vattentäta! Jag använder dem ofta till och med vid seriös grusbuskörning. Hittills de bästa skor jag haft :!: Jag har också ett par crossskor Alpine Vector som jag gillar mycket, men Oxtar pjucken är de jag föredrar.

"Just my 2 cents"
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Har inte Event-MC en del fina ställ att erbjuda?
Kolla www.event-mc.se

I annat fall har ju MC-Poolen en hel hög. ;)

/H
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Tack för alla svar =)

Hittade ett par byxor idag som faktiskt funkar bra med hojjen också, Halvarsson Cobra, på rekommendation av en snubbe på xrv-forumet :)

Tyvärr är både MC-poolen o det andra för långt bort för att jag ska kunna prova andra kläder :/

Det enda jag funderar på just nu (förutom skor då men det är en annan femma som håller på att utredas =D) är skydden i min jacka :? Se gärna "Skyddens placering runt armbågarna?" i samma forum..

Prexport vart man ju lite lurig till nu hehe. Oxtar TCS GoreTex eller vad de hette verkar ju nice. Jag är lite osäker på hur mkt skydd man egentligen kan köpa sig vad gäller att ha en tung hoj på sig dock. Tappar man en hoj på fotleden även med en sån Oxtarstövel blir d la mos.
Skriv svar