Forsfärden

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Forsfärden

Inlägg av Fibern »

Ja så ska denna förhoppningsvis årligen återkommande körning få heta. Man passerar nämligen sex stycken forsar.
Fällforsen, som Rydde så fint fotade 2010. Här hans bilder.
http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=24&t=1142#p6635" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortsatte vidare till Storforsen, som idag är rejält mäktig, tack vara värmen som fått igång vårfloden.
Bild
Färden gick sedan uppströms älven, förbi den superhemliga Vidsels-basen, där all världens olika flygmakter får testa sina plan och vapen. Jättehemlig alltså. :roll:
I alla fall finns dessa skyltar uppsatta från vardera hållet innan basen.
Bild
Nästa anhalt för fotande var Benbryteforsen. Har fått mig berättat av en som deltog i timmerflottningen , att man drog båtarna förbi denna fors och det efter en drunkningsolycka för länge sedan.
Bild
Bron med ett biflöde på södra sidan.
Bild
Forsen nedströms.
Sedan var det dags för kafferast och det på en mycket fin rastplats där E45 korsar älven. Den sk Burmabron över Ljusselforsen.
Bild
Bron kallas så i folkmun då den byggdes under andra världkriget och arbetarna där jämförde sig skämtsamt med de Burmaneser japanerna under kriget tvingade bygga vägar och broar. Även vägen rustades upp och har fått smeknamnet "Burmavägen".
Bild
Den gamla bron används idag som gångbro vid den natursköna rastplatsen.
Bild
Där blev det kafferast.
Så kom vi då till huvudmålet Trollforsarna. Tyvärr försvårade högvattnet en del passager efter stigarna på holmen som delar älven i två fåror. Bilden visar den norra lite mindre. Hängbron skymtar i förgrunden.
Bild
Ett åskväder alldeles i närheten gjorde även uppbrottet lite tidigarelagt, men bara två korta regnskurar mötte vi på tillbakavägen. Som ändrades till att gå via Moskosel istället. Och då ska man över den kombinerade landsvägs- och järnvägs-bron.
Bild
Sedan strax innan Moskosel så kör man över dammen som förbinder den två mil långa Malmesjaur-sjön med Abmorälven.
Bild
...med sina fyra utlopp...
Bild
Väl i Moskosel blev vi sittande på kaffe hos min gamle vän Hasse, mestadels pratandes älg och björnjakt. Och sedan gick färden hemåt via fyra mil grusväg som ansluter väg 94 ca fyra mil väster om Älvsbyn.
En mycket trevlig och vädermässigt lyckad körning, som säkerligen kommer att upprepas nästa år.
Synd att vi är så få dagstur-intresserade här uppe. Ni i söder får gärna komma upp nästa år och ansluta. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Forsfärden

Inlägg av Masterjojo »

Det hade varit riktigt trevligt att åka med känner jag. Speciellt efter denna berättelsen. Vi får väl se när den vite springaren hittar upp så långt.
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forsfärden

Inlägg av Fibern »

Jag glömde meddela antalet mil vi avverkade. 32,5 står trippen på i alla fall. Alldeles lagom dagstur med flera stopp.

Du är så välkommen Johan. Snoffsan med så klart. När semestrade ni här uppe i norr senast? Jag tror många är "hemmablinda" när det gäller resmål, både på mc och "vanligt".
Hur många av er andra har semestrat i norrbotten till exempel? Det talas mest om Norge, Alperna, Tyskland, Frankrike, Dolomiterna etc. Och handlar det om norrut, ja då är det Norkap som lockar. Jag tycker det är intressant se sig om i vårt avlånga land. Testa nya vägar och orter. Om jag fick någon med mig skulle jag gärna göra en "sverigeresa".
Kan tänka mig en runda via inland ner runt västkust, sydsverige och upp via östkust. Och träffa en hel del XL:are efter vägen. :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Forsfärden

Inlägg av Jokern »

Se DET Fibern, det tycker jag är en sju in i H.... God idé.
Jag som är dansk o ser Sverige med andra ögon, hade jätte gärna tagit en sån road trip i detta vackra långa landet.
Plockat ut en vecka ur almanackan 2014 för att köra söder till norr på bara 70-80 & 90 väger.


//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forsfärden

Inlägg av Fibern »

Jokern skrev:Se DET Fibern, det tycker jag är en sju in i H.... God idé.
Jag som är dansk o ser Sverige med andra ögon, hade jätte gärna tagit en sån road trip i detta vackra långa landet.
Plockat ut en vecka ur almanackan 2014 för att köra söder till norr på bara 70-80 & 90 väger.
Om du menar allvar av det Fleming, så kan vi starta en tråd under " Restips o Resdrömmar" till hösten/vintern.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forsfärden

Inlägg av Fibern »

@Skye. Jag som bor här uppe, längtar inte till Nordkap. Det tar jag inte här, men vi kan ju berätta mer om våra resdrömmar i den tråden, så ska jag tala om varför.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Forsfärden

Inlägg av Jokern »

Ja jag är helt med på det..
Vad är mera perfekt än att resa i sitt eget land med samma valuta samma språk?
Samtidigt som man sväljer en del av kulturarvet som finns i detta avlånga land :-)
PERFEKT......


Sent from my iPad using Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Forsfärden

Inlägg av Masterjojo »

@Fibern. Det var ett gäng år sedan vi var uppåt. Dock inte så långt upp.
Vi har semestrat i Sverige mycket genom åren. Anser också att det finns mycket att se på "hemmaplan".
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Forsfärden

Inlägg av Fibern »

Vi fortsätter här grabbar. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=10&t=2488#p20527" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar