Bränsleblandning/justering XL650

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Bränsleblandning/justering XL650

Inlägg av Wiseguy »

OBS!! Detta är ingen guide från min sida då jag faktiskt inte har koll på sådant här... :shock:

Min XL650:a har börjat bluddra vid gasavslag och jag har funderat ifall den börjat gå magert.
Avgassystemet läcker inte eller drar tjuvluft, men ljuddämparen och katalysatorn är ganska gamla och skulle kunna sjunga på sista versen. Dvs. dessa kan ha lite bättre flöde än de normalt skulle ha.
Så jag tänkte kolla lite på bränsleblandningen. Kollade de nya stiften jag satte i för en stund sedan och de var lite vitare än normalt så det var bara skrida till verket.
Normalt hatar jag att fippla med förgasare då jag aldrig får dessa att fungera som jag vill. Det krävs oftast någon form av svart magi, med offer till ljusskygga gudar, för att få dem att fungera bra.

Haynes manualen säger följande:
[image=326]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=354[/image]

Så först varmkörning.
Stänga av motorn.
Sen skruva in blandskruvarna i botten. Inte hårt utan väldigt lätt i botten.
Det sitter 1 skruv på vänster sida och 1 lite mera undangömd på höger sida. Den högra får man leta efter med ficklampa då det är en plastkåpa i vägen.
[image=502]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=353[/image]

Noterade antalet varv för att få ett hum om hur det stod till. 4 varv på vänster sida och 3,5 varv på höger.
Sen skall skruvarna skruvas ut det antal varv som gäller för just din hoj. Dessa bassiffror är olika för olika motorer.
[image=671]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=355[/image]

Så i mitt fall skruvade jag ut båda skruvarna 3 varv.
För att ha koll på hur många varv du skruvar så gör 2 olika markeringar på skruvmejseln. Jag gjorde ett streck på ena sidan och ett kryss på motsvarande sida.
Sen är det bara starta hojen och justera ned/upp tomgången till det som den skall vara på med hjälp av tomgångsskruven (inte choken)
[image=634]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=356[/image]

När tomgången ligger stabilt på 1200 varv så är det dags att börja skruva på ena blandskruven. Börja justera ut den med små steg. 1/4 varv började jag med.
Du skall justera skruven så att du får den högsta möjliga stabila tomgången.
Tomgången ökar ju mer jag skruvar ut skruven, efter en stund så börjar den att dippa.
Jag försöker hitta ett bra läge här, men det är lite svårt att få till det perfekt. Hamnar till slut i någonstans där det känns bra.
När jag väl är klar med denna sida är det dags att justera ned tomgången till det normala via tomgångsskruven.
Sen är det dags att skruva på den andra blandskruven.
Man skall få till samma sak här.
Högsta möjliga stabila tomgång.
När man väl hitta rätt position så är det dags att skruva ned tomgången till det normala via tomgångsskruven.

Jag tycker att denna metod är svår och oprecis. Tomgången är ju inte alltid helt stabil hur man än vrider på skruven, men jag hittade det stabilaste läget (tror jag).
En jämförelse med de gamla siffrorna när det gällde varv ger ett hum om hur man skruvat.
Gamla inställningen:
Höger: 3,5
Vänster: 4
Nya inställningen:
Höger: 4
Vänster: 4,5

Så med andra ord är jag inte helt fel ute med skruvandet. Jag har justerat in den till en fetare blandning som motsvarar den tidigare fördelningen mellan de olika förgasarna.
Nu är det bara en provtur och spådomar genom att läsa teblad, förlåt, läsa tändstift.

Sen finns det en till skola när det gäller bränsleblandningen. Då gör man så här:
-Varmkör motorn
-Ställ tomgången på 2000-2500 varv med hjälp av tomgångsskruven (inte choken)
-Vrid ut blandningsskruven tills varven börjar dippa
-Vrid in blandningsksruven tills varven börjar dippa. Notera hur många varv du vridit skruven mellan dessa två lägen. Du skall ställa in skruven mellan ändlägena. Är det t.ex. 2 varv mellan dessa lägen så skall skruven ställas in 1 varv från ena ändläget.
-Gör om samma procedur på den andra blandningsskruven.
-Ställ ned tomgången till det normala med hjälp av tomgångsskruven.

Jag återkommer om hur det har gått för mig och min justering efter provturen.
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Bränsleblandning/justering XL650

Inlägg av Peter »

Det känns rätt skönt med insprutning. Hade jag gjort detta hade det krävts väldigt mycket mer än offer till ljusskygga gudar!

Skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Bränsleblandning/justering XL650

Inlägg av Wiseguy »

Kan inte annat än hålla med att insprutning är enklare, men äldre hojar är billigare :P

Provturen fungerade bra, ingen härdsmälta.
Gången var ungefär som tidigare, inga större skillnader där.
Bluddrar fortfarande vid gasavslag. Ingen större skillnad där heller.

Tyckte iofs att hojen blev varmare än tidigare, men tempmätaren angav ingen skillnad så det kan ha varit mitt körsätt också.
Och skulle den bli varmare skulle väl det tyda på att den går för snålt, vilket den inte gör då den nu är ställd fetare?!, var nog bara jag och mitt hårda gasande.
En koll på tändstiften gav en klart brunare färgton. Vilket det skall vara när den går fetare.
Så än så länge ser det bra ut.

Kan ju även påpeka att bränsleblandningsskruven är bara en del i luft/bränsle blandningen. De andra delarna är låg/hög-farts munstyckena i förgasarna.
Hojen är ju original med original avgas, så det skall inte behövas bytas ut några munstycken/nålar för att den skall gå som den skall uppe i varv.
Bild
Skriv svar